Viikon pelidemo: Rollercoaster Tycoon



Pelatessakin on hyväksi välillä vaihtaa ammunta ja murhaaminen rakennustalkoiksi. Rollercoaster Tycoon on keskiluokkaa parempi rakennuspeli. Pienen opetuksen jälkeen myös lapset voivat pelata tätä, ja rakentaa unelmiensa huvipuiston.


Rollercoaster Tycoonissa pelaaja on huvipuiston omistaja ja tarkoituksena on rakentaa huvipuisto niin, että siellä käy mahdollisimman paljon ihmisiä tuhlaamassa mahdollisimman paljon rahaa.

Pelkät laitteet eivät riitä, vaan huvipuistossa tarvitaan paljon muutakin. Nakkareita, jätskikojuja, vessoja, oheissäläputiikkeja jne. Jos laitteita ei huolleta, ne eivät myöskään toimi. Tarvitaan siis mekaanikkoja. Myös vartijoita, yleismies jantusia ja erilaisia viihdyttäjiä tarvitaan toimivan puiston aikaan saamiseksi.

Demon alussa voidaan valita joko uusi peli, esittely tai lopetus. Esittely kannatta katsoa, koska sen jälkeen tietää paremmin pelaamisen periaatteet.

Valitsemalla uuden pelin päästään valitsemaan pelin aloitusajankohta kolmesta vaihtoehdosta:
- Forest Frontiers on tasainen, lähes puuton huvipuiston paikka.
- Diamond Heights on valmis, mäkinen huvipuisto jossa on tarkoitus lisätä puiston vetovoimaa.
- Evergreen gardens on laaja huvipuistoalue. Alue on mäkinen ja sieltä löytyy sekä joki että järvi. Puistossa ei ole muuta valmiina kuin kävelytiet ja erilaiset viheralueet.

Kaikki alueet ovat erilaisia ja ne voidaan pelata omien taitojen mukaisessa järjestyksessä. Kovin kauaa ei demolla pysty pelaamaan, sillä siinä on viidentoista minuutin aikaraja. Tämän jälkeen peli palaa taas alkuvalikkoon. Peli ilmoittaa lopetuksesta muutamaa minuuttia ennen ajan loppumista.

Aloitetaan peli puhtaalta pöydältä, eli Forest Frontiersilta. Huvipuistoalue on aidattu ja siinä on pääportti sekä lyhyt kävelytienpätkä valmiina. Ruudun yläreunasta valitaan painike Build New Ride/Attraction.

Uuden ikkunan ylälaidassa on kuusi erilaisella kuvalla varustettua välilehteä. Näissä ovat laitteet ja rakennukset. Valitaan vaikka toisesta välilehdestä Merry-Go-Round -karuselli. Kuvien alla on selitykset laitteelle: laitteen tyyppi, kuvaus, kategoria ja hinta.

Oikeassa alakulmassa on Built This -painike. Nyt pelialueella näkyy karusellin viemä tila ja ruudun vasemmassa laidassa uusi ikkuna. Voit sijoittaa karusellin haluamaasi paikkaan alueella.

Jos valitsemallasi paikalla kasvaa puita, ne saat poistettua hiirenoikella painikkeella. Jokaisen puun poisto kuitenkin veloittaa viisitoista taalaa kassasta. Kun olet löytänyt laitteelle sopivan paikan, paina hiiren vasenta näppäintä. Karuselli tupsahtaa paikalle.

Laitetta ei pysty käyttämään, ennen kuin sisään- ja uloskäynnit on sijoitettu paikoilleen. Paina Exit ja Entrance -painikkeita ja sijoita kopit laitteen viereen.

Valitse Build Footpaths and Queving Areas. Kadun rakennus -ikkunassa on neljää eri pinnoitetta kaduille ja kaiteilla varustettu kuja laitteiden eteen. Yhdistä jo valmiina oleva kävelytie sisään- ja uloskäynteihin.

Kun kaikki on valmista, valitaan laitteiden väri, kyydin hinta ja muut yksityiskohdat. Sen jälkeen painetaan liikennevaloista joko keltaista testiajoa, tai vihreää avauspainiketta. Myös itse puisto pitää avata. Klikkaa pääporttia ja esiin tulevastaikkunasta vihreää painiketta.

Pelin grafiikka on yksityiskohtaista ja yleisesti kaunista. Kun puisto on täynnä sekä laitteita että kävijöitä, on ruutu täynnä kuhinaa. Myös säät vaihtelevat aurinkoisesta sateeseen ja salamointiin.

Demosta on karsittu ääniä, mutta jäljellä olevat sopivat oikein hyvin peliin.

Minimilaitteisto: P90, 16 Mb RAM, Win 95/98, 1Mb SVGA -näytönohjain, DirectX 5.0. Suositellaan kuitenkin: P200 MMX, 32 Mb RAM, Win 95/98, 2 Mb näytönohjain, DirectX 5.0.

MIKA KULMALA
11.6.1999


AJASSA -SIVULLE