Lloydin mukaan telakoiden tilaukset liki ennätystasolla

OECD:n telakkatyöryhmä: Laivanrakennus on kriisissä, telakoilla ylikapasiteettia



Kesäkuun alussa Pariisissa kokoontuneen työryhmän mielestä laivanrakennuksen heikko taloudellinen tilanne johtuu uusien alusten hintojen laskusta, alan kasvavasta ylikapasiteetista ja telakkojen tuotannon julkisesta tuesta, joka vääristää kilpailua.


Telakkateollisuuden ylikapasiteetti ja alhainen hintataso on keskeinen syy myynnissä olevan Kvaernerin telakkaryhmän ongelmiin.

Kaakkois-Aasian suurten laivanrakennusmaiden kilpailuasema vahvistui lisäksi tuntuvasti niiden valuuttojen arvon laskettua päättymässä olevan Aasian talouskriisin aikana.

Uusien alusten hinnat ovat viimeksi kuluneiden 18 kuukauden aikana laskeneet OECD:n työryhmän mukaan epäluonnollisen paljon. Joissain alustyypeissä hintojen lasku on ollut 25 prosenttia. Hintojen lasku kasvatti kysyntää voimakkaasti.

Sen seurauksena uusien alusten kysyntä tulee useiden vuosien ajan olemaan tavallista vähäisempää, arvioi OECD:n telakkatyöryhmä.

Samaan aikaan laivanrakennuksen kapasiteetti on telakkatyöryhmän mukaan maailmanlaajuisesti voimakkaassa kasvussa. Sitä lisäävät nopea tuottavuuden kasvu, uusien telakoiden tulo tuotantoon ja entisten sotilastelakoiden siirtyminen siviilialusten valmistamiseen.

Markkinoille on työryhmän mukaan lisäksi tulossa uusia laivanrakennusmaita.

Eräät merkittävät laivanrakentajamaat eivät osallistu OECD:n työryhmän työhön. Ne pyritään nyt saamaan aiempaa tiiviimmin mukaan yhteistyöhön. Tällaisia maita ovat mm. Australia, Turkki, Kiina, Intia, Taiwan, Brasilia ja Kroatia. Ne kaikki halutaan aiempaa tiiviimmin mukaan tervehdyttämään markkinoita.

Telakkatuet vääristävät

Telakkateollisuuden kriisiä vaikeuttaa OECD:n työryhmän mukaan kyvyttömyys tervehdyttää kansainvälistä aluskauppaa ja poistaa kauppaa vääristäviä tukia. Työryhmän mukaan kansainvälisen laivakaupan läpinäkyvyyden lisäämiseksi ja todellisen kilpailun turvaamiseksi telakkateollisuudessa tarvitaan "kiireisiä toimia".

OECD:n työryhmässä valmisteltu sopimus telakkakilpailun tervehdyttämisestä ei ole tullut voimaan, koska Yhdysvallat ei ole suostunut ratifioimaan sopimusta.

Merkittävät laivanrakentajat kuten Japani, Korea ja Euroopan Unioni ovat jo ratifioineet sen. USA on jarruttanut telakkatuet poistavan sopimuksen hyväksymistä pitkään.

Telakkatyöryhmän lehdistötiedotteen mukaan "työryhmälle ilmoitettiin, että Yhdysvaltain hallitus on tiukasti sopimuksen takana, ja ratifiointia koskeva lainsäädäntö odotetaan annettavan senaatille pian".

Yhdysvaltain oma telakkateollisuus on maan kokoon nähden vähäinen. Laivanrakentajana Yhdysvallat on esimerkiksi Suomea pienempi.

OECD:n telakkatyöryhmän seuraava kokous pidetään joulukuussa. Kokousta varten telakkatyöryhmä tekee yhdessä alan johtavien luokituslaitosten ja toimialajärjestöjen kanssa perusteellisen kartoituksen laivanrakennuksen markkinatilanteesta.

Sitä ennen OECD:n ulkopuoliset laivanrakentajat pyritään saamaan tarkkailijoina mukaan työryhmän työhön.

Tilauskirjat huipputasolla

Maailman varustamot ovat käyttäneet täysimääräisesti hyväkseen ostajan markkinat ja uusien alusten hintojen laskun. Sen seurauksena maailman telakoiden tilauskirjat nousivat viime vuoden viimeisellä neljänneksellä uudelle kaikkien aikojen ennätystasolle.

Samalla telakkamarkkinoita hallitsevat Etelä-Korea ja Japani vahvistivat ylivoimaista asemaansa maailman telakkamahteina.

Lloydin luokituslaitoksen keräämien tietojen telakoiden saamien uusien tilausten määrä väheni kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä parin edellisen vuoden hurjista kasvuluvuista.

Maailman telakoiden tilauskanta laski maaliskuun lopussa keskimäärin 53,8 miljoonaan bruttorekisteritonniin, kun se edellisen neljänneksen lopussa oli peräti 57,4 miljoonaa bruttorekisteritonnia. Uusia aluksia maailman telakoiden tilauskirjoissa oli yhteensä 2 542.

Alimmillaan tilauskirjat olivat vuosineljänneksittäin tarkasteltuna 90-luvulla keskimäärin 36,4 miljoonaa tonnia vuonna 1993. Siitä tilauskirjat kasvoivat puolessa vuosikymmenessä yli 20 miljoonaa tonnia.

Erityisen nopeaa kasvu oli parin viimeksi kuluneen vuoden aikana, jolloin Etelä-Korea ja Japani keräsivät tukuittain uusia laivatilauksia.

Tilauskannalla mitattuna Etelä-Korea on maailman suurin laivanrakentaja ja Japani tasavahva kakkonen. Yhdessä niiden osuus maailman telakoiden tilauskannasta on lähes 70 prosenttia.

Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä Etelä-Korean telakoiden tilauskanta nousi 20,3 miljoonaan ja Japanin telakoiden 19,7 miljoonaan tonniin. Tämän vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tilauskannat laskivat ennätystasoilta 18,8 miljoonaan ja 17,6 miljoonaan bruttorekisteritonniin.

Länsi-Eurooppa piti asemansa

Länsi-Euroopan maiden telakoiden tilauskanta pysyi kahdeksan vuotta jatkuneen tilausten kasvun ajan runsaan 8,0 miljoonana bruttorekisteritonnina, kun se korkeimmillaan vuonna 1991 oli 9,2 miljoonaa tonnia.

Viime vuoden viimeisellä neljänneksellä tilauskanta oli 8,5 miljoonaa bruttorekisteritonnia. Ensimmäisellä neljänneksellä se laski 8,4 miljoonaan bruttorekisteritonniin.

Etelä-Korean ja Japanin jälkeen suurimmat laivanrakentajat ovat maittain tarkastellen Kiina, Italia ja Saksa. Niiden telakoiden tilauskirjat olivat ensimmäisellä neljänneksellä 2,5 miljoonaa, 2,2 miljoonaa ja 1,8 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Seuraavina Lloydin luokituslaitoksen tilastossa ovat Puola, Taiwan, Espanja, Ranska ja Kroatia. Suomen telakoiden tilauskanta oli 0,7 miljoonaa bruttorekisteritonnia eli maailman yhdenneksitoista suurin.

Yhdysvaltain telakoiden tilauskanta oli ensimmäisellä neljänneksellä vajaat 0,7 miljoonaa bruttorekisteritonnia ja Venäjän telakoiden 0,3 miljoonaa bruttorekisteritonnia.

Suomen telakoiden tilauskanta oli maaliskuun lopussa 733 000 bruttorekisteritonnia ja 11 alusta. Aluksista seitsemän luovutetaan tänä vuonna, kolme ensi vuonna ja yksi vuonna 2001 tai sen jälkeen. Rakenteilla aluksista oli kahdeksan. Telakoiden tilauksista kuusi oli risteilyaluksia. Niiden vetoisuus oli yhteensä 622 600 bruttorekisteritonnia.

STT-MH
11.6.1999


TALOUS -SIVULLE