Tax free -paketti eteni eduskunnassa



EU:n päätöstä unionin sisäisen tax free -kaupan lopettamisesta myötäilevä lakinippu läpäisi keskiviikkona ensimmäisen käsittelyn eduskunnassa. Mm. valmisteverolain, arvonlisäverolain ja tullilain muutoksella toteutetaan Suomen osalta verovapaan kaupan muutokset 30. kesäkuuta.


Ruotsinlaivoilla veroton myynti jatkuu edelleen, kun laivat ryhtyvät pysähtymään verotuksellisen erityisaseman saaneen Ahvenanmaan satamissa. Muutoksia ei myös tapahdu Suomen ja EU:n ulkopuolella olevan maan, kuten Viron, välisessä laiva- ja lentoliikenteessä.

Eniten päätös vaikeuttaa Merenkurkun matkustaja-alusten asemaa. Valtion budjetissa on määräraha, joka pyritään käyttämään ympärivuotisen liikenteen turvaamiseen.

Valtiovarainvaliokunta katsoi, että myös EU:n mahdollisuudet osallistua kustannuksiin selvitetään.

Kilpailu Itämerellä kiristyy entisestään

Valiokunta kantoi huolta myös verovapaan myynnin loppumisesta aiheutuvasta matkustaja-aluskapasiteetin vapautumisesta Euroopassa.

Varustamot voivat siirtää liikenteensä reiteille, joilla verovapaa myynti on edelleen mahdollista. Tämä tilanne saattaa entisestään lisätä kilpailua Itämeren liikenteessä.

EU:n ulkopuolelle suuntautuvalla laivaristeilyllä on verovapaan myynnin edellytys se, että matkustajilla on mahdollisuus poistua aluksesta.

Lentokoneessa tai laivassa matkan aikana kulutettavien tuotteiden ja muonituksen valmisteverottomuus ja tullittomuus yhteisön sisäiselläkin matkalla jatkuu nykyiseen tapaan.

Ahvenanmaan edustaja Gunnar Jansson huomautti, että tax free -kaupan loppuminen tietää Euroopassa noin 140 000 työpaikan menetystä. Hänen mukaansa järjestelyt ovat jotenkin kunnossa Suomessa, Ruotsissa ja Tanskassa, mutta muualla Euroopassa saattaa seurata kaaosta muistuttava tilanne heinäkuun alkaessa.

Ahvenanmaalla kolme satamaa

Ympäristövaliokunnan puheenjohtaja Pentti Tiusanen (vas.) muistutti Ahvenanmaan liikenteen voimakkaan kasvun koettelevan turvallisuutta ja kuormittavan ympäristöä ahtailla vesillä. Ahvenanmaalla poikkeaa jatkossa 31 suurta alusta vuorokaudessa.

Jansson korosti, että ruuhkat pyritään välttämään kolmen eri sataman käytöllä.

Öisin laivat tulevat valmistumassa olevaan, 30 kilometriä Maarianhaminasta itään sijaitsevaan Långnäsin ulkosatamaan. Päiväliikenne tapahtuu Maarianhaminan sataman kautta. Lisäksi käytössä on lähinnä Ruotsin ja Ahvenanmaan välistä liikennettä palveleva satama Länsi-Ahvenanmaan Eckerössä.

Verovapaa myynti edellyttää, että matkustajilla on mahdollisuus poistua aluksesta myös Ahvenanmaan satamissa.

STT-IA
11.6.1999


POLITIIKKA -SIVULLE