Viikon pelidemo: Test Drive 5



Autopelejä ilmestyy tasaisesti koko vuoden ja Accoladen Test Drive -sarja on edennyt jo viidenteen osaan.


Test Drive 5 on kaupunkiajelu, jonka demossa pääsee luukuttamaan Dodge Viper -98 tai Chevrolet Chevelle -70:ä.

Demon rata on turhan mutkikas, varsinkin kun autot tarjoavat herkästi kylki edellä etenemistä. Kanssakilpailijat tönivät surutta, jos satut ajelemaan heidän ajolinjoillaan.

Kilpakumppanien tönäisystä oma auto joutuu heijariin, eikä hevillä oikene, kun taas yksinään ajellessa voi autolla mutkitella koko radan leveydeltä. Ainakin Chevrolet kulkee mutkissa myös kahdella pyörällä.

Ajaminen on todella haasteellista, eikä ensimmäisenä maaliin tulo ole olleenkaan sanottua. Kun tottuu auton käyttäytymiseen, on kisan voittokin jo huomattavasti lähempänä.

Jalkakäytävillekin pääsee ajelemaan, mutta vauhti putoaa rankasti, joten keltaisten viivojen välissä on pysyttävä, jos mielii pistesijoille. Demon rata on suurimmaksi osaksi asfalttia, mutta mukulakiveä löytyy sieltä täältä. Radan pinnoituksella ei ole mitään vaikutusta ajoon.

Monet pienet grafiikan bugit häiritsevät, mutta eivät estä pelaamista. Aidat ja rakennukset katoavat lähellä ajettaessa, ja ovat läpinäkyviä. Hyppyjen jälkeen autot uppoavat rataan.

Autopelien pakollinen testi, ajo väärään suuntaan osoitetaan U-käännöstä tarkoittavalla nuolella. Vähän lähtöpaikan takana, väärään suuntaan ajettaessa radan poikki ilmestyy aita, jonka toiselle puolen ei ole asiaa. Kilpakumppanit eivät myöskään tule vastaan, vaikka odottaisi maailman tappiin.

Radalla on sivuteitä, joille ei kuitenkaan pääse harhailemaan, sillä meno pysähtyy ilman näkyvää syytä. Radan kulkua ei osoiteta millään muotoa ja tulevien mutkien suunnan saa selville vain, jos ehtii vilkuilla ruudun vasemmassa alalaidassa olevaa karttaa.

Kartasta näkee sekä oman, että kilpailijoiden autot. Ei olisi kauhean suuri ohjelmointiurakka saada mutkista varoittavat nuolet mukaan, kun ajo väärään suuntaan kuitenkin ilmoitetaan.

TD 5:een on haettu kompromissejä pelattavuuden ja ajettavuuden väliltä. TD 5 tuntuukin Screamer 2 ja Need For Speed 3 risteytykseltä, mutta edellä mainitut pelit peittoavat TD 5 yhdessä ja erikseen. Jopa poliisit ovat mukana NFS 3 tyyliin, ei tosin samanlaisella apinan raivo -vastuksella.

Grafiikka on nautinnollisen tyylikästä ja ainakin auton edestä kuvatulla kuvakulmalla vauhdin hurma tuntuu koko kehossa. Näppäimistölläkin pystyy pelaamaan kiitettävän hyvin, joten voi vain kuvitella minkälaista olisi ajella ratti-poljin yhdistelmällä.

Jostain syystä demo kaatui testikokoonpanolla (P233 MMX, ATI 3D Charger 4 Mb) ja suurimalla resoluutiolla juuri, kun piti aloittaa pelaaminen.

Ilman liikennettä ja poliiseja demo pyöri testikokoonpanolla siedettävästi, mutta optioiden lisääminen aiheutti jo häiritsevää nykimistä.

Minimilaitekokoonpano: P166, 32 Mb RAM, D3D- yhteen sopiva 3D näytönohjain (2Mb), DirectX 6.0.

Accoladen nettisivut ovat esimerkki hyvin hoidetusta pelin markkinoinnista: Sivuilta löytyy pelin kuvaruutukaappauksia, musiikkia, ohjeita, päivityksiä täydelliseen peliin, ym. Demon imurointisivulla on rekisteröinti- ja kyselykaavake, mutta demon voi imuroida ilman kaavakkeen täyttöäkin. 10,5 Mb Demo kannattaa imuroida ja tutkia itse onko pelissä hittiainesta.

MIKA KULMALA
12.2.1999


AJASSA -SIVULLE