Vaarallista, kallista ja huonoa politiikkaa

Ympäristöakateemikko Jablokov lyttää Venäjän Suomenlahden satamahankkeet



Venäjän Suomenlahden öljysatamahankkeet ovat paitsi ympäristölle vaarallisia myös poliittisesti lyhytnäköisiä ja taloudellisesti kannattamattomia, sanoo venäläisakateemikko Aleksandr Jablokov.


Venäjän suunnitelma jättimäisen öljysataman rakentamisesta Suomenlahden pohjukkaan Primorskiin eli Koivistolle merkitsisi vääjäämättä Suomenlahden saastumista, varoittaa arvovaltainen ympäristöasiantuntija pietarilaisen sanomalehti Smenan keskiviikkona julkaisemassa haastattelussa.

Jos Koivistolle ja Batareinaja-lahdelle aiotut öljysatamat rakennettaisiin nykyisten suunnitelmien mukaan, niistä laivattaisiin maailmalle vuodessa jopa 60 miljoonaa tonnia öljyä.

- Se merkitsisi, että Suomenlahteen päätyisi (pilssivesien mukana, lastauksen yhteydessä ja onnettomuuksissa) 700 tonnia öljyä joka vuosi. Laskelmat osoittavat, että (jo) 750 tonnia öljyä uhkaisi hävittää merenelävät koko Venäjälle kuuluvalta vesialueelta Suomenlahdella.

Ympäristö unohtunut

Jablokov arvostelee ankarasti satamasuunnitelmien valmistelua: lain edellyttämää laajaa valtiollista ympäristöselvitystä ei ole tehty, ja ympäristönsuojelutoimet ovat unohtuneet kustannuslaskelmista.

- (Turvatoimien) osuus koko satamainvestoinnista on jopa 30 prosenttia, akateemikko muistuttaa. Hän epäilee, että esimerkiksi Koiviston sataman perustamiskustannukset muodostuisivatkin niin korkeiksi, että öljyn rahtaaminen sen kautta maailmalle maksaisi kaksi-kolme kertaa enemmän kuin nyt.

- Silloin venäläiset satamat seisoisivat tyhjinä tai valtio joutuisi subventoimaan niitä sadoilla miljoonilla dollareilla vuodessa, Jablokov ennustaa.

Hän ounasteleekin satamahankkeiden todelliseksi motiiviksi joidenkin piirien halua rikastua nopeasti valtion kustannuksella.

- Mihin katosivat esimerkiksi valtion budjetista vuosina 1994-95 Ust-Lugan sataman rakentamiseen myönnetyt varat, hän kysyy viitaten suunnitelmaan rakentaa suuri kuivalastisatama Suomenlahden etelärannalle Laukaanlahteen, joka sijaitsee Viron rajan tuntumassa.

Rahat olemassa oleviin satamiin

Venäjän kannattaisi Jablokovin mielestä sijoittaa rahaa jo olemassa olevien satamien laajentamiseen Baltian maissa ja Pietarissa. Siperian Timan-Petshoran öljy voisi kulkea maailmalle pohjoista meritietä.

- Venäjälle olisi poliittisesti ja taloudellisesti hyödyllisempää pitää yllä Baltian nykyisten öljysatamien keskinäistä kilpailua - se pitäisi öljyn kuljetuskustannukset kurissa, hän arvioi.

Venäjä voisi hänestä mainiosti lähteä osakkaaksi esimerkiksi Latvian Ventspilsin öljysataman laajennushankkeeseen.

Nykyisellään Venäjän öljyä rahdataan Baltian maiden satamista länteen 50 miljoonaa tonnia, ja myös Liettuassa ja Virossa on vireillä useita satamien laajennushankkeita.

Suomenlahden pohjukan hän säästäisi kalastukselle ja virkistystoiminnalle.
- Suomenlahden rannikosta pitäisi kehittää Luoteis-Venäjän suurin virkistysalue, Jablokov haaveilee.

STT-IA
12.2.1999


ULKOMAAT -SIVULLE