Viikon pelidemo: Rollcage



Eri pelilajeista ehkä autopelejä julkaistaan eniten vuodessa. Autopelit uppoavat suurimpaan osaan pelaajista, ja hyvät autopelit ovat näin varmoja rahantuojia.


Psygnosisen tekemä Rollcage on täysverinen kaahauspeli. Se ei yritä olla sen enempää simulaattori kuin rallipelikään.

Kilpailuun lähdetään isopyöräisellä kiiturilla, jonka kori on niin pieni, että sillä pystyy ajamaan sekä oikein että väärinpäin. Lähtöviivalla räjäytetään käymään suihkumoottori, ja eikun lapalattiassa kolme kierrosta. Kanssakilpailijoita on viisi, samanlaisin autoin.

Demossa voi valita vain arcade -tyylin kolmesta vaihtoehdosta. Maailmoja on neljä, demossa Harpon. Viidestä radasta demossa ajetaan vain Daytonan rataa.

Käynnistettäessä peli kyselee käytettävää näytönohjainta, resoluutiota ja 3D-asetuksia. Alkuvalikoissa pääsee säätämään monipuolisesti ääntä ja grafiikkaa.

Grafiikan säädöt tulevat todella tarpeeseen, sillä Rollcage on oikea tehosyöppö. P233 MMX, 64 Mb muistilla ja Ati:n 3D- kortilla varustettu koneeni huusi armoa, vaikka resoluutio oli 320X200 16 värillä ja kaikki herkut oli karsittu pois. Peli hyppi eteenpäin noin kolme ruutua per sekunti.

Rollcage on järkyttävän näyttävä ympäristöltään ja ennen kaikkea räjähdykset ovat sitä nannaa, jota pitääkin tämäntapaisissa peleissä olla. Radalta voi kerätä matkaan ohjuksia ja muita heepeleitä, joilla voi yrittää karsia kilpakumppaneita.

Takaa tuleva ja nipin napin ohi lentävä ohjus osuu edessä olevaan rakennukseen ja samantien on ruutu räjähdyksestä täysin valkoinen kisan silti jatkuessa taustalla. Rakennukset hajoavat ohjuksista ja jopa autolla voi rakennuksia tuhota, vaikka radalle kanssakilpailijoiden harmiksi.

Autoilla voi ajella pitkin seiniä ja jopa tunnelien kattoja. Vauhtia on parhaimmillaan yli 460 km/h. Radalla on muutamassa paikassa liuskoja, joista 350-400 vauhti kiihtyy G-voimia uhaten tuonne 460 paremmalle puolelle.

Koneeni tökkimisen johdosta en päässyt täysin testaamaan ohjausta, mutta tuntuu siltä, että ajokin saa pidettyä tiessä ihan hyvin. Ehkä jopa liiankin hyvin, sillä ainakin demossa kanssakilpailijoista ei juuri ollut vastusta. Toivottavasti täydellisessä pelissä on vaikeustason säätö.

Demossa on pieniä grafiikkabugeja, esimerkiksi paljaasta taivaasta roikkuvat valaisimet. Bugit ovat pieniä ja merkityksettömiä, joita ei pelatessa edes välttämättä huomaa.

Laitteistoksi vahintään P166 Mhz, 32 Mb RAM. Suositelisin PII 350 Mhz, vähintään 64 Mb RAM ja ainakin 4 Mb 3D- näytönohjain. 3D-tuki ilmoitetaan D3D:lle ja Glidelle.

Demon koko on noin 8,8 Mb, joten se kannattaa imuroida, ja katsoa tämän päivän kaahauspelien suuntaa, vaikka täysversiota ei ostaisikaan.

MIKA KULMALA
12.3.1999


AJASSA -SIVULLE