Eliittikaaharit vaarantavat liikenteen Moskovassa



Venäjän poliittisesta ja taloudellisesta eliitistä on tullut Moskovan liikenteessä todellinen vitsaus. Etuoikeutettuja matkustajia kuljettavat länsimaiset loistoautot kaahaavat säännöistä ja muista ihmisistä piittaamatta vanhojen Volgien ja Ladojen seassa.


Ongelman nosti räikeällä tavalla esiin pari viikkoa sitten sattunut onnettomuus. Mercedes 320 -merkkinen auto suistui tieltä kovassa vauhdissa kaupungin keskustassa ja törmäsi tadzhikistanilaisten vierastyöläisten ryhmään. Miehet olivat palaamassa parakkeihinsa työpäivän jälkeen.

Kaksi tadzhikilaista ruhjoutui auton alle ja kuoli heti. Kolmas jäi kiinni auton puskuriin ja raahautui auton mukana viitisenkymmentä metriä.

Miesten järkyttyneet toverit seurasivat, kuinka kolme henkilöä astui ulos autosta, raastoi miehen irti puskurista ja heitti hänet syrjään. Sen jälkeen auto pakeni paikalta.

Kuolettavasti loukkaantuneen vierastyöläisen käteen oli kuitenkin tarttunut auton rekisterikilpi. Sen avulla poliisi sai nopeasti selville auton omistajan. Auton omisti Aleksei Soskovets, Venäjän entisen varapääministerin Oleg Soskovetsin 25-vuotias poika.

Kaksi tuntia turman jälkeen Aleksei Soskovets ilmoitti autonsa varastetuksi. Poliisi pidätti hänet, mutta vapautti hänet saman tien, vaikka epäilikin hänen paenneen onnettomuuspaikalta.

Auto löytyi muutaman kilometrin päässä onnettomuuspaikalta; ratti ja kojelauta oli pyyhitty puhtaaksi sormenjäljistä.

Jos nuori ministerinpoika todettaisiin syylliseksi turmaan, hän voisi joutua vankilaan jopa kymmeneksi vuodeksi. Niin tuskin kuitenkaan käy.

Moskovassa sattuu liiankin usein, että hallituksen tai duuman jäseniä tai vaikkapa pankinjohtajia kuljettavien autojen kuljettajat selviävät onnettomuuksista ilman minkäänlaisia seuraamuksia. Usein näitä erikoiskilvin varustettuja "koskemattomia" autoja kuljettavat myös johtajien ja poliitikkojen perheenjäsenet.

Torvet soiden ja vastakkaiseen suuntaan

Jalankulkijat ovat suurimmassa vaarassa, kun limusiinit etuoikeutettuine matkustajineen rikkovat yhtäkkiä liikenteen rytmin ja pujottelevat kovalla vauhdilla muiden autojen välissä. Joskus loistoautot ajavat torvet soiden pitkänä letkana, toisinaan jopa väärällä kaistalla vastakkaiseen suuntaan kuin muu liikenne.

Viime vuoden helmikuussa naispuolinen jäätelönmyyjä loukkaantui, kun silloisen verojohtajan Aleksandr Potshinokin auto ajoi hänen päälleen Moskovan keskustassa. Elokuussa jalankulkijan surmasi Kurskin alueen kuvernöörin Aleksandr Rutskoin pojan omistama auto.

Keskuspankin pääjohtajan Viktor Gerashtshenkon Mercedes törmäsi puolestaan viime kuussa Moskovan lähellä 19-vuotiaaseen nuoreen miehen, joka sai surmansa.

Esimerkkejä on runsaasti, mutta auton kuljettaja joutuu syytteeseen äärimmäisen harvoin. Tavallisimmin poliisin raportissa lukee, että "jalankulkija oli humalassa, ylitti katua väärässä paikassa tai asetti itsensä turhaan alttiiksi vaaralle".

Nimettömänä pysyttelevä liikennepoliisin päällikkö valittaa Komsomolskaja Pravda -lehdessä, että erikoiskohteluun oikeuttavia lupia on alettu jakaa yhä avokätisemmin.

Nämä pienet muovikortit käytännössä kieltävät poliisia ryhtymästä minkäänlaisiin toimiin korttien omistajia kohtaan tai edes tarkastamasta näiden ajoneuvoja. Kortteja on lehden mukaan pelkästään Moskovassa noin 45 000.

STT-IA
12.3.1999


ULKOMAAT -SIVULLE