Pk-yritysten ratkaisut rakennettava niiden omien, todellisten tarpeiden varaan

Verkkokaupan tuotettava lisäarvoa liiketoiminnalle



Verkkokaupan todellisuus on vielä kaukana villeistä unelmista, joita julkisuudessa on esitetty. Useat haluavat uskoa, että verkkokauppa olisi jo lähivuosina valtava bisnes, ja että avaamalla oman verkkokaupan voisi saada lukuisia uusia asiakkaita ympäri maailman. Taru ja todellisuus ovat vielä kaukana toisistaan.


Kaikesta huolimatta käytännön kokemuksia alkaa eri tahoille jo karttua ja verkkoasiakkaiden määrät ovat kasvussa. Esimerkiksi sähköisesti tapahtuva multimedia- ja ohjelmistokauppa voi olla muutaman vuoden kuluttua jo vakava uhka alan perinteiselle kaupalle. Tästä syystä odottaminen ei välttämättä auta perinteistä kauppaa käyvää pk-yritystä.

Jos yritys mielii menestyä, olisi sen syytä pikaisesti ryhtyä selvittämään sähköisten verkkojen hyödyntämistä osana yrityksen ulkoista ja sisäistä liiketoimintaa.

Julkisuudessa on keskusteltu liikaa verkkokaupasta vain kuluttajakaupan osana, sillä sähköinen tiedonsiirto hyödyttää myös yritysten välistä kaupankäyntiä ja asiointia.

Internet-huumassa on unohtunut, että yritykset ovat jo vuosien ajan käyttäneet ja kehitelleet sähköisiä asiointimuotoja liiketoimintojen osaksi. Internet, joka tarjoaa aikaisempaa yksinkertaisimpia välineitä, on vain omiaan nopeuttamaan tätä kehitystä.

Internet-huumassa helppo sokaistua

Internet-huumassa sokaistutaan helposti - välineet menevät asian edelle. Joillekin pk-yrityksille saattaa alkuvaiheessa riittää toimivan sähköpostiverkoston sekä Internet-yhteyksien ja kotisivun luominen oman henkilökunnan ja asiakaskunnan tueksi.

Seuraavassa vaiheessa verkko voi toimia yrityksen liiketoiminnan välineenä hyvinkin laajasti. Kehitys saattaa olla jatkossa hyvinkin nopeata ja vaikeasti arvioitavissa. Vasta muutama vuosi sittenhän matkapuhelimet tulivat kiinteäksi osaksi yrityksen toimintaa. Nyt kukaan itseään ja asiakkaitaan kunnioittava yritys ei voisi toimia ilman kännykkäyhteyksiä.

Pk-yritysten ei pidä hullaantua bittinikkarien uskomattomista sähköisen kaupan visioista eikä toisaalta masentua juristien sähköisen kaupan lainsäädännöllisten kiemuroiden kuvailusta. Molempien asiantuntemuksesta on varmasti hyötyä yrityksen tehdessä sähköisen liiketoiminnan riskianalyysia.

Viime kädessä jokainen pk-yritys joutuu ratkaisemaan verkkokauppaan menemisen omalta osaltaan itsenäisesti omista lähtökohdista käsin ja todellisten tarpeiden mukaan. Sähköinen kaupankäynti ja siihen liittyvät tekniset mahdollisuudet ovat vain väline, eivät itseisarvo.

Verkkoratkaisuista lisäarvoa liiketoiminnalle

Tutkimukset osoittavat, että yritysten jähmeään liikkeellelähtöön sähköisen kaupankäynnissä on ollut syynä lisäarvon puute. Yritykset eivät ole toistaiseksi pystyneet näkemään tarjolla olevissa verkkokaupan mahdollisuuksissa lisäarvoa liiketoiminnalleen.

Yritykset ovat myös arvostelleet tietoteknologian tarjoajien puutteellista halua ja kykyä räätälöidä yrityskohtaisia ratkaisuja verkkokauppaan.

Samoin varoituksen sanat Internet-palveluita tarjoavien yritysten osakkeiden yliarvostuksesta eivät ehkä ole turhaa liioittelua ja pelottelua, jos kyseiset yritykset eivät pysty sopeutumaan markkinoiden ja ennen kaikkea asiakkaiden arkisiin tarpeisiin. Tällaiset yritykset eivät välttämättä voi pärjätä alan jatkuvasti kiristyvässä kilpailussa, jossa asiakaskin tulee päivä päivältä kriittisemmäksi ja osaavammaksi.

Vastaavasti verkkopalveluita hankkivien yritysten on tehtävä omat kotiläksynsä, jotta valittuja tietoteknologisia ratkaisuja voitaisiin parhaalla ja tehokkaimmalla mahdollisella tavalla hyödyttää yrityksen liiketoiminnassa.

Verkkoratkaisujen menestyksekäs soveltaminen liiketoiminnassa edellyttää yritykseltä itseltäänkin merkittävää panostusta mahdollisuuksien tutkimiseen ja toteuttamiseen. Vain näin yritys voi ottaa teknologiasta irti kaiken sen hyödyn, mitä on tarjolla.

TIMO VUORI
12.3.1999

Kirjoittaja on Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) Suomen osaston pääsihteeri.

Kansainvälinen kauppakamari (ICC) on elinkeinoelämän kansainvälinen 
asiantuntijaorganisaatio, joka saattaa liike-elämän näkemyksiä muun muassa 
sähköisestä kaupankäynnistä kansainvälisten päättäjien tietoon ja kehittää 
suosituksia muun muassa verkkokaupan edistämiseksi ja kauppamenettelyjen 
yhdenmukaistamiseksi. Lisätietoja: www.iccwbo.org.

TALOUS -SIVULLE