Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Neljä viidestä ei vieläkään välky katukuvassa

Ilman heijastinta tallustelevalla tuplariski joutua onnettomuuteen



Peräti neljä viidestä suomalaisesta tallustelee taajamassa ilman heijastinta pimeän ja hämärän aikaan. Tämä on suorastaan hullunrohkeaa, sillä heidän riskinsä joutua onnettomuuteen on näissä oloissa vähintään kaksinkertainen verrattuna heijastinta käyttävään jalankulkijaan.


Jos käyskentelijä on selvinnyt mahdollisesta rysäyksestä hengissä, seuraavaksi koetellaan hänen kukkaroaan. Laki edellyttää pimeän aikana heijastimen käyttöä, joten näkymättömänä liikkuva voi joutua onnettomuuskulujen maksajaksi.

Liikenneturvan Oulun aluetoimiston päällikkö Rainer Kinisjärvi viittaa korkeimman oikeuden muutaman vuoden takaiseen ennakkopäätökseen. Siinä ilman heijastinta tielle juossut pikkutyttö jäi auton alle, ja laskun joutuivat pulittamaan hänen vanhempansa.

Kinisjärvi painottaakin vanhempien vastuuta. Heidän tulisi ripustaa heijastin välkkymään paitsi lastensa vaatteisiin myös omiin ulkoilutamineisiinsa.

Heijastimen hankinta ei ole rahasta kiinni, sillä jo alle kympin satsauksella saa lisäturvaa. Jos perinteinen hakaneulalla ripustettava malli ei sovi kuoseihin, vaihtoehtoja löytyy yllin kyllin erilaisista tarraversioista stretch- ja pyykkipoikaratkaisuihin.

- Vuosittain noin 35 jalankulkijaa kuolee liikenteessä pimeän tai hämärän aikaan. Pelkästään heijastinta käyttämällä tästä joukosta puolet olisi saatu pelastettua, Kinisjärvi huomauttaa.


Nuoriso ei juuri välky

Liikenneturva kampanjoi parhaillaan heijastimien käytön tärkeydestä. Huomio on kiinnitetty erityisesti taajamiin, joissa liikkujilla heijastin on yhä harvinainen näky.

- Viime vuonna heijastimen käyttöprosentti oli taajamissa 26 eli todella alhainen. Taajamien ulkopuolella tilanne sen sijaan oli paljon parempi, käyttöprosentti oli 79, Kinisjärvi selvittää.

Tilanne oli yhtä onneton, sijaitsipa taajama sitten missä päin maata tahansa. Esimerkiksi Uudellamaalla heijastimen käyttöprosentti oli 22 ja Oulussa 18. Keskimääräistä tunnollisemmat heijastimen käyttäjät löytyivät Etelä-Savon taajamista. Siellä käyttöprosentti oli 47.

Kinisjärvi sanoo, että ongelmallisin ryhmä on 15-24-vuotiaat. Tämä joukko ei juuri pimeällä välky.


Taajamassakin syytä näkyä

Parasta aikaa Liikenneturva seuraa heijastimen käyttöä eri puolilla maata. Parin ensimmäisen seurantaviikon aikana saadut kokemukset esimerkiksi Oulusta ovat huolestuttavia. Kyse on Kinisjärven mukaan asenteista ja ajattelemattomuudesta.

- Heijastinta ei pidetä taajama-alueella tarpeellisena, koska valoja on muutenkin niin paljon ympäristössä, Kinisjärvi kertoo täysin hakoteillä olevasta ajattelutavasta.

Hän tähdentää, että taajamissa, kirkkaiden valojen sykkeessä, nimenomaan heijastin on ainut keino näkyä. Toisten autojen valot, mainokset ja kirkkaat katuvalot imevät autoilijan huomion pois jalankulkijoista.

- Valaisemattomalla tiellä ilman heijastinta kulkevalla jalankulkijalla on yli kahdeksankertainen riski joutua onnettomuuteen verrattuna heijastinta käyttävään kulkijaan. Taajamissakin riski on vähintään kaksinkertainen, Kinisjärvi huomauttaa.


Pyyhkimet vaihtoon

Kun autoilija havaitsee jalankulkijan viime hetkellä, paljon ei ole tehtävissä.

- Kesäkelillä lukkojarrutuksessa 80 metriä on matka, jossa auton saa sadan kilometrin tuntivauhdista pysähtymään. Talvikelillä tuo matka voi olla huomattavastikin suurempi. Jos tienpinta on jäinen ja jalankulkija pimeä, pelivara on kyllä lopussa.

Hankalin aika on juuri nyt käsillä etenkin alueilla, jossa lunta ei vielä ole satanut. Kinisjärvi kehottaakin myös autoilijoita kohentamaan näkyvyyttään.

- Tuulilasin pyyhkimet on syytä vaihtaa ja tuulilasi pestä tuulilasin pesunesteellä. Jos lasissa on turvaura, myös se täytyisi puhdistaa, Kinisjärvi opastaa.

Hänen mukaansa ilman näitä toimia ikkunaan jää sumea harso, joka haittaa näkyvyyttä etenkin auton tullessa vastaan.

STT-IA
12.11.1999


Kotimaa -sivulle