Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Ilmailulaitos vakuuttaa kaiken olevan kunnossa

Brittiläinen Y2K -tutkimuslaitos asetti Suomen lentoturvallisuuden mustalle listalle



Brittiläinen Y2K- eli ns. vuoden 2000 ongelmaan erikoistunut tutkijaryhmä Taskforce 2000 on luokitellut Suomen niiden maiden joukkoon, joiden lentoliikenteessä saattaa vuodenvaihteessa syntyä vaaratilanteita. Asia nousi esiin sanomalehti Kalevassa keskiviikkona.


Suomen lisäksi korkean lentoriskin maiksi on luokiteltu Belgia, Espanja, Italia, Puola, Portugali, Saksa, Unkari ja Venäjä.

Ryhmän mukaan näissä maissa ei kannata nousta lentokoneeseen joulukuun puolivälistä tammikuun lopulle, koska lennonjohdon tietokoneissa saattaa esiintyä kohtalokkaita vikoja. Finnair on tutkimusryhmän mukaan sen sijaan hoitanut Y2K-velvoitteensa hyvin.

Ilmailulaitos pitää brittitutkijaryhmän johtopäätöksiä liioiteltuina ja sanoo niiden perustuvan vanhentuneeseen, erilaisista internet-lähteistä ja tilastoista kerättyyn tietoon. Ilmailulaitokseen Taskforce 2000 ei ole ollut yhteydessä.

Taskforce 2000:n tehtävänä on tuottaa riippumatonta tietoa vuoden 2000 ongelmasta. Ryhmä on perustettu vuonna 1996.


Laitteistoja uusittu runsaasti

Ilmailulaitoksen Y2K-yhteys- ja vastuuhenkilön, lennonvarmistusosaston esikuntayksikön päällikön Heikki Jaakkolan mukaan Suomen kuuluminen Taskforcen "mustalle listalle" johtuu tiettävästi siitä, että Helsinki-Vantaan lentoasemaa koskien ei ole ilmoitettu "jotain valmistumispäivämääriä".
- Pidän Taskforce 2000:n johtopäätöksiä liioiteltuina, Jaakkola sanoo.

Sinänsä Ilmailulaitos on joutunut uusimaan laitteistoaan ja järjestelmiään vuoden 2000 ongelman vuoksi runsaasti.
- Meillä on ollut laitteita ja ohjelmistoja jotka eivät ole olleet vuosi 2000-yhteensopivia.

- En tiedä, mitä tämä Taskforcen tarkoittama "huono valmistautuminen" sitten on, sillä uudet järjestelmät on testattu vielä itse siitäkin huolimatta, että valmistajalta on saatu vakuutus niiden toimivuudesta, Jaakkola ihmettelee.

Taskforce ilmoittaa vaaralliseksi aikaväliksi joulukuun puolenvälin ja tammikuun lopun välisen ajan.
- En ymmärrä, mistä tämä johtuu, Jaakkola sanoo.

Jaakkolan mukaan ongelmapäiviä ovat vuodenvaihteen lisäksi muun muassa karkauspäivät, mutta nekään eivät selitä puolentoista kuukauden mittaista "vaarallista jaksoa".

Ilmailulaitos lähetti julkisuuteen keskiviikkona tiedotteen, jossa se toteaa raportoineensa vuosi 2000 -valmiusasteestaan Kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle ICAO:lle ja Kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle IATA:lle.

IATA:n tarkastajat ovat käyneet kesällä tutkimassa Suomen ja erityisesti Helsinki-Vantaan vuosi 2000 -toimenpiteet, eivätkä Ilmailulaitoksen mukaan löytäneet niistä mitään huomautettavaa.

Ilmailulaitos suorittaa viimeiset järjestelmien ja laitteiden uusinnat vuoden 2000 ongelman vuoksi marraskuun aikana.

STT-MH
12.11.1999


Kotimaa -sivulle