Ilmailulaitos vakuuttaa kaiken olevan kunnossa
Brittiläinen Y2K -tutkimuslaitos asetti Suomen lentoturvallisuuden mustalle listalle
Brittiläinen Y2K- eli ns. vuoden 2000 ongelmaan erikoistunut tutkijaryhmä Taskforce 2000 on luokitellut Suomen niiden maiden joukkoon, joiden lentoliikenteessä saattaa vuodenvaihteessa syntyä vaaratilanteita. Asia nousi esiin sanomalehti Kalevassa keskiviikkona.
Suomen lisäksi korkean lentoriskin maiksi on
luokiteltu Belgia, Espanja, Italia, Puola, Portugali,
Saksa, Unkari ja Venäjä.
Ryhmän mukaan näissä
maissa ei kannata nousta lentokoneeseen
joulukuun puolivälistä tammikuun lopulle, koska
lennonjohdon tietokoneissa saattaa esiintyä
kohtalokkaita vikoja. Finnair on tutkimusryhmän
mukaan sen sijaan hoitanut Y2K-velvoitteensa
hyvin.
Ilmailulaitos pitää brittitutkijaryhmän
johtopäätöksiä liioiteltuina ja sanoo niiden
perustuvan vanhentuneeseen, erilaisista
internet-lähteistä ja tilastoista kerättyyn tietoon.
Ilmailulaitokseen Taskforce 2000 ei ole ollut
yhteydessä.
Taskforce 2000:n tehtävänä on tuottaa
riippumatonta tietoa vuoden 2000 ongelmasta.
Ryhmä on perustettu vuonna 1996.
Laitteistoja uusittu runsaasti
Ilmailulaitoksen Y2K-yhteys- ja vastuuhenkilön,
lennonvarmistusosaston esikuntayksikön päällikön
Heikki Jaakkolan mukaan Suomen kuuluminen
Taskforcen "mustalle listalle" johtuu tiettävästi
siitä, että Helsinki-Vantaan lentoasemaa koskien
ei ole ilmoitettu "jotain valmistumispäivämääriä".
- Pidän Taskforce 2000:n johtopäätöksiä
liioiteltuina, Jaakkola sanoo.
Sinänsä Ilmailulaitos on joutunut uusimaan
laitteistoaan ja järjestelmiään vuoden 2000
ongelman vuoksi runsaasti.
- Meillä on ollut laitteita ja ohjelmistoja jotka
eivät ole olleet vuosi 2000-yhteensopivia.
- En
tiedä, mitä tämä Taskforcen tarkoittama "huono
valmistautuminen" sitten on, sillä uudet
järjestelmät on testattu vielä itse siitäkin
huolimatta, että valmistajalta on saatu vakuutus
niiden toimivuudesta, Jaakkola ihmettelee.
Taskforce ilmoittaa vaaralliseksi aikaväliksi
joulukuun puolenvälin ja tammikuun lopun välisen
ajan.
- En ymmärrä, mistä tämä johtuu, Jaakkola sanoo.
Jaakkolan mukaan ongelmapäiviä ovat
vuodenvaihteen lisäksi muun muassa
karkauspäivät, mutta nekään eivät selitä
puolentoista kuukauden mittaista "vaarallista
jaksoa".
Ilmailulaitos lähetti julkisuuteen keskiviikkona
tiedotteen, jossa se toteaa raportoineensa vuosi
2000 -valmiusasteestaan Kansainväliselle
siviili-ilmailujärjestölle ICAO:lle ja
Kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle IATA:lle.
IATA:n tarkastajat ovat käyneet kesällä
tutkimassa Suomen ja erityisesti Helsinki-Vantaan
vuosi 2000 -toimenpiteet, eivätkä Ilmailulaitoksen
mukaan löytäneet niistä mitään huomautettavaa.
Ilmailulaitos suorittaa viimeiset järjestelmien ja
laitteiden uusinnat vuoden 2000 ongelman vuoksi
marraskuun aikana.
STT-MH
12.11.1999
Kotimaa -sivulle
|