Merikapteeni Seppo Laurell pani Suomen majakat yksiin kansiin
Majakkojen merkitys merenkululle on vähentynyt viime vuosina, mutta uteliaisuus niitä kohtaan on herännyt muista syistä. Merestä ja siihen liittyvästä arkkitehtuurista kiinnostuneiden määrä on lisääntynyt kautta maailman.
On havaittu että majakat ovat kansallisaarteita,
joita myös yhteiskunnan on suojeltava ja niiden
säilyttämiseen ollaan valmiita uhraamaan
omaisuuksia.
Tuoreimpana esimerkkinä suojelusta Museovirasto
huomautti viime kuussa, että Porvoon saaristossa
sijaitsevaa Söderskärin majakkaa kuuluu käyttää
ja hoitaa sen kulttuurihistoriallisen arvon
mukaisesti. Valtion kiinteistösijoitusyhtiölle
Kapiteelille antamassaan lausunnossa
Museovirasto esitti suojelumääräykset Söderskärin
majakalle.
Seppo Laurellin syksyllä valmistunut uusi Suomen
majakat -suurteos ei olisi voinut valmistua
otollisempaan aikaan.
Viime talvena nähty Tom
Backmanssonin majakoistamme tekemä tv-sarja
herätti useita kysymyksiä ja lisäsi entisestään
yleistä kiinnostusta majakoihin. Tuoreesta
Suomen majakat -teoksesta löytyvät varmasti
vastaukset tv-sarjan synnyttämiin kysymyksiin.
Täynnä upeita kuvia
Laurell on kerännyt samoihin kansiin kaikki
Suomen hoidossa olleet majakat, pookit ja entiset
majakkalaivat Kemistä Laatokalle. Sadat loistavat
väri- ja mustavalkokuvat sekä museoiden
tomuista kaivetut piirustukset majakoiden
rakenteista tekevät kirjasta myös mahtavan
kuvateoksen.
Teosta on ollut kuvittamassa suuri joukko
valokuvaajia. Kuvia on saatu myös majakalla
asuneiden perheiltä ja suvuilta. Tuoreimmista
kuvista ovat mm. vastanneet luontokuvaajat
Jukka Grönlund, Raimo Sundelin ja Jouni Klinga.
Kolmelle kielelle - suomeksi, ruotsiksi, englanniksi
- kirjoitetun kirjan Laurell on pystynyt pitämään
luettavana. Laajan kuvituksen, piirustusten ja
kolmikielisyyden takia Suomen majakat on
paisunut massiiviseksi 350-sivuiseksi teokseksi.
Jos kirjasta kaipaa pilkuntarkkoja selvityksiä
majakkojen tekniikasta, ominaisuuksista,
valotunnuksista tai loistoluettelon tiettyjä lukuja,
joutuu lukija pettymään.
Laurell kertookin
asettaneensa etusijalle kertomukset majakkojen
rakennusvaiheista, kohtaloista sekä elämästä
majakkasaarilla ja -laivoilla.
Teoksessa esitellään myös Suomelle aikoinaan
kuuluneet itäisen Suomenlahden ja Laatokan
majakat, majakkalaivat sekä joukko loistoja, joilla
on aiemmin ollut majakan status.
Oulun kirkko
linjaloistona
Kirjasta löytää runsaasti tarinoita myös muista
merenkulkuun liittyvistä viritelmistä, kuten
esimerkiksi Oulun tuomiokirkon toimimisesta
merimerkkinä.
Kesällä 1908 keisarillinen luotsi- ja majakkalaitos
laitatti kirkon torniin pienen sektorivilkun, jolloin
siitä tuli Laitakarin väylän takimmainen
linjaloisto. Vuoden 1978 lopulla vilkku poistettiin
ja merenkulkuhallitus muutti kirkon takaisin
purjehdusmerkiksi.
"Lienevätköhän Oulun tuomiorovastit ja muut
papit koskaan edes tienneet, että vuosina
1908-1978 he ovat saarnanneet linjaloistossa,
mutta siitä eteenpäin ainoastaan
purjehdusmerkissä", Laurell pohtii kirjassaan.
Tarinoita majakkasaarien elämästä tuskin enää
tämän jälkeen kirjoitetaan. Kaikki majakkamme
ovat nykyisin automatisoituja, eikä niissä ole
enää miehitystä. Viimeisenä lopetettiin vartiointi
Norrskärissä 1987.
Laurellin uusi kirja pohjautuu hänen aiemmin
luotsilaitokselle tekemäänsä Majakat -teokseen,
jossa kerrotaan puolensadan majakan tarina ja
hänen majakkalaivoista tekemäänsä kirjaan. Muita
teoksia ei majakoistamme ole tehty.
Näiden
lisäksi vain Merenkulkulaitoksen vuonna 1998
perustamilta Internet-sivuilta on saanut tietoa
kootusti majakoistamme.
STT-IA
12.11.1999
Ajassa -sivulle
|