Suomalaisasiantuntija tyrmää brittiläisen tutkimusryhmän arvion Suomen lentoliikenteen Y2K-ongelmista
Muun muassa Suomen vuodenvaihteen lentoturvallisuutta arvostelleen brittiläisen
Taskforce 2000 -tutkimusryhmän toimintaan liittyy arveluttavia piirteitä.
Y2K- eli ns. vuoden 2000
ongelmaan perehtynyt suomalaisasiantuntija pitää
tutkimusryhmän väitteitä pelkkänä kuplana.
Suomessa ja Britanniassa nousi kohu, kun Daily
Mail -lehdessä julkaistiin viime viikonloppuna
tutkijaryhmän raportti, jossa mm. Suomi joutui
lentoturvallisuudeltaan "mustalle listalle" vuoden
2000 ongelman vuoksi.
Ryhmän mukaan Suomessa ja muutamissa muissa
maissa ei kannata nousta lentokoneeseen
joulukuun puolivälistä tammikuun lopulle, koska
lennonjohdon tietokoneissa saattaa esiintyä
kohtalokkaita vikoja. Finnair on tutkimusryhmän
mukaan sen sijaan hoitanut Y2K-velvoitteensa
hyvin.
Omistautunutta Y2K-pelottelua
Y2K-ongelmaan valtakunnallisella tasolla
perehtynyt tietohallintojohtaja Olavi Köngäs
valtiovarainministeriöstä pitää Taskforcea kaikkea
muuta kuin vakavasti otettavana
tutkimuslaitoksena.
- Mielestäni ei voida puhua edes tutkimuksesta
eikä tutkijaryhmästä, Köngäs toteaa.
Keskeisten ministeriöiden, yritysten ja järjestöjen
Vuosi 2000 -yhteistyöryhmää vetävän Köngäksen
mukaan Taskforce 2000 on Robin Guenier -nimisen
lakimiehen kolmisen vuotta sitten perustama
yksityinen toimisto.
Guenier sai alkuvaiheissaan
jonkin verran tukea Y2K-ongelman tutkimukseensa
Britannian silloisen konservatiivipääministerin
John Majorin hallitukselta.
Majorin seuraajan Tony Blairin Labour-hallitus
perusti oman Action 2000 -ryhmänsä ja sulki
rahahanat Taskforcelta. Tämän jälkeen
"tutkimuslaitos" omistautui Köngäksen mukaan
hallituksen kritisoinnille vuosi 2000 -asiassa.
- Homma toimii niin, että kun hallitus lähettää
oman tiedotteensa, Guenier laittaa oman
vastineensa heti perään, Köngäs sanoo.
Heppoisia perusteita
Kun Daily Mail julkisti Action 2000 -ryhmän
raporttiin perustuvan kohuartikkelinsa viime
lauantaina, Suomen Lontoon suurlähetystö otti
yhteyttä Robin Guenieriin ja kysyi, mihin tiedot
Suomen Y2K -lentoturvallisuusongelmista
perustuvat.
- Guenier vastasi käyttäneensä lähteenä
Yhdysvaltain liikenneministeriön tietoja. Selvisi,
että Suomen sijoittaminen "punaiselle listalle"
perustuu yhteen ainoaan kohtaan Yhdysvaltain
liikenneministeriön verkkosivuilla, josta puuttuu
päivämäärä Y2K -ongelman selvityksen
aikataulusta, Köngäs päivittelee.
Köngäksen mainitsemassa kohdassa todetaan
Helsinki-Vantaan kohdalla, että "raporttien
mukaan Y2K-valmisteluissa on tapahtunut
edistystä. (päivitetty 29. syyskuuta 99)."
Ilmailulaitos on toimittanut tietonsa Y2K
-ongelmaan liittyvistä korjaus- ja muutostöistä ja
niiden aikatauluista asianmukaisesti
Kansainväliselle siviili-ilmailujärjestölle ICAO:lle.
Yhdysvaltain liikenneministeriö puolestaan saa
tietonsa ICAO:lta, mutta tietenkin pienellä
viiveellä.
Brittiläinen "tuomiopäivän profeetta"
pääsi siten tekemään julkisuustemppunsa, josta
saattaa hyvinkin seurata ongelmia
lentoliikenteelle. Ei kuitenkaan Y2K-ongelman,
vaan matkansa peruvien lentomatkustajien
muodossa.
Köngäs pitää asian nousemista julkisuuteen ja
siitä noussutta kohua suurena vahinkona ja on
valmis sovittelemaan aasinmyssyä Guenierin
lisäksi myös medialle.
- Ei voi muuta sanoa, kuin että hyvin on Robin
Guenier saanut äänensä kuuluviin. Vahinko on
tietysti tapahtunut eikä sille mitään voi, mutta
kyllä tämä perin ikävää on kaikin puolin, Köngäs
toteaa.
STT-MH
12.11.1999
Kotimaa -sivulle
|