Muut osavaltiot saattavat seurata esimerkkiä

Kansasin osavaltio kielsi kehitysopin kouluista



Kansasin osavaltion koululautakunta päätti keskiviikkoisessa äänestyksessään, että alueen koulujen biologian tunneilla ei enää käsitellä kehitysoppia. Opetussuunnitelmasta jätetään pois Darwinin kehitysoppi, myöskään luonnonvalinnasta ja aurinkokunnan syntyteorioista ei saa mainita tiedetunneilla.


Lautakunta teki päätöksen huolimatta lukuisista vetoomuksista Yhdysvaltain tiedepiireiltä. Muunmuassa Kansasin yliopistot vetosivat koululautakuntaan toteamalla, että osavaltion koulut siirtyvät ajassa vuosisadan verran ajassa taaksepäin.

Kansasin kehitysoppikeskustelua on seurattu Yhdysvalloissa tarkkaan, sillä Darwinin opeista on riidelty kouluissa jo pitkään. Viimeisen neljän vuoden ajan mm. Alabaman, Arizonan, Texasin, Georgian ja Nebraskan kouluissa on kiistelty siitä, voidaanko biologian tunneilla opettaa Darwinin kehitysteoriaa.

Tennesseessä yritettiin saada pari vuotta sitten läpi lakia, joka sallisi sellaisten opettajien erottamisen, jotka opettavat kehitysoppia tieteellisenä tosiasiana. Lakiesitys kuitenkin kumottiin.

Valtaosa kehitysoppia vastustavista osavaltioista kuuluu niin sanottuun "Bible beltiin", Raamattu-vyöhykkeeseen, jonka asukkaista melkoinen osa uskoo yksinomaan Raamatun luomisteoriaan.

Vastustajat: Ei tieteellisiä todisteita

Aiempina vuosina kehitysopin vastustajat koettivat saada luomiskertomuksen ujutettua tiedetunneille. Se ei kuitenkaan onnistunut, sillä Yhdysvaltojen perustuslaki pitää julkisin varoin ylläpidettävät koulut ja uskonnonopetuksen tarkasti erillään.

Nykyisin kehitysoppia vastaan taistellaan sillä perusteella, että lajien kehityksestä ei ole aukottomia tieteellisiä todisteita ja sen sanotaan näin olevan vain hatara, epälooginen teoria.

Vastustajien mukaan koulujen tiedetunneilla saisi opettaa vain sellaisia teorioita, jotka voidaan todistaa oikeiksi laboratorio-olosuhteissa.

Kehitysopin sanotaan myös hämmentävän lapsia liiaksi. Vastustajat sanovat, että lapset eivät halua kuulla olevansa pelkkiä eloonjäämistaistelun tuotteita, sillä tällainen oppi saa lapset tuntemaan tyhjyyttä ja toivottomuutta.

Lasten pitää kehitysopin vastustajien mukaan tuntea, että he ovat erityisiä, Jumalan jotain tarkoitusta vartavasten luomia henkilöitä.

Valtaosa uskoo luomiseen

Mielipidemittausten mukaan 44 prosenttia amerikkalaisista uskoo yksinomaan Raamatun luomiskertomukseen. He uskovat siihen, että maailman luominen on tapahtunut viimeisten 10 000 vuoden aikana.

40 prosenttia uskoo siihen, että maailman kehittymiseen on mennyt miljoonia vuosia, mutta Jumala on ohjannut kehitystyötä ja on siis vastuussa ihmisen kehittymisestä. Vain 10 prosenttia uskoo yksinomaan evoluutioon.

Yhdysvaltain tiedeopettajat ovat seuranneet kiistaa erittäin huolestuneina. He pitävät suuntausta vakavana sensuurina, joka saattaa vaarantaa koko Yhdysvaltojen tiedemaan maineen.

Opettajat joutuvat myös miettimään, mitä yläasteen tiede- ja biologian tunneilla sitten opetetaan, kun kehitysoppi on kielletty.

STT-IA
13.8.1999


ULKOMAAT -SIVULLE