Viikon pelidemo: Midtown Madness



Käyttöjärjestelmistään tunnettu Microsoft on saanut jalansijaa myös pelimarkkinoilla. Microsoftin uusin Madness-sarjan tulokas on autopeli Midtown Madness.


Midtown Madness -pelissä on kolme eri kilpailuvaihtoehtoa sekä yksi vapaa tutustumisjakso. Cruise on ajelua ympäri kaupunkia ja eri autojen testailua.

Cruise-moodissa voi myös opetella kaupungin karttaa ja oikoreittejä muita kilpailuja varten. Tässä moodissa on aikaraja. Blitz race kisoissa ajetaan suoraa rataa tarkastuspisteiden (chekpoint) kautta kelloa vastaan.

Chekpoint race on perinteistä kilpa-ajoa tarkastuspisteiden kautta ympäri kaupunkia. Kilpakumppaneita on mukana viisi. Circuit race on käytössä vain täydellisessä pelissä. Siinä ajetaan kilpaa kaupunkiin tehdyllä, suljetulla radalla.

Demossa on käytössä kolme täydellisen pelin kymmenestä ajokista. Ford Mustang GT, Panoz Roaster ja linja-auto. Muita vaihtoehtoja on Volkswagen New Beetle, Cadillac Eldorado, Ford Mustang Police Cruiser, Ford F-350 pickup, Ford Mustang Fastback ja Freightliner Century Class C120 rekka. Voit myös kaapata käyttöösi Panoz GTR-1 vauhtihirmun.

Demoa voi pelata joko yksinpelinä tai kaverin kanssa. MSN Gaming Zonessa voit pelata muita kaupunkihulluja vastaan, TCP/IP-verkkopeli on mukana, sarjakaapelilla voit ottaa kaverista mittaa, ja myös modeemi-kaksinpeli onnistuu. IPX-lähiverkossa ei demoa pysty pelaamaan, mutta täydellinen peli hallitsee myös sen.

Valikoissa on tavalliset äänien, ohjauksen ja grafiikan säädöt. Laitteen, jolla äänet tuotetaan, stereo- tai monoulostulon ja äänenlaadun voi valita. Myös voi valita poistetaanko pelin äänet, musiikki, vai selostus. Wave-äänien, CD-musiikin ja tasapainon voi säätää.

Demossa voi valita vain pelin äänet päällä/pois. Kaikki muut valinnat ovat vain täydellisessä pelissä.

Ohjaimeksi voi valita näppäimistön, hiiren, joystickin, padin tai rattiohjaimen. Peli tukee Force Feedback- ohjaimia.

Tekstuurien tarkkuus, yksityiskohdat, resoluutio, kiihdytys ja varjostukset ovat kaikki käytössä myös demossa. Pilvien varjostukset, tekstuurien filtteröinti, teksturoitu taivas, auton heijastukset, sekä jalankulkijoiden piilotus ovat myös käytössä.

Näkyvän osuuden piirrolle ja valo-efekteille on liukusäätimet. Näillä säädöillä saa pelin muokattua konetehoa vastaavaksi. Auton mallin lisäksi voidaan valita myös auton väri, realismin taso sekä automaatti- tai käsivaihteet.

Pelituntuma on hyvä. Autot pitävät mallille ominaista ääntä, kääntyvät koon ja vauhdin mukaan. Jalankulkijat hyppivät pois tieltä tai piiloutuvat rakennusten syvennyksin. Vastaan tulevat autot väistävät, jos ehtivät.

Torvet soivat, muut kuljettajat huutelevat hävyttömiä, matkustajat kirkuvat linja-autoissa törmäyksen jälkeen. Roskikset, postilaatikot valaisin- ja liikennevalopylväät kaatuvat, kun niihin törmää. Koska pelissä ajetaan keskellä kaupunkia on siinä mukana myös kaupungin elämää. Liikennevalot toimivat loogisesti, autot pysähtyvät punaisiin valoihin ja vaihtavat tarpeen mukaan kaistaa.

Jalankulkijoita on paljon, mutta Carmageddonin lahtauksen saa heittää heti mielestään, sillä jalankulkijoita ei voi listiä.

Pelialue on demossa varsin pieni, vain palanen kaupungin keskeltä. Alue on rajattu läpinäkyvällä aidalla, josta ei pääse läpi kuin tietokoneen ohjastamat autot ja jalankulkijat. Täydellisessä pelissä peli alueena on koko Chicago. Peli lupaa kahdeksankymmentä kilometriä ajettavaa aluetta.

Myös säät vaihtuvat pelin aikana auringonpaisteesta lumisateeseen ja päivä yöksi.

Laitteisto: Minimi P200 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98/2000, DirectX, 3D-kortti. Suositellaan P2 300 Mhz, 64 Mb RAM. Win95/98/2000, DirectX, 3D-kortti.

Midtown Madness on kaikin puolin onnistunut ajopeli, joka eroaa hieman muista kaltaisistaan. Pelissä on jotain ihan omaa, joka tekee siitä keskivertoa paremman ajopelin. Ehdoton hankinta pelihyllyyn.

MIKA KULMALA
13.8.1999


AJASSA -SIVULLE