Mutkat suoriksi äiti Teresan pyhimystiellä



Äiti Teresasta tehdään pyhimystä pikavauhtia, mutta unohtaako Vatikaani samalla sisaren synkemmän puolen? Äiti Teresan toiminta piti köyhät köyhinä ja kasasi lahjoitusrahat pankkitileille.


Maailman kuuluisimman nunnan, kaksi vuotta sitten kuolleen Äiti Teresan pyhimystie on pikataipaleella. Paavi Johannes Paavali II antoi keväällä Kalkutan arkkipiispalle, Henry Sebastian D'Souzalle, poikkeusluvan aloittaa äiti Teresan autuaaksi julistamiseen tähtäävä paikallinen selvitystyö, vaikka katolisen kirkkolain määräämä viiden vuoden odotusaika ei vielä ole täyttynyt.

Äiti Teresan uskolliset kannattajat odottavat, että tämä julistetaan pyhimykseksi jo kirkon juhliessa vuosituhannen vaihdetta. Se edellyttää melkoista ripeyttä Vatikaanin byrokratialta, vaikka kirkon pää onkin osoittautunut ennätyksellisen innokkaaksi pyhimyksentekijäksi. Paavi Johannes Paavali II:n jäljiltä löytyy peräti 282 pyhimystä ja 821 autuasta.

Samalla pyhimystehtaan nopeus on kiihtynyt. Vielä vuosisadan alussa oli tavanmukaista odottaa puoli vuosisataa kuolemasta ennen kuin edesmenneen henkilön autuaaksijulistaminen otettiin edes käsittelyyn. Jeanne D'Arc sai odottaa liki puoli vuosituhatta kunnes hänet kanonisoitiin vuonna 1920. Johannes Paavali II:n aikana toistakymmentä vuotta on osoittautunut usein riittäväksi ajaksi.

Katolisen kirkon kanonisointiprosessissa autuaaksi julistaminen on pyhäksi julistamisen ensimmäinen vaihe. Siinä uskon todistaja vahvistetaan paikallisella tasolla kunnioitettavaksi esimerkkinä hänessä näkyviin tulleesta jumalan armosta ja rakkaudesta. Sitä seuraavassa pyhäksi julistamisessa ko. autuas asetetaan virallisesti koko kirkon kunnioituksen kohteeksi.

Kuullaanko paholaisen asianajajaa?

Autuaaksi julistamisen ja jälleen uudelleen pyhäksi julistamisen prosessiin kuuluu, että henkilön koko elämä tutkitaan huolellisesti ja samalla tuodaan esiin myös pyhittämistä vastustavat näkökohdat. Tämä rooli kuuluu perinteisesti ns. paholaisen asianajajalle, jonka merkityksen vähentämisestä Johannes Paavali II on syytetty.

Äiti Teresan elämää tutkimaan nimitetty tämän itsensä perustamaan Rakkauden lähetysveljien sääntökuntaan kuuluva isä Brian Kolodiejchuk aloitti lähes sadan todistajan kuulemisen heinäkuun lopulla. Kokonaan toinen asia on kuuluko todistajien joukkoon montakaan, joka kritisoisi Äiti Teresaa.

Äiti Teresan kuuluisimmalle kriitikolle, kirjailija Christoper Hitchensille varattaneen kuitenkin mahdollisuus tulla kuulluksi, mikäli tämä niin tahtoo, ounasteli D´Souza viime viikolla lontoolaisen The Guardian -lehden artikkelissa.

Lahjoituksia diktaattorilta

Hitchens on 1995 julkaistussa kirjassaan tuonut esiin äiti Teresan synkemmän puolen. Tämä äärimmäisen köyhyyden puolestapuhuja ei ollut turhantarkka rahalahjoituksista, vaan hyväksyi niitä muun muassa Haitin diktaattori Baby Doc Duvalierilta sekä erilaisilta hämäräpuuhiin sekaantuneilta liikemiehiltä.

Huomattava osa suurten rahalahjoitusten virrasta jäi kuitenkin pankkitileille, kun samaan aikaan Äiti Teresan klinikoilla käytettiin köyhyyden nimissä samoja injektioneuloja uudelleen ja uudelleen aina tylsymiseen saakka.

Rakenteellista köyhyyttä ei tämä laupeudensisar myöskään pyrkinyt poistamaan, vaan pikemminkin syvensi sitä voimakkailla konservatiivisilla mielipiteillään. Äiti Teresan mukaan köyhien oli kaunista hyväksyä taakkaansa, hän myös vastusti jyrkästi syntyvyyden säännöstelyä.

Äiti Teresan johtamien klinikoiden lääketieteellistä tasoa on kuvattu lähinnä primitiiviseksi. Tunnetun lääketieteelllisen aikakauslehden The Lancetin toimittaja kuvaili vuonna 1994, kuinka klinikoilta puuttuu ohjeet, joilla parannettava voitaisiin erottaa parantumattomasta, jotta sisaret voivat työskennellä "samoilla ehdoilla köyhien kanssa".

Ihmeellisiä ihmeitä

Pelkkä tutkimus ei vielä riitä siloittamaan autuaan tietä. Pyhimykseksi tulo edellyttää myös ihmeitä. Ensimmäistä ihmettä julisti jo vuonna 1970 Äiti Teresan maailmankuuluisuuden perustan kirjassaan luonut Malcolm Muggeridge.

Hänen mukaansa Äiti Teresan pyhimyksen valo valaisi hämärässä huoneessa kuvatun filmin niin, että pienimmätkin yksityiskohdat erottuivat. Muggeridgen kuvaaja tosin kertoo arkisemmin, että pimeässä tilassa kuvatun filmin valoisuus johtui vain kokeilussa olleen uuden filmimateriaalin ominaisuuksista.

Kun katselutilaisuudessa tekniikan miehet olivat juuri aikeissa hurrata Kodakille, kääntyi Muggeridge eturivistä ja ylisti Jumalan valoa.

Paljolti Muggeridgen luoman legendan pohjalta Äiti Teresa nousikin maineeseen, jonka toistaiseksi korkeimpana tunnustuksena on Nobelin rauhanpalkinto vuodelta 1979.

Pyhimykseksi vaadittavat kaksi kuolemanjälkeistä ihmetekoa ovat jo nekin tutkittavina. Länsi-Bengalissa väitetään kahden ihmeparanemisen tapahtuneen Äiti Teresan armosta. Lääketieteelliset yksityiskohdat ovatkin jo kertomuspuheita hatarammat. Jos mainitut ihmeet syystä tai toisesta hylätään, niin väkirikkaasta Intiasta löytynee pikaisesti myös uusia.

PETE PAKARINEN
13.8.1999

Pyhimysnäkemyksiä puolesta ja vastaan:

Katolisen kirkon sivut suomeksi:
http://www.katt.fi/katt/2tietoja.htm.

Fearsome Atheists webzine:
http://fearsome.net/current.shtml.


ULKOMAAT -SIVULLE