Viikon pelidemo: Dethkartz



Autopelejä on aina mukava pelata, ainakin hyviä sellaisia. Melbourne Housen Dethkartz on sellainen.


Melbourne Housen Dethkartz on näyttävä ja nopeatempoinen autopeli.

Tulevaisuudessa suurinta huvia on seurata kilpa-ajoja, joissa ajetaan vanhan rata-auton näköisillä, yli 300 km/h kulkevilla kilpureilla.

Kilpailukautta seuraa ihmiset ympäri maailmaa, ja kisoja pidetään niitä varten rakennetuilla radoilla Grand Keysissä, ökyrikkaiden uimarannalla, Metro Cityssä, maailman suurimmassa kaupungissa, Polessa, maapallon viimeisellä autiomaalla, sekä Red Planetilla, humanoidien kotikonnuilla.

Kilpailijat ovat kuin kansallissankareita, tiedotusvälineiden kultapojuja. Heitä näkee kaikkialla - hologrammina videotauluilla sekä mainoksissa. Kaikki tuntuvat pitävän heitä sankareina, paitsi heidän kanssakilpailijansa.

Kanssakilpailijoiden nyreys johtuu siitä, että aina ei kilpailla rehdisti. Koska radat ovat korkealla ilmassa ja niillä ei ole kaiteita, on helppo auttaa kaveria putoamaan. Tai sitten yksinkertaisesti ammutaan kaverin auto atomeiksi milloin milläkin tuomiopäivan tykillä.

Dethkatrz on siis yhdistetty auto- ja räiskintäpeli. Tämä ei tarkoita sitä, että ainoa oikea tapa voittaa on tuhota vastustajat. Toki harventamalla muutama kilpailija omat voiton mahdollisuudet paranevat. Ensisijaisesti pelin tarkoitus on kuitenkin voittaa kisat ajamalla. Aseet ovat sivuosassa, eikä niillä edes saada totaalista tuhoa aikaiseksi.

Ensimäistä kertaa käynnistettäessä pelistä löytyy hulppea valikoima eri näyttötarkkuuksia. Valita voi haluamansa 300X200 ja 1739X1278 vaihtoehtojen väliltä. Kaikkiin resoluutioihin on myös 16, 24, 32 väriset vaihtoehdot. Resoluution voi säätää myös itse pelin asetuksissa. Peli tarvitsee 3D-kortin toimiakseen.

Alkuvalikkoon

Alkuvalikosta voidaan valita joko aika-ajot tai arcade -ajelu sekä asetukset. Täydellisessä pelissä saadaan valittua mestaruuskilpailu ja 8 pelaajan moninpeli. Moninpeliä voi harrastaa lähiverkossa, nollamodeemikaapelilla tai modeemilla.

Demon ominaisuuksia on, kuten tavallista, karsittu verrattuna täydelliseen peliin. Demossa on vain yksi rata koko pelin neljästä vaihtoehdosta, Metro City. Kaikille radoille on kolme eri pituus vaihtoehtoa. Näin saadaan yhteensä 12 rataa.

Demossa ei ole mahdollista vaihtaa radan pituutta, se on aina normaalin pituinen. Grafiikalle löytyy tavanomaiset säädöt. Yksityiskohdille on säätöinä low, medium, high, extreme, custom ja software.

Resoluutiolle on samat vaihtoehdot kuin alussa. Ruudupäivitys 15, 30 tai 60 ruutua sekunnissa. Ruudunpäivitykselle on vielä säätö, jolla vaikutetaan valitun päivitys nopeuden laskuun, jos kone ei kykene valitulla nopeudella ruutua päivittämään. Säätö voidaan estää, pitää mediumina tai sallitaan täysi lasku.

Yksityiskohtien valinnassa custom performance -kohdassa on laajemmat säädöt. Siellä voidaan säätää auton yksityiskohtia, Savua ja auton kappaleita, värinää, heijastuksia, taivaan piirtoa, video seiniä, radanpiirron aloitusetäisyyttä, äänikanavien lukumäärää ja äänen tasoa.

Grafiikan ja äänien säädön jälkeen päästään säätelemään itse autoa. Autoja on neljää eri merkkiä: Hyperon, Blitzwagen, Astor ja Anassi. Jokaisesta saadaan vielä kolmea eri tehoista mallia. Demossa ajellaan Hyperonilla.

Auton asetuksista valitaan automaatti tai manuaali vaihteisto ja aseet. Aseina ovat plasmatykki tai pulssilaser. Auton värin voi vaihtaa mieleisekseen ja oman nimen saa myöskin vaihdettua kierrosennätyksiä silmällä pitäen.

Sitten radalle

Kun kaikki säädöt on tarkistettu lähdetään kisaamaan Metro Cityn 5,9 kilometrin radalle. Lähtöruudussa pelaaja on viimeisenä ja edellä on 20 yhtä voitontahtoista kilpailijaa.

Auto kulkee kuin pieni eläin ja radalla pysytteleminen on aluksi hieman hankalaa. Kuvakulmia on neljä erilaista auton nokalta, tuulilasilta ja kasi perästä läheltä ja kaukaa.

Rallipeleistä tuttua vastaheittoa pystyy käyttämään hyväkseen ja mutkiin voi tulla aika haipakkaa. Jos auton saa heittelehtimään, ei se enää helposti oikenekaan. Vauhtia hidastamalla saa yleensä heitot loppumaan, jos vain rataa riittää sivusuunnassa.

Suomalaisella jääräpäisyydellä ei kisaa voiteta. Kaasua joutuu hieman hellittämään mutkissa, sillä auto on nelivetoinen ja puskee kovalla vauhdilla ja kaasu pohjassa mutkaan tultaessa. Kylki edellä mutkassa liikkuminenkaan ei ole vieras ilmiö.

Peli antaa hieman liikaa anteeksi radalta pudotessa. Vaikka vetäisi mutkan pitkäksi ja auto putoaa suureen tuntemattomaan, niin jo kohta ollaan taas saman auton perässä, mitä yritettiin ohittaa ennen mutkaa. Näin ajettaessa voidaan hieman voittaa aikaa, mutta se ei ole suinkaan pelin tarkoitus eikä liioin mukavaa pelaamista.

Komea grafiikka

Pelin grafiikkaa ei voi kuin ylistää. Se ottaa kyllä nelimegaisen 3D-kortin resurssit täysin käyttöön ja haluaisi vielä toiset neljä megaa kaveriksi. Läpinäkyvät savut ja heijastavat valot sillanpielissä ja kaupungissa salpaavat henkeä. Grafiikalla on luotu peliin tiivis tunnelma.

Tiukka kamppailu kärkisijoista kruunataan ohi lentävillä ohjuksilla, jotka heijastelevat auton kyljistä. Jo näiden ominaisuuksien vuoksi kannattaa vaihtaa näytönohjainta.

Äänet latistavat hieman muuten erinomaista peliä. Ainakin moottorien äänissä saisi olla kunnolla jyminää. Nyt autot kuulostavat formulan ja linkoavan pesukoneen sekoitukselta.

Musiikkia demossa ei ole, mutta sitä voidaan soittaa romppuasemalta. Musiikille löytyy äänisäädöt pelistä, jolla popin voimakkuuden voi sovittaa muuhun peliin sopivaksi.

Minimi vaatimukset laitteistolle ovat: Windows 95/98, P166MHz, 16 Mb muistia, DirectX 6.0 tai uudempi, D3D yhteensopivat 3D- kortit 4Mb:n muistilla.

Seuraavaa kokoonpanoa suositellaan: PII 266Mhz, 32 Mb muistia, DirectX 6.0 tai uudempi, Voodoo II 3D-kortti tai muu saman tehoinen 3D-kortti.

Jos 3D- korttisi käyttää 3DFX:n piirisarjaa, tarvitset myös Glide rajapinnan ajurit 2.43 tai uudemmat.

Dethkartz on oiva kaahauspeli, jonka kimpussa viihtyy useammankin illan. Kun peli on näin mukaansa tempaava jo yksinpelinä, voi vain kuvitella moninpelin mukanaan tuomaa tunnelmaa.

MIKA KULMALA
14.5.1999


AJASSA -SIVULLE