Heinonen: Päätös rataliikenteen kilpailutuksesta jää syksyynLiikenneministeriön työryhmän esitys rataliikenteen kilpailuttamiseksi on saanut varsin ristiriitaisen vastaanoton ja päätöksiä asiasta tehdään aikaisintaan syksyllä, liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.) sanoi tiistaina. Työryhmä avaisi rataverkon kilpailulle tavaraliikenteessä ja pääkaupunkiseudun paikallisliikenteessä, mutta jättäisi kaukoliikenteen edelleen VR:n yksinoikeudeksi. Lausuntoaika työryhmän huhtikuiseen esitykseen umpeutui perjantaina, mutta ministeriö on toistaiseksi saanut vastaukset vasta runsaalta kolmannekselta lausunnonantajista. - Tähän mennessä tulleissa kannanotoissa asiasta on varsin ristiriitaisia käsityksiä ja työryhmän esitykseen on suhtauduttu myös varsin kriittisesti, Heinonen sanoi. Mm. VR on toistuvasti varoittanut kilpailutuksen johtavan "kerman kuorintaan", jossa kilpailijoiden ilmestyminen kannattavimmille alueille pakottaisi myös VR:n joko nostamaan hintoja tai karsimaan heikommin kannattavia palveluita.
Heinonen ei kertonut omaa näkemystään
rataliikenteen kilpailutukseen, mutta totesi
yleisesti, että kilpailun avaamisen lähtökohtana
tulee olla kuluttajan näkökulma eli laadukkaiden
palvelujen tuottaminen kilpailukykyiseen hintaan. Valtionyhtiöiden yksityistämisessä jatketaan Heinosen mukaan edellisen hallituksen pragmaattista linjaa eli mm. Soneran yksityistämisen jatkosta päätetään myöhemmin tilanteen mukaan.
Rahat eivät riitä tienpidon tavoitteisiinHeinonen arveli tiistain tiedotustilaisuudessaan myös, että liikenneministeriön määrärahat eivät riitä liikenneväylien ylläpitoon siten, että niiden nykyinen arvo ja kunto säilyy. - Tämä on haastava tehtävä, sillä vahvistetut budjettikehysluvut eivät mahdollista sen kaltaisia investointeja, ei sinne päinkään, Heinonen sanoi. Liikenneverkkojen kehittämistä pohtinut ministeriryhmä esitti joulun alla liikenneväyliin 600 markan vuotuista lisärahoitusta, mutta tällaista summaa ei ministeriön budjettikehyksiin saatu. Heinonen muistutti kuitenkin hallitusohjelman maininnasta, jonka mukaan hallitus varautuu liikenneverkkohankkeiden rahoittamiseen myös erillisjärjestelyin. Hän ei halunnut ottaa kantaa siihen, voitaisiinko tähän tarkoitukseen käyttää esimerkiksi valtionyhtiöiden yksityistämisestä saatavia varoja. Yksityisen rahoituksen käyttö liikenneväylien rakentamisessa tai ylläpidossa on ministerin selvitettävä ennakkoluulottomasti tapaus kerrallaan.
STT-IA |
POLITIIKKA -SIVULLE