Talentumin Wow! -verkkopalvelu viimein markkinoille



Talentum lanseeraa lähiviikkoina markkinoille Wow! -verkkopalvelunsa, joka on tähdätty lähinnä liike-elämässä toimiville.


Käyttäjälle maksullinen Wow! on eräänlainen lisäpalveluilla höystetty bisnesportaali, johon on koottu talouden, finanssimaailman ja tietotekniikan uutispalveluita ja muita verkkopalveluita.

Wow!:ta tarjotaan aluksi jäsenetuna Talentumin omistajiin kuuluvien ekonomi- ja insinööriliittojen jäsenille, joita on noin 120 000. Kesäkuuhun mennessä alkaa markkinointi myös muille kuluttajille.

Wow!:n tulo markkinoille viivästyi noin kolmella kuukaudella. Viiveestä koituu Talentumille tänä vuonna noin 6-9 miljoonaa markkaa ennakoitua suuremmat tappiot.

Wow!:n kehittämiseen on aiemmin laskettu kuluvan kolmessa vuodessa noin 40 miljoonaa markkaa. Budjetti pitää verkkoliiketoiminnan johtaja Peter Barkmanin mukaan yhä kutinsa.

Voitolliseksi palvelu on tarkoitus saada vuoteen 2001 mennessä. Suurin osa tuloista pyritään keräämään tilaajamaksuista. Barkman laskee, että palvelulla on potentiaalisesti jopa 300 000 hengen käyttäjäkunta Suomessa.

Infoähkyyn helpotusta?

Wow!:n ideana on helpottaa insinöörien ja ekonomien "infoähkyä". Käyttäjä voi itse valita haluamansa tarjolla olevasta aineistosta, josta noin kolmannes on Talentumin omaa. Muita tiedontuottajia ovat mm. STT, Reuters ja IDG.

Wow! maksaa käyttäjälle vuodessa 960 markkaa eli päivälehden verran, kun useimmat ns. portaalit ovat mainosrahoitteisia ja käyttäjälle ilmaisia. Talentumissa uskotaan, että tuote on riittävän monen kuluttajan mielestä silti hintansa väärtti.

- Wow!:lla saattaa olla merkittävä vaikutus myös yleisiin hinnoitteluperiaatteisiin verkossa eli siihen, mitä palveluja kuluttajille vastedes tarjotaan Internetissä ilmaiseksi ja mitä ei, Barkman kaavailee.

STT-IA
14.5.1999


TALOUS -SIVULLE