Digitaalinen painanta luo mahdollisuuksia:
Kirjapainokset eivät enää lopu?
Kirjojen saatavuus näyttää muuttuvan oleellisesti digitaalisen painamisen myötä. Uuden tekniikan ehkä keskeinen anti on se, että painosten ei tarvitse enää olla koskaan lopussa.
- Digitaalisella painotekniikalla ei ole vastaavaa minimipainosmäärää kuin
perinteisellä, analogisella tekniikalla. Digitaalisesti voi ja
kannattaa painaa jopa
yksi kirja kerrallaan. Tällä tekniikalla painokustannukset kirjaa
kohti ovat samat,
painettiin sitten yksi tai 10 000 kopiota, kertoo Xerox Oy:n
toimialamarkkinointipäällikkö Minna Andersson.
Hän esitteli elektronisen digitaalipainamisen näkymiä Turun
kirjamessuilla
viime viikon lauantaina.
- Digitaalitekniikka ei tule silti korvaamaan analogista
offsetpainamista, vaan
uskon niiden täydentävän hyvin toisiaan. Digipainaminen luo
mahdollisuuksia
esimerkiksi omakustanteiden sekä vähälevikkisen runouden
julkaisemiseen,
selvittää Andersson.
Hän myös muistuttaa, että kirjan painotavan ei tarvitse näkyä
fyysisessä
lopputuotteessa, kirjassa, millään tavoin. Lukija ei siis välttämättä
voi päätellä
mistään, millä tekniikalla hänen käsiinsä päätynyt opus on painettu.
- Itse uskon myös kirjan fyysisen nykymuodon säilyvän vastakin.
Ihmiset
haluavat lukea paperikirjoja, eivät esim. romaaneja
tietokonepäätteeltä,
Andersson sanoo.
Varastona
muistipankki
Digipainamisen etuihin kuuluu se, että teokset voidaan tallentaa
elektroniseen
arkistoon. Näin säästetään kuluja, kun merkittäviä varastoja ei enää
tarvita.
- Sähköisestä arkistosta teos on mahdollista painattaa kirjaksi varsin
nopeasti.
Kun asiakas tulee palvelupisteeseen tilaamaan opuksen, valmiin kirjan
saamisen
käteen ei tarvitse kestää kuin kymmenen minuuttia.
Suomessa on nyt alkamassa elektroniseen painamiseen perustuva
Gutenberg
2000 -kirjallisuusprojekti. Sen tavoitteena on osoittaa, että uudella
painoteknologialla voidaan tukea kansallista kirjallisuutta.
Hankkeeseen liittyy mm. vanhojen kirjojen tallentaminen sähkömuistiin
kirjaskannereilla.
Tapio Mäkelä Meteori Books Oy:stä muistuttaa, että nämä uudet
mahdollisuudet voivat sekä pidentää kirjan elinikää että laskea
kynnystä kirjan
julkaisemiseen.
Verkkokaupan
ykköstuote
Uuden painatustavan lisäksi digitalisointi on avannut kirjakaupalle
uuden kanavan,
tietoverkot.
- Ilahduttavaa on se, että kirjat ovat tällä hetkellä digitaalisen
verkkokaupan
ykköstuote, Mäkelä huomauttaa.
Hänen mukaansa kirjojen kauppa tietoverkkojen kautta luo
mahdollisuuksia
rakentaa uudenlaisia kirjakokoelmia.
- Suurten tietomassojen jäsentäminen verkkosivuilla on haaste. Itse
pyrimme
luomaan verkkosivuillemme esim. paikan tunnun - kuin asiakas olisi
todellakin
kirjakaupassa, bittikauppias linjaa.
STT-VT
15.10.1999
Ajassa -sivulle
|