IMF:n ekonomistit eivät lupaa ihmeparantumisia
Valuuttakatejärjestelmästä lääke talouskriiseihin?
Vapaiden pääomaliikkeiden maailmassa rahoituskriisit ovat kiusallisen yleinen riesa kehitysmaissa ja siirtymätalouksissa. Kriisit puhkeavat, kun sijoittajat menettävät uskonsa yksittäisen maan talouskehitykseen.
Pääomapaon iskiessä uskottavuuden palauttaminen on
työlästä. Siksi olisikin hyvä, jos olisi jo ennalta
olemassa tukeva ankkuri, joka estäisi tempautumisen
kriisiaaltojen kurimukseen.
Lähinnä Latinalaisen Amerikan ja Baltian maissa
tällaista ankkuria on etsitty 1800-luvulla Britannian
siirtomaissa keksitystä valuuttakatejärjestelmästä eli
currency boardista.
Järjestelmän toimintaperiaate on päällisin puolin varsin
yksinkertainen. Siihen siirtyvä maa sitoo valuuttansa
arvon dollariin tai johonkin muuhun suureen valuuttaan
ja pitää huolen siitä, että keskuspankin
valuuttavarannot vastaavat kierrossa olevaa
kotimaisen rahan määrää.
- Nämä toimet lisäävät valuutan uskottavuutta
sijoittajien silmissä. Lisäksi valuuttakatejärjestelmän
maissa inflaatiovauhti jää yleensä maltillisemmaksi
kuin kelluvan valuuttakurssin maissa, huomauttaa
Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n ekonomisti
Atish Ghosh.
Ghosh ja toinen IMF:n ekonomisti Anne-Marie Gulde
saapuivat viikonvaihteeksi Suomeen, jossa he
valottavat valuuttakatejärjestelmän saloja CEPR:n
kansainvälisessä talousseminaarissa. CEPR on
eräänlainen talouden tutkijoiden ja
päätöksentekijöiden yhteistyöverkosto.
IMF:n ekonomistit korostavat, että vaikka
valuuttakatejärjestelmän perusperiaatteet ovat
yksinkertaiset, sen käyttöönotto on kaikkea muuta kuin
mutkatonta.
Lainsäädäntö ja institutionaaliset
järjestelyt teettävät runsaasti työtä. Lisäksi vaaditaan
laajaa poliittista yksituumaisuutta, jonka
saavuttaminen ei ole helppoa, jos talous keikkuu kriisin
partaalla.
- Perusedellytyksiin kuuluu myös se, että pankkisektori
on riittävän terveellä pohjalla. Kun
valuuttakatejärjestelmä otetaan käyttöön,
keskuspankki ei voi enää painaa rahaa tukeakseen
pankkeja, Anne-Marie Gulde tähdentää.
Lääke moniin
ongelmiin
Gulden mukaan juuri pankkisektorin sekava tila oli
pääsyy siihen, että IMF vastusti Indonesian siirtymistä
valuuttakatejärjestelmään, kun maa vajosi pari vuotta
sitten taloudelliseen ja yhteiskunnalliseen sekasortoon
Aasian valuuttamyllerrysten yhteydessä.
Myös Venäjä joutui viime syksynä luopumaan
suunnitelmistaan oikaista ruplan romahduksen
aiheuttama syöksykierre valuuttakatejärjestelmän
avulla. Hankkeelta puuttui uskottavuus Venäjän
epävakauden vuoksi.
Valuuttakriisit eivät suinkaan ole ainoa vaiva, jota
hallitukset toivovat voivansa lääkitä
valuuttakatejärjestelmän avulla. Baltian maat ovat
hakeneet järjestelmästä selkänojaa siirtymävaiheessa
suunnitelmataloudesta markkinatalouteen.
Argentiinassa järjestelmällä on nujerrettu
hyperinflaatiota. Sodan runtelemissa Bosniassa ja
Kosovossa sen taas toivotaan auttavan
jälleenrakennustyössä.
Arvostelijoiden mielestä valuuttakatejärjestelmä
saattaa pahimmillaan muodostua kiviriipaksi, joka
estää talouden elpymistä, koska se sitoo kädet
keskuspankilta ja edellyttää kovia taloudellisia
säästötoimia.
- Jos järjestelmään siirtyy, on oltava valmis
maksamaan siitä koituvat kustannukset. Aina käsien
sitominen ei tietenkään kannata, Atish Ghosh
muistuttaa.
Hän tähdentää, että valuuttakatejärjestelmän maissa
talouskasvu on ollut vireämpää kuin kelluvan
valuuttakurssin maissa.
Osaltaan tämä tosin johtuu
siitä, että järjestelmään siirtyessään maat elävät
yleensä vaikeita aikoja, jolloin talouskasvun lähtötaso
jää matalaksi.
Valuuttablokki
seuraava askel
Ghosh ja Gulde asettuvat omissa näkemyksissään
valuuttakatejärjestelmän hyödyistä kultaiselle
keskitielle.
Heidän mukaansa järjestelmä ei ole
mutkaton patenttilääke mihin tahansa ongelmaan,
toisin kuin sen kiihkeimmät kannattajat väittävät.
Tosin se ei myöskään ole talouskehitystä kuristava
pakkopaita, joksi vastustajat sen usein leimaavat.
- Valuuttakatejärjestelmä sopivissa tilanteissa ja
oikein toteutettuna tasapainottaa taloutta ja luo
uskottavuutta, Ghosh ja Gulde toteavat.
Suuri ja pääosin vielä ratkaisematon kysymys on,
kuinka valuuttakatejärjestelmään siirtyneet maat
pääsevät siitä kivuttomasti eroon sitten kun se on
tehnyt tehtävänsä.
Gulde näkee kolme vaihtoehtoa. Järjestelmä voidaan
lopettaa siirtymällä kelluvaan valuuttaan, siitä voidaan
vähitellen kasvaa ulos talouden tasapainottuessa tai
siitä voidaan siirtyä osaksi suurempaa valuuttablokkia.
Hänen mukaansa viimeinen vaihtoehto vaikuttaa
parhaalta ratkaisulta.
Esimerkiksi Baltian maiden
EU-jäsenyyspyrkimykset saattavat johtaa siihen, että
ne jonakin päivänä liittyvät yhteisvaluutta euroon.
STT-IA
15.10.1999
Talous -sivulle
|