Ammatillisen, yleissivistävän ja tieteellisen koulutuksen rajankäynti puhuttaa
Opetuksen ja tutkimuksen uusi kehittämissuunnitelma loppusuoralla
Yleissivistävän, ammatillisen ja tieteellisen koulutuksen rajankäynti on herättänyt huolta yliopistoissa ja järjestöissä. Huolensa ne ilmaisevat lausunnossaan opetusministeriön luonnostelemasta koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelmasta vuosiksi 1999-2004.
Ministeriössä käydään paraikaa läpi parinsadan
lausunnon pinoa suunnitelmasta, joka alan sisällä
tunnetaan tuttavallisesti Kesuna. Tarkistettu
versio yritetään saada sivistyspoliittisen
ministerityöryhmän käsittelyyn ensi kuun aikana.
Hallitukseen asia voisi ehtiä marras-joulukuun
vaihteessa, arvioi ministeriön suunnittelupäällikkö
Jouko Könnölä.
Kaksoisviestintää korkeakoulujärjestelmästä
Yliopistopiireissä pelätään ammattikorkeakoulujen
ja yliopistojen rajan hämärtyvän, koska
luonnoksessa luvataan kehittää
ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja
kehitystoimintaa, perustaa ammatilliset
jatkotutkinnot joka alalle, yhdenmukaistaa
amk-opintojen hyväksilukemista ja vahvistaa
alemman korkeakoulututkinnon asemaa
yliopistoissa.
Suunnitelmassa kyllä tähdennetään, että
päämääränä on edelleen "kahden pilarin"
korkeakoulutusjärjestelmä.
Ainakin
Professoriliitto, Tieteentekijöiden liitto ja Suomen
ylioppilaskuntien liitto katsovat kuitenkin
käytännön toimenpide-ehdotusten olevan
ristiriidassa tämän periaatteen kanssa.
- Kyse on kaksoisviestinnästä: puhutaan yhtä ja
tehdään toista, moitti Tieteentekijöiden liiton
toiminnanjohtaja Klaus Sundbäck alkuviikosta
liittonsa tiedotustilaisuudessa Helsingissä.
Kesuun kaivataankin entistä selkeämpiä
selvityksiä tulevista aikeista.
Ammattikorkeatutkimus kestohuolena
Ammattikorkeakoulujen rehtorien neuvosto Arene
on ottanut tyytyväisenä vastaan
opetusministeriön linjaukset
ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja
kehittämistoiminnan lisäämisestä.
Arene toteaa
lausunnossaan, että tutkimustoiminnan
kehittäminen vaatii myös varoja valtion
budjetista.
Yliopistoväkeä ammattikorkeakoulujen tutkimus-
ja kehitystoiminta on kuitenkin puhuttanut aina
uuden korkeakoulumuodon synnystä asti, vaikka
tutkimuksen on korostettu olevan pelkästään
soveltavaa ja alueelliseen työelämän
kehittämiseen tähtäävää.
Määritelmä ei vakuuta,
koska raja perustutkimuksen ja soveltavan
tutkimuksen välillä on jokseenkin häilyvä.
Professoriliitto ilmoittaakin luonnoksesta
antamassaan lausunnossa, että amk-tutkimuksen
voimavarojen lisääminen on suorastaan
nurinkurinen ehdotus, kun yliopistoille ei
vastaavia lisävoimavaroja taata.
Tutkimusvarat kilpailtava?
Helsingin yliopiston rehtori Kari Raivio totesi
viikon takaisessa puheessaan Uudenmaan ja
Helsingin kansanedustajille, ettei
ammattikorkeatutkimusta vastaan sinänsä
kannata taistella.
Hänen mukaansa yliopistojen
kannalta on tärkeää ennen kaikkea se, että
tutkimusvarat jaetaan tieteellisen laatuarvioinnin
eikä eri osapuolille määrättyjen kiintiöiden
perusteella.
Yliopistot haluavat myös itse alakohtaisesti
ratkaista ammattikorkeatutkinnoista hyvitettävien
opintoviikkojen määrän. Luonnoksen mukaan
amk-tutkinnon suorittaneiden pitäisi saada
sisällyttää ainakin puolet opintoviikoistaan
mahdollisiin yliopisto-opintoihinsa.
Akateemisen
silmin päätösvalta asiassa kuuluu yliopistojen
lakisääteisen autonomian piiriin, ei
opetusministeriölle.
Nuorisoasteen koulu uhkaa?
Ammatillisen ja muun koulutuksen suhde on
herättänyt kysymyksiä myös lukion ja
ylioppilastutkinnon kohdalla. Kesu-luonnoksessa
luvataan vahvistaa ammatillisen koulutuksen,
lukion ja työelämän yhteistyötä sekä ottaa
ammattikorkeakoulujen tarpeet huomioon
ylioppilastutkintoa kehitettäessä.
Lisäksi
ammatillista tutkintoa suorittavien
mahdollisuuksia myös ylioppilastutkinnon
suorittamiseen aiotaan parantaa.
Lukiolaisten liitto arvelee linjausten johtavan
vähitellen yhteen nuorisoasteen kouluun
yleissivistävän lukion ja ammatillisesti sivistävien
oppilaitosten sijasta. Näin ei liiton mielestä saisi
tapahtua.
Lukiolaiset sekä ja Opettajien ammattijärjestö
OAJ haluavat myös korostaa ylioppilastutkinnon
asemaa nimenomaan lukion päättötutkintona.
- SLL ei ymmärrä, ketä yo-tutkinnon
helpottaminen palvelee, sillä se tietäisi tutkinnon
arvon laskua myös yo-tutkinnon suorittavien
ammattioppilaitosten opiskelijoiden kannalta,
todetaan liiton tiedotteessa.
Yliopistojen rehtorien neuvostokin korostaa, että
lukion tärkein tehtävä on tieteellisiin
jatko-opintoihin valmistaminen ja ammatillisen
koulutuksen päätavoitteena ammattiin
valmistaminen.
Aluelinjasta kiitosta
Suunnittelupäällikkö Könnölä myöntää, että
nimenomaan työnjako eri koulutusmuotojen välillä
on Kesu-luonnoksen myötä noussut syksyn
koulutuspoliittiseksi keskustelunaiheeksi.
Hänen mukaansa toinen paljon huomiota saanut
aihe on kuitenkin aluekehitys, joka on tuottanut
kiitosta maakuntien liitoilta, TE-keskuksilta,
lääninhallituksilta ja eri alueiden
ammattikorkeakouluilta.
- Varsin huomattava osa lausunnonantajista tukee
sitä peruslinjaa, että koulutuksen maksuttomuus
turvataan, alueellista tasa-arvoa korostetaan ja
syrjäytymisen ehkäisyyn kiinnitetään erityistä
huomiota, toteaa Könnölä.
STT-IA
16.10.1999
Kotimaa -sivulle
|