Lahden tie näytti kokonaisrahoituksen merkityksen
Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.) kehui yksityistä rahoitusmallia Lahden moottoritien avajaisissa keskiviikkona. Hanke on samalla osoittanut kokonaisrahoituksen merkityksen.
- Riittävän rahoituksen olemassaolo on selvästi
nopeuttanut rakentamista, ja vastaavaan on
pyritty Porvoo ja Loviisan välillä toteutettavassa
kokeilussa. Kokonaisrahoitus on tullut
jäädäkseen, arvioi liikenneministeri Lahden
Renkomäen risteysalueella järjestetyssä
vihkiäisjuhlassa.
Pääjohtaja Lasse Wecktröm havainnollisti
puheessaan rahoitustapojen eroa. Ensimmäisen
ajoradan rakentaminen Järvenpäästä Lahteen vei
Tielaitokselta 17 vuotta, kun osuus oli jaettu
kuudeksi eri talousarviokohteeksi ja välillä
pidettiin viiden vuoden tauko.
Maaherra Tuula Linnainmaa muisteli juhlapäivänä
kovaa vääntöä, joka käytiin Lahden tien
toteuttamiseksi yksityisrahoituksella.
- Ellei tätä rahoitusmallia olisi saatu, tie olisi
valmistunut Luoja ties milloin. Selkeistä
perusteluista huolimatta ei budjettirahaa löytynyt,
huomautti entinen liikenneministeri.
- Nyt tuntuu upealta kuin vastasyntyneen äidistä,
kiitteli Linnainmaa Suomen ja Pohjoismaitten
ensimmäisen yksityisrahoitteisen moottoritien
virallisessa avauksessa.
Rahoituksella on eroa
Suomalais-ruotsalainen tieyhtiö vastaa
moottoritiestä elokuuhun 2012 asti. Sopimuksen
kokonaisarvoksi on ilmoitettu 1,2 miljardia
markkaa. Valtio maksaa Nelostie Oy:lle
vuosittaista korvausta liikennemäärien mukaan.
Tien valmistuminen liki vuotta sovittua aiemmin
merkitsi sitä, että maksut alkoivat juosta
nopeammin yhtiön tilille.
Pääjohtaja Wecktröm torjui moitteet siitä, että
tällainen jälkirahoitusmalli maksattaa tiehankkeen
tulevilla sukupolvilla. Hänen mukaansa valtaosan
"varjotullista" ehtivät maksaa nykyiset
sukupolvet.
- Sitä paitsi investointien maksu jälkikäteen -
saatavia säästöjä hyödyntäen - on hyvinkin
tavanomainen menettely, sanoi Weckström. Hän
laski tiehankkeen aikaistamisen tuovan vähintään
100 miljoonan markan hyödyn vuodessa.
- Jos tämä tie olisi oikea tullitie, maksajia olisivat
silloinkin tulevat tienkäyttäjät.
Tieyhtiön hallituksen puheenjohtaja Martti Niemi
totesi elinkaarivastuun muuttaneen rakentajan
suhtautumista. Tienteossa satsattiin merkittäviä
panoksia laatuun, jotta saataisiin
kunnossapidossa säästöjä.
Tielaitos tekee tänä syksynä selvityksen
rahoitusmallien eroista. Siinä vertaillaan
perinteistä toteutustapaa, yksityisrahoitusta ja
kokonaisrahoitusta.
Tiejohtaja tilasi jatko-osan
Vihkiäisten jälkeen ensimmäisenä uudelle
tieosuudelle pääsi vantaalainen Tarmo Sandell,
joka oli peräkärryineen ja kavereineen matkalla
Lieksaan muikunpyyntiin. Häntä muistettiin kukilla
ja kirjekuorella.
Tielaitos on odottanut uuden moottoritien
vähentävän onnettomuuksia sekä muuttavan
liikennevirtoja eteläisessä Suomessa. Laskurit
ovatkin ensimmäisen kuukauden aikana
osoittaneet Lahden suunnan lisänneen suosiotaan
niin, että automäärä nousi 2 500 ajoneuvosta 2
800:aan tunnissa.
Kasvanut määrä ei mahdu Lahden jälkeiselle
moottoriliikennetielle, minkä autoilijat saivat
kokea parina syyskuisena mökkiviikonloppuna
matkallaan Heinolaan ja ohi.
Johtaja Mauri Pukkila sanoo Hämeen tiepiirin
seuraavan tilannetta huolestuneena. Ensi kesään
mennessä selvitetään aputoimia liikenteen
sujuvuuden parantamiseksi.
- Jos tilanne menee huonommaksi, pyydämme
lupaa Lahti-Heinola-moottorien yleissuunnitteluun
ja ympäristövaikutusten selvittämiseen niin, että
ne valmistuisivat vuoden kuluessa.
Ministerityöryhmä ei vuosi sitten lukenut hanketta
vuosien 2000-03 viiden tärkeimmän joukkoon eikä
edes seuraavaan seitsikkoon.
Tielaitoksen pääjohtaja Lasse Weckström toivoi
suorasanaisesti puheensa lopuksi ylemmän
valtiovallan tilaavan toisen ajoradan Lahdesta
Heinolaan.
Lahti haluaisi tuloväylän
Lahden kaupunginjohtaja Kari Salmi ja muut
tienvarsikuntien johtajat myhäilivät
vihkiäispäivänä tyytyväisyyttään. Tien varteen on
kaavoitettu ja kaavoitetaan uusia
teollisuustontteja, ja niille on ollut kysyntää.
Kaupunginjohtaja Salmen ykköstoiveena on nyt
oman tulotien nelikaistaistaminen.
Kaupunki laski vastikään tavallisena arkipäivänä,
että etelästä tuleva liikenne on paisunut noin
neljänneksellä eli 10 000 ajoneuvoon päivässä.
Parinkymmenen miljoonan markan hanke ei
toistaiseksi näy tiepiirin suunnitelmissa. Johtaja
Pukkilan mukaan painopiste on pakko pitää
pääteissä.
Moottoritietyömaihin kohdistuneet ilkivallanteot ja
mielenosoituksen olivat johtaneet aiempaa
tarkempiin turvajärjestelyihin tiejuhlassa.
Tilaisuuteen pääsi vain kutsukortin vilauttamalla,
ja sitä seurasi puoli tusinaa turvamiestä.
- Enpähän ole ennen pitkällä urallani ollut
tällaisissa tehtävissä, kommentoi yksi heistä.
STT-MH
15.10.1999
Kotimaa -sivulle
|