Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Lahden tie näytti kokonaisrahoituksen merkityksen



Liikenneministeri Olli-Pekka Heinonen (kok.) kehui yksityistä rahoitusmallia Lahden moottoritien avajaisissa keskiviikkona. Hanke on samalla osoittanut kokonaisrahoituksen merkityksen.


- Riittävän rahoituksen olemassaolo on selvästi nopeuttanut rakentamista, ja vastaavaan on pyritty Porvoo ja Loviisan välillä toteutettavassa kokeilussa. Kokonaisrahoitus on tullut jäädäkseen, arvioi liikenneministeri Lahden Renkomäen risteysalueella järjestetyssä vihkiäisjuhlassa.

Pääjohtaja Lasse Wecktröm havainnollisti puheessaan rahoitustapojen eroa. Ensimmäisen ajoradan rakentaminen Järvenpäästä Lahteen vei Tielaitokselta 17 vuotta, kun osuus oli jaettu kuudeksi eri talousarviokohteeksi ja välillä pidettiin viiden vuoden tauko.

Maaherra Tuula Linnainmaa muisteli juhlapäivänä kovaa vääntöä, joka käytiin Lahden tien toteuttamiseksi yksityisrahoituksella.

- Ellei tätä rahoitusmallia olisi saatu, tie olisi valmistunut Luoja ties milloin. Selkeistä perusteluista huolimatta ei budjettirahaa löytynyt, huomautti entinen liikenneministeri.

- Nyt tuntuu upealta kuin vastasyntyneen äidistä, kiitteli Linnainmaa Suomen ja Pohjoismaitten ensimmäisen yksityisrahoitteisen moottoritien virallisessa avauksessa.


Rahoituksella on eroa

Suomalais-ruotsalainen tieyhtiö vastaa moottoritiestä elokuuhun 2012 asti. Sopimuksen kokonaisarvoksi on ilmoitettu 1,2 miljardia markkaa. Valtio maksaa Nelostie Oy:lle vuosittaista korvausta liikennemäärien mukaan.

Tien valmistuminen liki vuotta sovittua aiemmin merkitsi sitä, että maksut alkoivat juosta nopeammin yhtiön tilille.

Pääjohtaja Wecktröm torjui moitteet siitä, että tällainen jälkirahoitusmalli maksattaa tiehankkeen tulevilla sukupolvilla. Hänen mukaansa valtaosan "varjotullista" ehtivät maksaa nykyiset sukupolvet.

- Sitä paitsi investointien maksu jälkikäteen - saatavia säästöjä hyödyntäen - on hyvinkin tavanomainen menettely, sanoi Weckström. Hän laski tiehankkeen aikaistamisen tuovan vähintään 100 miljoonan markan hyödyn vuodessa.

- Jos tämä tie olisi oikea tullitie, maksajia olisivat silloinkin tulevat tienkäyttäjät.

Tieyhtiön hallituksen puheenjohtaja Martti Niemi totesi elinkaarivastuun muuttaneen rakentajan suhtautumista. Tienteossa satsattiin merkittäviä panoksia laatuun, jotta saataisiin kunnossapidossa säästöjä.

Tielaitos tekee tänä syksynä selvityksen rahoitusmallien eroista. Siinä vertaillaan perinteistä toteutustapaa, yksityisrahoitusta ja kokonaisrahoitusta.


Tiejohtaja tilasi jatko-osan

Vihkiäisten jälkeen ensimmäisenä uudelle tieosuudelle pääsi vantaalainen Tarmo Sandell, joka oli peräkärryineen ja kavereineen matkalla Lieksaan muikunpyyntiin. Häntä muistettiin kukilla ja kirjekuorella.

Tielaitos on odottanut uuden moottoritien vähentävän onnettomuuksia sekä muuttavan liikennevirtoja eteläisessä Suomessa. Laskurit ovatkin ensimmäisen kuukauden aikana osoittaneet Lahden suunnan lisänneen suosiotaan niin, että automäärä nousi 2 500 ajoneuvosta 2 800:aan tunnissa.

Kasvanut määrä ei mahdu Lahden jälkeiselle moottoriliikennetielle, minkä autoilijat saivat kokea parina syyskuisena mökkiviikonloppuna matkallaan Heinolaan ja ohi.

Johtaja Mauri Pukkila sanoo Hämeen tiepiirin seuraavan tilannetta huolestuneena. Ensi kesään mennessä selvitetään aputoimia liikenteen sujuvuuden parantamiseksi.

- Jos tilanne menee huonommaksi, pyydämme lupaa Lahti-Heinola-moottorien yleissuunnitteluun ja ympäristövaikutusten selvittämiseen niin, että ne valmistuisivat vuoden kuluessa.

Ministerityöryhmä ei vuosi sitten lukenut hanketta vuosien 2000-03 viiden tärkeimmän joukkoon eikä edes seuraavaan seitsikkoon.

Tielaitoksen pääjohtaja Lasse Weckström toivoi suorasanaisesti puheensa lopuksi ylemmän valtiovallan tilaavan toisen ajoradan Lahdesta Heinolaan.


Lahti haluaisi tuloväylän

Lahden kaupunginjohtaja Kari Salmi ja muut tienvarsikuntien johtajat myhäilivät vihkiäispäivänä tyytyväisyyttään. Tien varteen on kaavoitettu ja kaavoitetaan uusia teollisuustontteja, ja niille on ollut kysyntää. Kaupunginjohtaja Salmen ykköstoiveena on nyt oman tulotien nelikaistaistaminen.

Kaupunki laski vastikään tavallisena arkipäivänä, että etelästä tuleva liikenne on paisunut noin neljänneksellä eli 10 000 ajoneuvoon päivässä.

Parinkymmenen miljoonan markan hanke ei toistaiseksi näy tiepiirin suunnitelmissa. Johtaja Pukkilan mukaan painopiste on pakko pitää pääteissä.

Moottoritietyömaihin kohdistuneet ilkivallanteot ja mielenosoituksen olivat johtaneet aiempaa tarkempiin turvajärjestelyihin tiejuhlassa.

Tilaisuuteen pääsi vain kutsukortin vilauttamalla, ja sitä seurasi puoli tusinaa turvamiestä.
- Enpähän ole ennen pitkällä urallani ollut tällaisissa tehtävissä, kommentoi yksi heistä.

STT-MH
15.10.1999


Kotimaa -sivulle