EU-maat eri mieltä uusista rajoituksista
Otsonisäteily ylitti turvallisen rajan suuressa osassa Eurooppaa
Otsonisäteily oli myös viime kesänä ajoittain hälyttävän voimakasta suurimmassa osassa Eurooppaa, ilmenee EU:n komission tiistaina julkistamasta selvityksestä.
Kansalaisille jouduttiin tiedottamaan kohonneista
otsoniarvoista kaikissa muissa EU-maissa paitsi
Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Irlannissa.
Pahin tilanne oli Italiassa, Kreikassa, Ranskassa
ja Espanjassa, joissa varoituksia annettiin
vähintään 40 kertaa.
Komission tuorein otsoniraportti tuli julki
parahiksi, kun EU:n ympäristöministerit
keskustelivat Luxemburgissa uusista
päästörajoituksista, joilla tähdätään myös
otsonisäteilyn vähentämiseen.
EU:n komission kesällä tekemä ehdotus
kansallisista rajoituksista sai ristiriitaisen
vastaanoton. Etelä-Euroopan maiden ministerit
kavahtivat uusia rajoituksia, jotka heidän
mukaansa tulevat erityisen kalliiksi juuri heidän
mailleen.
He myös pyysivät ymmärtämystä sille, että heidän
maissaan suurempi otsonin muodostuminen
johtuu suurelta osin kuumasta ilmasta eikä
niinkään haitallisten päästöjen suuresta
määrästä. Ruotsi ja Tanska olivat valmiit vieläkin
pidemmälle meneviin rajoituksiin.
Uusilla rajoituksilla pyritään vähentämään
happamoitumista ja rehevöitymistä sekä otsonin
kielteisiä vaikutuksia ihmisten terveyteen ja
kasvillisuuteen.
Päästökattodirektiivissä määrättäisiin, kuinka
paljon rikkidioksidin, ammoniakin, typen oksidien
ja haihtuvien orgaanisten aineiden päästöjä saa
tulla ilmaan kustakin EU-maasta vuonna 2010.
Tavoitteena on vähentää otsonisäteilyn määrää
Euroopassa 70 prosenttiin vuoden 1990 tasoista
eli noin kolmanneksella seuraavien kymmenen
vuoden aikana.
Hassi haluaa
päätöksiä aikaan
Ympäristökomissaari Margot Wallström oli
pettynyt eteläisten jäsenmaiden vastahankaan.
- Meidän tulee asettaa kunnianhimoisia
tavoitteita, jos haluamme parantaa ihmisten
elämisen laatua, komissaari sanoi.
Wallström sanoi olevansa valmis vielä
keskustelemaan päästörajoista, mutta olisi
pahoillaan, jos ehdotetuista tasoista jouduttaisiin
tinkimään.
Kokousta puheenjohtajamaan edustajana johtanut
ympäristöministeri Satu Hassi (vihr.) sanoi, että
Suomi arvioi palautetta ja tekee voitavansa asian
viemiseksi eteenpäin.
Hassin mielestä on tärkeää, että asiassa saadaan
aikaan päätöksiä. Hän lisäsi, että asialla on
merkitystä myös EU:n laajentumisen kannalta.
EU tehostaa
merivahinkojen torjuntaa
Ympäristöministerit päättivät myös tehostaa
EU-maiden yhteistyötä merillä tapahtuvien
ympäristövahinkojen torjumisessa.
Uuden
puiteohjelman tarkoituksena on parantaa
EU-maiden keskinäistä yhteistyötä ja avunantoa
äkillisissä tilanteissa, joissa merta uhkaa
saastuminen joko onnettomuuden tai tahallisen
päästön vuoksi.
EU-maat aikovat lisätä keskinäistä tietojen
vaihtoa Internetin välityksellä, kouluttaa
merivahinkojen asiantuntijoita sekä muodostaa
onnettomuuksien torjuntajoukkoja.
Ympäristöministeri Hassin mukaan päätöksessä
otettiin huomioon myös tietojen vaihtaminen
mereen upotetuista sotatarvikkeista, mitä EU:n
parlamentti oli vaatinut ja mitä kokouslähteiden
mukaan erityisesti Italia piti esillä.
Tällaisen tiedonvaihdon tarve nousi esille Kosovon
kriisin aikana, kun NATO:n pommittajat pudottivat
käyttämättä jääneet ohjuksensa Adrianmereen
ennen paluuta tukikohtiinsa. Italialaiset
kalastajat repivät sitten niitä irti kalaverkoistaan.
Ympäristöministereiden sopima ohjelma on jatkoa
EU-maiden jo vuonna 1978 aloittamalle
yhteistyölle. Uusi ohjelma on voimassa vuoden
2006 loppuun.
Myös Japanista ja
Koreasta vähemmän
saastuttavia autoja
Euroopan unioni on saanut myös japanilaiset ja
eteläkorealaiset autonvalmistajat sitoutumaan
siihen, että ne aikaa myöten alkavat tuottaa
vähemmän ilmaa saastuttavia henkilöautoja.
EU-maiden ympäristöministerit hyväksyivät EU:n
komission Japanin ja Korean autontuottajien
kanssa viime kesänä tekemän sopimuksen
tiistaina Luxemburgissa.
Sopimuksen mukaan japanilaiset ja korealaiset
tehtaat alkavat valmistaa vähemmän
hiilidioksidipäästöjä tuottavia autoja vuonna
2009.
Nämä saivat vuoden enemmän
siirtymäaikaa kuin eurooppalaiset
autonvalmistajat, jotka ovat jo aiemmin
luvanneet siirtyä puhtaampien autojen
tuottamiseen vuonna 2008.
Kilpailijoille myönnetty vuoden lisäaika herätti
aluksi vastustusta eurooppalaisten
autontuottajamaiden kuten Italian, Espanjan ja
Ranskan taholta. Tiistaina asia kuitenkin
hyväksyttiin yksimielisesti.
EU:n komissio perusteli aasialaisille valmistajille
sovittua vuoden lisäaikaa erilaisella lähtötasolla.
Japanilaisten ja korealaisten henkilöautojen
hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin suurempia
kuin eurooppalaisten.
Uusi raja henkilöautojen hiilidioksidipäästöille
tulee olemaan keskimäärin 140 grammaa
kilometriä kohden. Käytännössä tämä merkitsee
sitä, että autot voivat kuluttaa bensiiniä alle 6
litraa sadalla kilometrillä, kun uusissa autoissa
keskimääräinen kulutus on tällä hetkellä vajaat 8
litraa.
STT-IA
15.10.1999
Politiikka -sivulle
|