Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







EU-maat eri mieltä uusista rajoituksista

Otsonisäteily ylitti turvallisen rajan suuressa osassa Eurooppaa



Otsonisäteily oli myös viime kesänä ajoittain hälyttävän voimakasta suurimmassa osassa Eurooppaa, ilmenee EU:n komission tiistaina julkistamasta selvityksestä.


Kansalaisille jouduttiin tiedottamaan kohonneista otsoniarvoista kaikissa muissa EU-maissa paitsi Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa ja Irlannissa. Pahin tilanne oli Italiassa, Kreikassa, Ranskassa ja Espanjassa, joissa varoituksia annettiin vähintään 40 kertaa.

Komission tuorein otsoniraportti tuli julki parahiksi, kun EU:n ympäristöministerit keskustelivat Luxemburgissa uusista päästörajoituksista, joilla tähdätään myös otsonisäteilyn vähentämiseen.

EU:n komission kesällä tekemä ehdotus kansallisista rajoituksista sai ristiriitaisen vastaanoton. Etelä-Euroopan maiden ministerit kavahtivat uusia rajoituksia, jotka heidän mukaansa tulevat erityisen kalliiksi juuri heidän mailleen.

He myös pyysivät ymmärtämystä sille, että heidän maissaan suurempi otsonin muodostuminen johtuu suurelta osin kuumasta ilmasta eikä niinkään haitallisten päästöjen suuresta määrästä. Ruotsi ja Tanska olivat valmiit vieläkin pidemmälle meneviin rajoituksiin.

Uusilla rajoituksilla pyritään vähentämään happamoitumista ja rehevöitymistä sekä otsonin kielteisiä vaikutuksia ihmisten terveyteen ja kasvillisuuteen.

Päästökattodirektiivissä määrättäisiin, kuinka paljon rikkidioksidin, ammoniakin, typen oksidien ja haihtuvien orgaanisten aineiden päästöjä saa tulla ilmaan kustakin EU-maasta vuonna 2010.

Tavoitteena on vähentää otsonisäteilyn määrää Euroopassa 70 prosenttiin vuoden 1990 tasoista eli noin kolmanneksella seuraavien kymmenen vuoden aikana.


Hassi haluaa päätöksiä aikaan

Ympäristökomissaari Margot Wallström oli pettynyt eteläisten jäsenmaiden vastahankaan.
- Meidän tulee asettaa kunnianhimoisia tavoitteita, jos haluamme parantaa ihmisten elämisen laatua, komissaari sanoi.

Wallström sanoi olevansa valmis vielä keskustelemaan päästörajoista, mutta olisi pahoillaan, jos ehdotetuista tasoista jouduttaisiin tinkimään.

Kokousta puheenjohtajamaan edustajana johtanut ympäristöministeri Satu Hassi (vihr.) sanoi, että Suomi arvioi palautetta ja tekee voitavansa asian viemiseksi eteenpäin.

Hassin mielestä on tärkeää, että asiassa saadaan aikaan päätöksiä. Hän lisäsi, että asialla on merkitystä myös EU:n laajentumisen kannalta.


EU tehostaa merivahinkojen torjuntaa

Ympäristöministerit päättivät myös tehostaa EU-maiden yhteistyötä merillä tapahtuvien ympäristövahinkojen torjumisessa.

Uuden puiteohjelman tarkoituksena on parantaa EU-maiden keskinäistä yhteistyötä ja avunantoa äkillisissä tilanteissa, joissa merta uhkaa saastuminen joko onnettomuuden tai tahallisen päästön vuoksi.

EU-maat aikovat lisätä keskinäistä tietojen vaihtoa Internetin välityksellä, kouluttaa merivahinkojen asiantuntijoita sekä muodostaa onnettomuuksien torjuntajoukkoja.

Ympäristöministeri Hassin mukaan päätöksessä otettiin huomioon myös tietojen vaihtaminen mereen upotetuista sotatarvikkeista, mitä EU:n parlamentti oli vaatinut ja mitä kokouslähteiden mukaan erityisesti Italia piti esillä.

Tällaisen tiedonvaihdon tarve nousi esille Kosovon kriisin aikana, kun NATO:n pommittajat pudottivat käyttämättä jääneet ohjuksensa Adrianmereen ennen paluuta tukikohtiinsa. Italialaiset kalastajat repivät sitten niitä irti kalaverkoistaan.

Ympäristöministereiden sopima ohjelma on jatkoa EU-maiden jo vuonna 1978 aloittamalle yhteistyölle. Uusi ohjelma on voimassa vuoden 2006 loppuun.


Myös Japanista ja Koreasta vähemmän saastuttavia autoja

Euroopan unioni on saanut myös japanilaiset ja eteläkorealaiset autonvalmistajat sitoutumaan siihen, että ne aikaa myöten alkavat tuottaa vähemmän ilmaa saastuttavia henkilöautoja.

EU-maiden ympäristöministerit hyväksyivät EU:n komission Japanin ja Korean autontuottajien kanssa viime kesänä tekemän sopimuksen tiistaina Luxemburgissa.

Sopimuksen mukaan japanilaiset ja korealaiset tehtaat alkavat valmistaa vähemmän hiilidioksidipäästöjä tuottavia autoja vuonna 2009.

Nämä saivat vuoden enemmän siirtymäaikaa kuin eurooppalaiset autonvalmistajat, jotka ovat jo aiemmin luvanneet siirtyä puhtaampien autojen tuottamiseen vuonna 2008.

Kilpailijoille myönnetty vuoden lisäaika herätti aluksi vastustusta eurooppalaisten autontuottajamaiden kuten Italian, Espanjan ja Ranskan taholta. Tiistaina asia kuitenkin hyväksyttiin yksimielisesti.

EU:n komissio perusteli aasialaisille valmistajille sovittua vuoden lisäaikaa erilaisella lähtötasolla. Japanilaisten ja korealaisten henkilöautojen hiilidioksidipäästöt ovat keskimäärin suurempia kuin eurooppalaisten.

Uusi raja henkilöautojen hiilidioksidipäästöille tulee olemaan keskimäärin 140 grammaa kilometriä kohden. Käytännössä tämä merkitsee sitä, että autot voivat kuluttaa bensiiniä alle 6 litraa sadalla kilometrillä, kun uusissa autoissa keskimääräinen kulutus on tällä hetkellä vajaat 8 litraa.

STT-IA
15.10.1999


Politiikka -sivulle