Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Varatoimitusjohtaja Vasama: Kilpailuetuina laatu, osaaminen ja tuotannon nopea aloitus

Uudenkaupungin 30-vuotias autotehdas panostaa erikoisautoihin



Tuttujen Saabien ohella Uudessakaupungissa on tehty muun muassa avo- ja urheiluautoja. Omia innovaatioitakin on tehty; öljykriisin aikana suomalaiset kehittivät Saabista kahta polttoainetta käyttävän version. Varatoimitusjohtaja Veli-Pekka Vasaman mukaan nytkin satsataan tuotekehitykseen.


Valmet Automotiven tehdas Uudessakaupungissa on Suomen ainoa henkilöautoja kokoava tehdas. Sen peruskivi muurattiin marraskuussa 1968 ja viralliset vihkiäiset pidettiin 13.11.1969, jota pidetään Saab 96:n syntymäpäivänä.

Varsinainen tuotanto pääsi käyntiin vuonna 1970 korihitsaamon ja maalaamon valmistuttua. Tällöin yhtiön toimitusjohtajana oli Väinö J. Nurmimaa, jonka erottua vuoden 1971 alussa tilalle tuli Juhani Linnoinen. Linnoinen toimi toimitusjohtajana 25 vuotta ja luovutti paikkansa kesäkuussa vuonna 1996 Juhani Riutalle.

Tehdasta laajennettiin jo pian valmistumisen jälkeen. Laajennuksen, joka toi pieneen rannikkokaupunkiin myös uusia asukkaita ja infrastruktuuria, vihki käyttöön presidentti Urho Kekkonen ja kuningas Kaarle XVI Kustaa vuonna 1974.

Vuonna 1978 tehtaalla etsittiin seuraajaa Saab 96-mallille. Neuvotteluja käytiin italialaisen Lancian ja Ranskan Chryslerin kanssa. Chryslerista allekirjoitettiin sopimus juuri ennen kuin merkin tehdas siirtyi Peugeotille. Aiemmin Chrysler ja Simca-merkkisinä myydyt Horizon ja 1510-malli nimettiin Talboteiksi ja niiden tuotanto alkoi Uudessakaupungissa vuonna 1979.

Sopimus ranskalaisten kanssa purettiin vuonna 1985. Vuosina 1986-90 tehtaalla valmistettiin Saab 9000-mallia ja Saabin avoautoja.

Saab-avoauton valmistus alkoi Uudessakaupungissa vuonna 1986, jonka jälkeen Valmet Automotive on valmistanut kaikki Saab-avoautot, yhteensä yli 130 000 kappaletta. Saabeja on valmistettu koko tehtaan olemassaoloajan, malleja 95, 96, 99, 90, 900, 9000 ja 9-3 kaikkiaan noin 650 000.

Vuosina 1991-97 tehtaalla valmistui yli 90 000 Opel Calibraa ja vuosina 1996-98 yli 14000 Euro-Samaraa. Porsche Boxster-urheiluauton sarjatuotanto alkoi Uudessakaupungissa 3. syyskuuta 1997. Viime vuonna niitä valmistui yli 10 000 tehtaalla, joka on ainoa Saksan ulkopuolinen Porsche-autojen valmistaja.

Nykyään Valmet Automotive valmistaa Saab 9-3 Cabriolet -avoautoja Saab Automobile AB:lle ja Porsche Boxster -urheiluautoja Dr. Ing. h. c. F. Porsche AG:lle sekä viime keväästä alkaen myös Saab 9-3 Viggen-erikoismallia. Viime vuonna valmistui runsaat 31 000 autoa, ja kaikkiaan niitä on 30 vuoden aikana valmistunut noin 800 000.


Tuotantotilanne tällä hetkellä hyvä

Uudenkaupungin tehdas oli perustamisestaan vuoteen 1992 puoliksi ruotsalaisen Saabin ja Valmetin omistama. Valmet Automotive on ollut itsenäinen autonvalmistaja keväästä 1992, jolloin yhtiö siirtyi täysin Valmetin omistukseen. Nyt Valmet Automotiven omistaa Metso Oyj, joka syntyi tänä vuonna Valmetin ja Rauman fuusion tuloksena.

Metso Oyj:n toimialana on joko suoraan tai tytär- ja osakkuusyhtiöidensä välityksellä suunnitella, kehittää, myydä ja valmistaa maailmanlaajuisesti konepaja-, koneenrakennus-, kulkuneuvo-, elektroniikka- ja automaatioteollisuuden tuotteita ja järjestelmiä sekä niihin liittyviä varaosia ja huoltopalveluja.

Tänään Valmet Automotive on erikoisautovalmistaja, joka on keskittynyt vaativien erikoisautojen valmistamiseen ja kehittämiseen tarjoten osaamistaan ja tuotantokapasiteettiaan muille autonvalmistajille.

Uudessakaupungissa sijaitseva tehdas käsittää korihitsaamon, maalaamon, kokoonpanon sekä tuotekehityskeskuksen.

Autojen valmistuksen ja tuotekehityksen kattavan ISO 9001 -laatujärjestelmäsertifikaatin se sai vuonna 1995 ja sitä laajemman, QS-9000 -sertifikaatin maaliskuussa 1999 ensimmäisten autotehtaiden joukossa maailmassa. Vuonna 1992 Uudenkaupungin tehtaalla oli 1982 työntekijää ja tällä hetkellä henkilöstön määrä on noin 1500.

- Tuotantotilanne on tällä hetkellä hyvä. Tuotteiden sesonkiluonteesta huolimatta tuotanto on lähes kevään tasolla ja nykyinen henkilöstö on hyvin työllistetty. Tulevaisuuden varalle käymme kauppaa normaalin yrityksen tavoin hankkiaksemme uutta tuotantoa tehtaalle, kertoo yhtiön liiketoiminnan kehityksestä ja markkinoinnista vastaava varatoimitusjohtaja Veli-Pekka Vasama.

- Tässä Valmet Automotive kilpailee Euroopan muiden erikoisautovalmistajien kanssa isojen autonvalmistajien uusista projekteista erikoisautojen kehittämiseksi ja valmistamiseksi.


Töitä tehdään usealle valmistajalle

Suuret autonvalmistajat yhdistyvät yhä suuremmiksi yksiköiksi. Kaksikymmentä vuotta sitten maailmassa oli 42 merkittävää autonvalmistajaa, nyt alle 20 ja ennusteiden mukaan kymmenen vuoden kuluttua vain kymmenen. Vasaman mukaan erikoisautoja valmistavan Valmet Automotiven liittyminen osaksi suurta autokonsernia ei nykytilanteessa ole näköpiirissä.

- Markkinat haluavat suurivolyymisten tuotteiden perheeseen yhä rajatummille asiakasryhmille suunnattuja erikoistuotteita kuten avoautoja, roadstereita ja citymaastureita, joiden vuosivolyymi on suhteellisen pieni.

- Näiden erikoistuotteiden kehittäminen ja valmistus annetaan yhä useammin ulkopuolisen erikoisautovalmistajan tehtäväksi. Näitä valmistajia on Euroopassa kymmenkunta ja niiden yhteenlaskettu tuotantovolyymi on kasvanut merkittävästi tällä vuosikymmenellä.

- Erikoisautovalmistajat valmistavat autoja useammille eri autonvalmistajille, kuten Valmet Automotivekin on tehnyt. Tässä tilanteessa Valmet Automotiven mahdollinen liittyminen osaksi suurta autokonsernia ei ole relevantti kysymys, Vasama arvioi.


Ei omaa mallia

Vasama kertoo, että Valmet Automotiven tuotantokapasiteetti Uudessakaupungissa voitaisiin pienin investoinnein ja työvuoroja lisäämällä nostaa jopa 100 000 autoon. Hän muistuttaa, että tehdas ei ole kehittelemässä omaa automallia, vaan liikeidea on nimenomaisesti valmistaa erikoisautoja muille.

- Saabitkin ovat olleet toisen autonvalmistajan merkkejä, joita on valmistettu Uudessakaupungissa paitsi Suomeen myös vientimarkkinoille. Ne eivät olleet omia automalleja sen enempää kuin nykyisetkään valmistamamme autot.

- "Oman" automallin kehittäminen ja valmistaminen ei ole realistinen ajatus yksin auton valtavien kehittämiskustannusten takia, Vasama toteaa.


Tehdas merkittävä lähiympäristölle

Autotehdas rakennettiin Suomessa paikkakunnalle, joka ei ennestään ollut teollisuuskeskus, ja näin ollen tehdas siihen liittyvine sidosryhmineen tarvitsi paljon uutta infrastruktuuria.

Uudessakaupungissa oli toimiva satama, mutta tarvittiin myös toimivat laiva- ja maantieyhteydet ja autotehtaan vaatimat energia-, vesi- ja jätehuolto, palontorjunta ja useat muut yhteiskunnalliset palvelut.

Valmet Automotivella on kymmeniä osahankkijoita, jotka ovat syntyneet autotehtaan ansiosta ja autotehtaan vaikutuksesta paikkakunnalle on perustettu muun muassa kuljettimia valmistava yritys. Nykyisinkin tehtaan merkitys koko Vakka-Suomen alueella on suuri.

- Tehdas on merkittävä alueensa tavaroiden ja palveluiden ostaja. Viime kesänä toteutettiin kokoonpanon uudistus, joka maksoi runsaat 40 miljoonaa markkaa. Investoinnin arvosta 75 prosenttia tuli suomalaisilta toimittajilta, joista merkittävä osa oli Vakka-Suomesta.

- Valmet Automotive on hyvien liikenneyhteyksien päässä ja muun muassa satamaa on viime aikoina kehitetty voimakkaasti. Autotehdas tekee yhteistyötä kaupungin ja seudun oppilaitosten kanssa varmistaakseen osaavan työvoiman saannin lähialueelta, Vasama kertoo.


Valtteina laatu ja osaaminen, sijainti lisää kustannuksia

Uudenkaupungin autotehdas haluaa selkeästi profiloitua erikoisautojen valmistajana ja tällä alalla sillä onkin vahvaa osaamista, joka on kilpailukyvyn edellytys.

Viimeksi tehtaalla valmistettiin "tavallista" mallia pari vuotta sitten tehtaalle hankitun Euro-Samaran ollessa tuotannossa. Se oli kuitenkin jossain määrin vanhanaikainen ja markkinoinnissa ilmeni vaikeuksia.

Varatoimitusjohtaja Vasaman mukaan tulevaisuudessa panostetaan entistä enemmän omaan tuotekehitykseen.

- Erikoisautojen valmistus on Euroopassa kasvussa. Tämä antaa mahdollisuuden myös meille kasvaa ja kehittyä. Kilpailu on kuitenkin äärimmäisen kova ja meidän on jatkuvasti kehitettävä osaamistamme ja kustannustehokkuuttamme menestyäksemme kisassa. Esimerkiksi tuotekehitys on alue, jota olemme kehittämässä, Vasama toteaa.

- Yhä useammin haetaan valmistajaa, joka pystyy sekä kehittämään perusautosta erikoisauton että valmistamaan sen tuotteen elinkaaren alusta loppuun.

- Vahvuuksiamme on kokemus erikoisautojen valmistuksesta maailmanlaajuisille markkinoille. Viime vuonna olimme Euroopan kolmanneksi suurin avoautojen valmistaja.

- Kilpailuetujamme ovatkin henkilöstön osaaminen ja tuotteiden korkea laatu sekä uuden tuotannon aloittaminen erittäin nopeasti. Myös tehtaamme on erittäin moderni, viimeksi suuria investointeja on tehty maalaamoon ja kokoonpanoon, Vasama kertoo.

- Suurin haitta on sijaintimme, jonka vuoksi osien tuonti tehtaalle ja valmiiden autojen vienti markkinoille aiheuttavat lisäkustannuksia, Vasama toteaa.

MIKKO LAITINEN
15.10.1999


Talous -sivulle