Viikon pelidemo: Motocross Madness



Tämän viikon pelidemoesittelyssä Motocross Madness.


Microsoftilta onnistuu toisinaan muukin kuin pelkkä hyötyohjelmien teko. MS julkistaa silloin tällöin pelejä, jotka ovat myös aivan pelattavia.

Motocross Madness on pärinäpeli, jossa ajetaan motocrossia 250-kuutioisilla monttupyörillä. Valittavina ratoina on yksinpelissä Stunt, jossa tehdään prätkällä temppuja T-rificin radalla.

Temppuja voi ensin harjoitella, jonka jälkeen valitaan kilpailun aihe: vapaata temppuilua 2-20 min. 0-10 kilpailijan kanssa tai kilpailut 2-6 osakilpailulla. Rata on pyöreä kanjoni montuilla ja kukkuloilla höystettynä. Rataa ympäröi kalliot, joten yhteen suuntaan ei koko päivää voi ajaa.

Toinen vaihtoehto yksinpelissä on kansallinen kisa, jota myös voi harjoitella. Kisaa voi ajaa yksittäisinä kilpailuina Sky Lanen rataa 1-10 kierrosta, 0-10 kilpailijan kanssa. Tai sitten kilpailut 2-6 osakilpailulla. Viimeisenä vaihtoehtona on koko kausi. Sky Lane on tyypillinen motocrossrata hyppyineen ja nimismiehen kiharoineen.

Pelissä on vauhdin tuntua ja maisemat pyörivät ympärillä nätisti. Pelissä täytyy pitää tasapaino oikean prätkän lailla. Kun hyppyristä singahdetaan taivaan sineen, täytyy tasapainoa viedä eteenpäin, tai muuten ollaan selällään. Vastaavasti rinnettä alas tultaessa siirretään paino taakse, jollei haluta olla silmällään mäen alla.

Radalla ajettaessa pyörä hyppii ja pomppii niin, että sitä on välillä vaikea pitää radalla. Hypyt kun tahtoo vauhdin hurmassa venähtää pitkiksi. Jos ja kun mutkat menee suoriksi, on kuskilla viisi sekuntia aikaa suunnistaa takasin radalle. Kone heittää muuten pelaajan samaan kohtaan takaisin, mistä lähdettiin seikkailemaan.

Sky Lanen rata on hieman orvon näköinen, keskelle ei mitään viskattu crossirata. Pientä rekvisiittaa kaipaisi radan ympärille luomaan vaikutelman oikeista kisoista.

Stunttiradasta vielä sen verran, että kun ottaa toisesta päästä kanjonia kunnon muulin, voi rataa ympäröivän kallion päällekin päästä ajelemaan. Mutta vain reunalle, sillä jos erehdyt ajamaan pidemmälle kalliolla, kuuluu jumalaton pamaus ja mies sekä prätkä lentävät kaaressa takaisin radalle.

Crossipyörien luulisi pitävän miehekkään murinan päästellessä hanat auki pitkin rataa. Niin luulisi. Pelissä pyörien äänet kuulostavat enemmän Helkama Raisulta kuin 250-kuutioisilta moottoripyöriltä.

Pelissä on hyvät säätö mahdollisuudet niin kuvalle, äänelle kuin ajopelille. Eri resoluutioita on 320X240 tarkkuudesta aina 800X600 tarkkuuteen. Apuja löytyy niin ohjaukseen, vauhtiin, hyppyihin kuin stunt-temppuihin.

Menopelin virittelyyn on kolme moottorivaihtoehtoa: kaikki 250-kuutioisia, mutta tehoalueet hieman vaihtelevat. Jousituksen ja renkaat voi myös säätää ajotyyliin sopiviksi.

Peli vaatii 3D-kortin ja tukee myös tuntemattomampia kortteja. Minimi laitteisto on P133 Mhz, 16 Mb RAM, Win 95, Direct3D- yhteensopiva 3D- näytönohjain sekä Direct-X ajurit, jotka saa Microsoftilta, tai TUCOWSilta.

MIKA KULMALA
15.1.1999


AJASSA -SIVULLE