Viikon pelidemo: The Puzzle Collection



Microsoft tekee megaluokan käyttöjärjestelmien vastapainoksi pieniä puzzle- tyyppisiä pelejä. Windowsin mukana tulevien hertan, pasianssin, miinaharavan ja vapaakentän lisäksi on Microsoft julkaissut kymmenen pelin paketin, The Puzzle Collectionin.


Demossa on kokeiltavana kolme paketin kymmenestä pelistä.

Finty Flushissa on tarkoitus kerätä alakentällä oleva neliö (4x4 palaa) täyteen kuulia. Kuulat pudotetaan yläkentältä, neljän palan riveistä. Kuulat täytyy olla järjestyksessä, eli jos kahdessa alimmassa on kuulat ja ylimmät ovat tyhjät, putoavat kuulat alakentän alimmaisiin paloihin. Alakentän neliöta voi siirtää niin sivusuunnassa kuin pyörittää ympäri. Myös yläkentän rivejä voi liikuttaa sivusuunnassa.

Jos valitsemasi rivi ei sovi alakentän neliöön, tulee yläkentälle yksi rivi lisää. Rivejä putoilee myös itsestään, joten siirtoja ei voi miettiä kovin kauan. Kun koko yläkenttä on täynnä, peli päättyy. Seuraavilla tasoilla tulee mukaan erivärisiä kuulia, jolloin peli vaikeutuu. Finty Flushista on demossa kaksi tasoa.

Spring Weekend-pelissä yritetään saada kentän kuvio vastaamaan oikealla olevaa mallia. Kuvioissa käytetään kukkia, sudenkorentoja, leppäkerttuja ja perhosia. Siirtoja on rajattu määrä, kaksikymmentä kappaletta.

Siirrot tehdään joko hiiren vasemmalla näppäimellä myötäpäivään, tai hiiren oikealla näppäimellä vastapäivään. Kuviot vaikeutuvat joka kerran, ja silti siirtoja on sama määrä. Peli vaatii ajattelua etukäteen, jos mielii päästä kaikki demon viisi kenttää läpi.

Rat Poker pelissä juoksee erivärisiä rottia, jotka päsevät kentältä ulos, kun kolme saman väristä rottaa on peräkkäin odottamassa ovella. Kentällä on loukku, johon voi SPACE:llä vangita yhden rotan kerrallaan.

Rottia tulee kokoajan lisää, joten kannattaa järjestellä saman väriset heti alusta asti peräkkäin. Seuraavilla tasoilla on kentällä useampi loukku, joihin voi vangita enemmän rottia kerralla. Peli päättyy, kun kenttä on täynnä rottia. Rat Pokerista on demossa kaksi tasoa.

Sopii myös antiikkikoneille

Demossa on myös kaikista kolmesta pelistä satunnaisia kenttiä vaativammista tasoista.

Pelin asetuksia ei ole, pelaajan nimen kysymistä, äänien ja musiikin on/off-valintaa lukuunottamatta. Kaikilla peleillä on oma pistetaulukkonsa, jossa kymmenen parasta saa nimensä näkyviin.

Äänet koostuvat taustamusiikista ja toiminnoista. Taustamusiikki on rauhoittavaa, eikä häiritse pelaamista.

Laitevaatimukset eivät päätä huimaa ja konttorin muinaismuisto saa muutakin käyttöä kuin olla paperipainona. 486/66 MHz, 8 Mb RAM, Win 95/NT 4.0, SVGA-näyttö (640x480, 256 väriä), hiiri tai vastaava, äänikortti.

Pelit vaikuttavat helpoilta ja yksinkertaisilta, mutta kyllä niidenkin parissa saa kulumaan illan jos toisenkin. Varsinkin, kun kuusivuotias testipelaaja sai allekirjoittanutta paremmat pisteet heti alussa. Niin se vain on, että yksinkertainen on kaunista ja puzzlet mukaansa tempaavia.

MIKA KULMALA
16.7.1999


AJASSA -SIVULLE