Pankkeja kovistellaan pitkistä jonotusajoista ja sopimusrikkomuksista



Kuluttajat-Konsumenterna-yhdistys hakee uusia keinoja pankkijonojen lyhentämiseksi. Yhdistys etsii esimerkkitapauksia, jotka voitaisiin viedä kuluttajavalituslautakunnan käsiteltäviksi.


- Emme voi viedä asiaa eteenpäin yhdistyksenä, koska Suomessa ei ole hyväksytty ryhmäkannelakia, joten tarvitsemme yksityisiä tapauksia, yhdistyksen puheenjohtaja Maili Mustonen selvittää.

Kuluttajat-Konsumenterna on jakanut toukokuusta lähtien lomakkeita, joilla voi laskuttaa pankkia esimerkiksi menetetystä työajasta, peruuntuneesta tapaamisesta tai vain yleisestä harmista.

Lomakkeen alareunassa on ilmoitusosa, jolla voi kertoa myös yhdistykselle, mitä pankkia on laskuttanut ja paljonko. Pankit eivät ole kuitenkaan tähän mennessä huomioineet lomakkeita.

Kuluttajat-Konsumenterna on lähettänyt myös oikeusministeri Johannes Koskiselle kirjelmän, jossa kysellään toimia pankkijonojen lyhentämiseksi.

Myös pankeilla velvoitteita

Mustosen mukaan kuluttaja ja pankki solmivat pankkipalvelusopimuksen jo siinä vaiheessa, kun asiakas avaa tilin.

Kuluttajansuojalaista ei kuitenkaan löydy suoraa käytäntöä, jota voitaisiin soveltaa pankin ja asiakkaan välisiin erimielisyyksiin. Asia viedään kuluttajavalituslautakuntaan alkusyksystä, joten pankeilla on vielä aikaa tehdä parannuksia omasta aloitteestaan.

Myös kuluttaja-asiamies Erik Mickwitzin mukaan asiakkaan ja pankin välillä on sopimussuhde, minkä takia pankeilla on velvoitteita kiinnittää huomiota pitkistä odotusajoista koituviin haittoihin.

- Vastaavaa tapausta ei ole aiemmin käsitelty, joten on hyvin mielenkiintoista nähdä, miten siinä käy, Mickwitz odottaa.

Kuluttajavalituslautakunnan päätöksestä riippuu miten asian käsittely jatkuu. Pankit saattavat joutua oikeuden eteen vastaamaan heikentyneistä palveluista ja pitkistä jonotusajoista.

STT-IKK
16.7.1999


AJASSA -SIVULLE