Hellekesä on panimon paras ystävä



Kuluva kesä on panimoille vähintään yhtä mieluista aikaa kuin lomanviettäjille. Sääherkällä alalla helteet tuovat myyntiin roimasti lisäpotkua. Siideri lujittaa asemiaan, oluella on ikiystävänsä ja virvoitusjuomia litkitään ennätysmääriä. Sen sijaan lonkeron myyntikäyrät ovat laskussa.


Siiderien voittokulku jatkuu, niin myös long drink -juomien alamäki. Jo viime vuonna siideriä juotiin henkeä kohti yli 7 litraa, lonkeroa vain 4 litraa.

Kun alkuvuonna oluen myynti laski muutamia prosentteja, toukokuun lopusta käyrät ovat kääntyneet selvästi ylöspäin.

Oluen asemaa ei hevin horjutetakaan. Viime vuonna ohrajuomaa kitattiin 10 miljardilla markalla, kun virvoitusjuomiin ja kivennäisvesiin upposi vain 1,5 miljardia.

Henkeä kohti olutta nautittiin viime vuonna vajaat 80 litraa, josta suurin osa oli keskiolutta. Virvoitusjuomia valui kurkusta alas 50 ja kivennäisvesiä 10 litraa. Perinteiset arvot sinnittelevät kuitenkin kuvassa mukana, sillä maitoa kului 140 litraa.

Kivennäisvedet maistuvat

Olvi hätyyttää tänä kesänä myyntiennätyksiä. Vertailu viime kesäkuuhun tosin johtaa hieman harhaan, sillä silloin myynti jäi tavallista heikommaksi sadesään takia.

Joka tapauksessa Olvi kasvatti kesäkuussa kivennäisvesien myyntiään lähes puolella edellisvuoteen verrattuna. Siidereissä ja virvoitusjuomissa kasvua oli yli kolmannes. Oluen kulutus lisääntyi runsaat 10 prosenttia.

Long drink -juomien myynti puolestaan laskee.
- Näyttää siltä, että siideri on vienyt lonkeroilta markkinoita. Esimerkiksi uusi light-siiderimme on lähtenyt hyvin myyntiin, huomauttaa toimitusjohtaja Markku Rönkkö.

Kesäterassit lisäävät menekkiä, mutta suurinta kasvu on kuitenkin vähittäismyynnissä.
- Sieltä volyymit lähtevät. Yhä merkittävämpiä myyntipisteitä ovat kioskit ja huoltoasemat.

Hartwall on lisännyt erityisesti siiderien myyntiään, mutta myös virvoitusjuomia on kaupattu viidennes enemmän viime kesäkuuhun verrattuna. Poikkeuksena on Pepsi Cola, jonka kulutus on lähes tuplaantunut. Oluiden myynti on kasvanut toistakymmentä prosenttia.

- Kesäkuusta lähtien meillä on ollut käytössä kolme vuoroa seitsemänä päivänä viikossa. Näin jatketaan ilmeisesti elokuun puoleenväliin, kertoo varatoimitusjohtaja Ralf Hollmén.

Panimot kiittävät kierrätystä

Myös Sinebrychoffilla kauppa käy. Keskioluiden ja siidereiden myyntitavoitteet on ylitetty viidenneksellä, vahva olut ja virvoitusjuomat ovat myyneet odotusten mukaan.

- Siiderin ylämäki alkoi viime vuonna ja jatkuu edelleen. Uskoakseni kasvu ei ole oluelta pois, paitsi ehkä uusien kuluttajien keskuudessa, jos he aloittavat suoraan siiderin ystävinä, pohtii viestintäjohtaja Soile Aunola.

Siideri on edelleen valtaosin naisten juoma, mutta kyllä se jo miehillekin kelpaa. Yhä useammin alkoholipitoista siideriä saa myös muovipullossa.

Panimot kiittelevät yhteen ääneen Suomen kierrätyspullojärjestelmää, joka on toiminut hyvin kesälläkin. Sen ansiosta luontoa eivät rumenna turhat tölkit eivätkä pullot lopu tuottajilta kesken. Ainoastaan puolen litran muovipulloista on ollut välillä pulaa.

STT-IKK
16.7.1999


TALOUS-SIVULLE