Viikon pelidemo: Virtual Tennis



Lähes kaikista urheilulajeista on tehty myös pelejä. Vaikka ne ovat etupäässä ajanvietettä, voivat ne myös tutustuttaa pelaajan uuteen urheilulajiin. Tietokonepeleissä käytetään samoja sääntöjä kuin oikeissakin peleissä. Monesti pelit ovat saneet myös lajinharrastajien virallisen hyväksynnän ja luvan käyttää virallisia sääntöjä.


Interplayn Virtual tennis edustaa urheilupelien lajia, josta eivät juuri muut kuin oikealla kentällä pelaavat innostu. Kannattaa kuitenkin rohkeasti kokeilla myös harvemmin pelattuja pelejä. Nämäkin voivat olla kiinnostavia, kunhan vain kokeilee ennakkoluulottomasti.

Pelin alussa määritellään asetukset, joista vain osa toimii demossa. Näyttöasetukset, sisältäen 3D- kiihdytyksen, resoluution väliltä 400x300 8 värisenä aina 1280x1024 16 väriseen, varjot, pelikentän yksityiskohdat, tuomarit kentällä, pallon koko, näyttöalue, pallon jälki, läpinäkyvyys, pallopoikien valinta ja taivas.

Demoa voi pelata vain näppäimistollä, täydellistä myös ilotikulla ja padilla. Täydellisessä pelissä on vielä mukana pelaajien lukumäärän valinta, pelaajatilastot, lataus ja tallennus, ääni- ja peliasetukset.

Asetuksien jälkeen valitaan pelaaja. Demossa on vain miespuolisia pelaajia, mutta toivottavasti täydellisessä pelissä tasa-arvo toteutuu. Pelaajia on yhteensä viisitoista, mukaan luettuna pelaajan itse muokkaama hahmo. Asetukset ovat oletuksina, eikä niitä voida vaihtaa demossa.

Virtual Tenniksen demossa pelataan Englannissa. Täydellisessä pelissä on mukana yhdeksän muuta maata, eli Saksa, Alankomaat, Italia, Ruotsi, Japani, Australia, Amerikka, Espanja sekä Ranska.

Pelikenttä näyttää ihan kelvolliselta, ainakin tarkemmilla resoluutioilla ja yksityiskohdilla. Yleisön huutoja ja kättentaputuksia löytyy toistakymmentä erilaista, joten samoja hurraahuutoja ei joudu koko ajan kuuntelemaan. Muutkin pelin tehosteet ovat ihan käypäsiä.

Ei ole tiedosssa, onko Virtual Tenniksen täydellisessä versiossa musiikki mukana. Musiikki, edes taustamusiikki, ei mielestäni sovi peliin. Alkuvalikoissa sen sijaan saisi olla menevää taustamusiikkia.

Pelaajalla on syöttövuoro pelin alussa. Itsellä meinasi jäädä pelaaminen tähän paikkaan, kun palloa en tahtonut saada edes verkon yli. Pienellä harjoittelulla kuitenkin alkoivat syötöt sujua. Vihjeenä mainittakoon, että oikeanpuoleisella CONTROLilla kerran painettuna annetaan voima. Mitä pidempään sitä pitää pohjassa, sen voimakkaampi lyönti on. Kun painetaan toisen kerran samaa näppäintä määritellään syötön korkeus. Mitä alemmaksi pallon päästää, sitä lähempää verkkoa se menee.

Tietokone ei pystynyt kertaakaan vastaamaan syöttöihini. Kun tietokoneella oli syöttövuoro ja itse satuin osumaan palloon, peli jatkui siitä lähtien normaalisti. Demossa on vielä kolmen minuutin aikaraja. Aikaa kuluu turhaan, kun yrittää syöttää tietokoneelle monta kertaa, sen kuitenkaan osumatta palloon. Kun aika on kulunut umpeen, peli loppuu ja pelaaja joutuu mainostekstien saattelemana alkuvalikkoon.

Täydellinen peli lupaa vielä 3D- pelaajat, kentät ja stadionit. Lyöntimalleja on pudotus, riiputus ja superlyönti. Tunnelmalliset äänet ja aidot selostajat. Pelityylejä on pikapeli, yksittäinen kilpailu ja maailmankiertue. Pelaajavaihtoehtoina yksin- ja kaksinpeli.

Laitteistona voi olla P133 tai tehokkaampi, 16 Mb RAM, Win 95/98, DirectX- yhteensopivat äänikortti ja näytönohjain. Moninpeleistä mainittakoon modeemipeli (2 pelaajaa), nollamodeemikaapeli (2 pelaajaa) ja lähiverkkopeli (4 pelaajaa).

Tulipahan se taas todettua, ettei tietokoneella pelaaminen ole yhtään sen helpompaa verrattuna oikeaan urheiluun.

MIKA KULMALA
16.4.1999


AJASSA -SIVULLE