Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Supreme Snowboarding



Kotimaisen pelitalon Housemarquen puolitoistavuotinen urakka on valmis. Tuloksena on häikäisevä lumilautailu Supreme Snowboarding.


Pelissä lasketellaan lumilaudalla vuoristoissa ja kaupunkien läpi, tai tehdään laudan kanssa temppuja.

Laskettelu syöksyrinteillä on kisaamista kellon kanssa. Demossa kilpakumppaneita ei ole, mutta haamulaskijan saa mukaan niin halutessa. Myös oman suorituksen saa talletettua haamulaskijaksi. Tämä mahdollisuus antaa realistisen vastustajan ja laittaa taistelemaan itseä vastaan.

Demossa on vain yksi vuoristorata, täydellisestä pelissä niitä löytyy yhdeksän. Temppujen suorittamiseen ratoja löytyy täydellisestä versiosta kuusi, joista yksi demossa. Demon radassa on suora vauhdinotto ja kaksi ramppia.

Helpompi ramppi on suorassa linjassa vauhdinoton kanssa. Se on myös korkeampi, joten aikaa temppuiluun on enemmän. Vaikeampi ramppi on sivussa vauhdinotosta ja suunnan vaihdon takia myös alkuvauhti jää pienemmäksi. Ramppi on myös matalampi vaikeuttaen temppujen suoritusta.

Pisteitä jaetaan temppujen vaikeuden ja suorituksen mukaan. Demon radassa voidaan temppuja tehdä myös paikallaan ollessa, joka tuntuu hieman oudolta.

Syksylaskuradat ovat pitkiä ja vaihtelevia. Myös reittivaihtoehtoja on tarjolla ja niitä hyödyntämällä voitetaan aikaa. Ratoja joutuu hieromaan useamman kerran, ennen kuin niistä löytää parhaimmat reitit. Reittien varrelta löytyy esteitä ja paljaita kallion kohtia.

Jos radalla haluaa pysyä pystyssä tarvitaan hyppynappia isommissa hypyissä. Jos niistä vain lasketaan läpi, pelaaja singahtaa silmälleen heti alastulon jälkeen. Myös vauhtia on pakko tarkkailla, sillä täydellä vauhdilla ei jyrkimmät kaarrokset enää onnistu.

Pelin grafiikka on uskomattoman upeaa. Pikkutarkasti toteutetut maisemat ja laskijat, sään vaihtelut sekä eri vuorokauden ajat muodostavat kauniin kokonaisuuden. Jo päivän valossa lasketeltaessa huomio alkaa kiinnittymään enemmän maisemiin ja ympäristöön kuin itse suoritukseen.

Vasta iltasella riemu repeää. Kaikki ympärillä on syvän oranssia tai sinistä ja valaistuksella on saatu upeat valo-varjo efektit. Pelaajan varjot ja lumisade kruunaavat koko komeuden.

Pienet yksityiskohdat, kuten laskijan ja laudan uppoaminen syvään lumeen tai laudan jättämä realistinen jälki, kiinnittävät huomion ja tekevät pelistä vielä uskottavamman. Myös lautailijan liikkeet on mallinnettu aidon tuntuisesti.

Kuvakulmia on kaksi, pelaajan silmistä tai takaa. Takaa kuvatusta kuvakulmasta on helpompi ohjata lautaa, mutta vauhdin tuntu kärsii hieman. Silmistä kuvattu lasku taas toimii päin vastoin.

Demosta löytyy esittely ja oman laskun katselu. Nämä toiminnot kannattaa hyödyntää, sillä niiden aikana voi ympäristöä ja laskijan liikkeitä katsella rauhassa. Oman laskun uudelleen katselusta näkee tehdyt virheet ja virheelliset reittivalinnat.

Esittely ja oman suorituksen toisto näyttävät paljon vauhdikkaammilta kuin itse suoritus. Tähän saattaa vaikuttaa hyvin valitut kamerakulmat.

Asennuksen jälkeen säädetään peliä koskevat asetukset. Valikot ovat selkeät ja omissa ryhmissään.

Ensin valitaan käytetty kiihdytys ja näytönohjain sekä resoluutio. Resoluutio voidaan valita 320x200 ja 1280x1024 väliltä. Myös grafiikan yksityiskohtia voidaan säätää, mm. tekstuurien laatua ja resoluutiota, ympäristön yksityiskohtia ja näkyvyyttä. Myös varjot, laudan jäljet, ym. ovat säädettävissä.

Äänet jäävät pelissä taka-alalle. Musiikkia ei ainakaan demossa ole lainkaan ja äänet koostuvat lähinnä tuulen ja lumen suhinasta. Satunnaisesti lautailija huutaa taisteluhuudon isoissa hypyissä ja ähkii kaaduttuaan.

Pelivälineeksi voidaan valita joko näppäimistö, padi tai joystick. Näppäimiä ei ole kuin kourallinen. Nuolinäppäimillä käännellään ja hidastetaan tai kiihdytetään. Shiftin kanssa käännöksistä saadaan jyrkemmät, CRTL on hyppynappi ja ALT on temppunappi.

README.TXT-tiedostosta saa tarkempia tietoja erilaisista tempuista sekä niiden suorittamisesta.

Laitteistovaatimukset: Minimi P200 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7, 3D-kortti. Suositellaan P2 400 Mhz, 64 Mb RAM, Win 95/98, DirectX 7, 16 MB 3D-kortti, DirectX 7 yhteensopiva äänikortti.

Housemarque on onnistunut luomaan grafiikaltaan upean ja pelattavuudeltaan erittäin toimivan lumilautailun. Peli pakottaa pelaamaan, vaikka ei olisi ikinä laudan päällä seissytkään.

MIKA KULMALA
17.12.1999


Ajassa -sivulle