Luonto vetää lomalle Suomeen
Matkailunedistämiskeskuksen (MEK) mukaan luontomatkailu on kansainvälisesti nopeimmin kasvava matkailun ala. Suomen vahvoja valtteja tässä kilpailussa ovat monipuolinen luontoaktiviteettien tarjonta ja laatu, puhdas luonto, hiljaisuus ja suomalaiset ihmiset.
MEK:n mukaan luontomatkailu on nopeimmin kasvava matkailun ala, sillä sen kasvuennuste on 7-10 prosenttia vuodessa. Suuntaus on Suomelle otollinen, sillä
maamme
matkailullinen vetovoima painottuu yhä hyvin voimakkaasti
luontoon ja
ympäristöllisiin ominaisuuksiin.
Luonto on yksi tärkeimmistä syistä, miksi ulkomainen matkailija
valitsee
lomakohteekseen Suomen. MEK:n Tilastokeskuksella teettämän
tutkimuksen
mukaan vuonna 1998 Suomessa vieraili noin 3,4 miljoonaa
ulkomaista
matkailijaa. Heistä vähän yli puolet eli runsaat 1,7 miljoonaa
saapui
Suomeen kesä-syyskuussa.
Kesän 1998 ulkomaisista matkailijoista
noin 20
prosenttia harrasti Suomessa jotain ulkoilma-aktiviteettia.
Suosituimpia
niistä olivat vaellus, urheilukalastus ja pyöräily valmiita reittejä
pitkin.
Luontoaktiviteetteja harrastavat myös työmatkalaiset
Kesäkauden matkailusta suurin osa on vapaa-ajan matkustusta.
Kesällä 1998
Suomeen tulleista ulkomaisista matkailijoista yhteensä noin
miljoona oli
täällä joko tuttava- tai sukulaisvierailulla tai muulla vapaa-ajan
matkalla.
Mutta Suomen luontoaktiviteetit ovat kysyttyjä myös
ulkomaalaisten työmatkailijoiden keskuudessa. Työmatkalla olleista
noin 11
prosenttia oli harrastanut Suomessa kesällä 1998 jotain
ulkoilma-aktiviteettia. Myös työmatkalaiset suosivat selkeästi
eniten
vaellusta ja urheilukalastusta.
Kesäkaudella 1998 ulkomaiset matkailijat viipyivät Suomessa
keskimäärin
kuusi yötä. Lyhyimpiä olivat työmatkat ja naapurimaiden
asukkaiden
vierailut. Pisimpään eli 10 yötä Suomessa viipyivät
Pohjois-Amerikasta
saapuneet matkustajat.
Mitä kauempaa vieras, sitä enemmän hän käyttää rahaa
Rahaa ulkomaiset matkailijat käyttivät kesällä 1998 tapahtuneen
vierailunsa aikana keskimäärin 1560 markkaa, ja päivässä kului
keskimäärin
370 markkaa. Eniten rahaa Suomen vierailunsa aikana käyttivät
Pohjois-Amerikasta (2 510 mk), Isosta-Britanniasta
(2 504 mk) ja Aasiasta (2 269 mk) tulleet matkailijat.
Päiväkävijöitä saapuneista kesämatkustajista oli 25 prosenttia. He
kuluttivat Suomen matkansa aikana keskimäärin yli 450 markkaa.
Erityisesti
Norjasta tuli paljon päivämatkalaisia, joista suuri osa oli
läpikulkumatkalla Suomen Lapissa. Eniten päivää kohden kuluttivat
venäläiset (noin 758 mk) ja aasialaiset (noin 539 mk) matkailijat.
Vähiten
sekä päivää että vierailua kohden kuluttivat Virosta tulleet
matkustajat.
Päivää kohden kulutus oli 186 ja vierailua kohden 607 markkaa.
Suomalaisten luontomatkailutuotteiden päämarkkina-alueet ovat
Keski- ja
Länsi-Euroopassa, mutta Etelä-Euroopan, Venäjän ja Japanin merkitys on
kasvussa.
Suomen luontomatkailun pahimmat kilpailijat löytyvät
Norjasta,
Ruotsista, Irlannista, Kanadasta ja Alaskasta. Pyöräilyn ja
vaelluksen osalta kilpailu on kovaa myös Keski- ja Etelä-Euroopassa.
Haasteina tuotteistaminen ja jakelu
Viime vuosina suurinta Suomeen suuntautuvan matkailun kasvu on
ollut
talvikaudella. Talven tuotteistaminen, aktiviteetti- ja muiden
tuotteiden
paketointi ja saatavuus niin koti- kuin ulkomailla alkaa olla MEK:n arvion mukaan
kohdallaan.
- Kesän suhteen tämä prosessi on vielä alussa. Kesäkaudella meillä
on
matkailijoita ja tuotteitakin alkaa jo olla, mutta kysymys on siitä,
miten
saada molemmat kohtaamaan. Kesän luonto- ja
maaseutumatkailutuotteiden
paketoinnissa sekä koti- ja ulkomaisessa jakelussa riittää vielä
haasteita, MEK toteaa.
Matkailun työllistävä vaikutus on viimeksi arvioitu vuonna 1995,
jolloin se
oli 75 000 henkilötyövuotta. Matkailusta saa koko- tai
osa-aikaisesti
ansionsa noin 130 000 suomalaista. Luontomatkailun alalla
työskenteli
vuonna 1996 kokopäiväisesti 1 700 henkilöä ja
1 450 osapäiväisesti.
Vuonna 1996 Suomeen suuntautuvan matkailun tulosta noin 16
prosenttia eli
1,1 miljardia markkaa oli peräisin luontomatkailusta. Vuonna 1998
Suomeen
suuntautuva matkailu tuotti valuuttatuloja yhteensä 13,7 miljardia
markkaa. Se vastaa 5,1 prosenttia maamme tavaroiden ja palvelujen
viennistä. Kotimaanmatkailun arvo oli vuonna 1995 arviolta noin 20 miljardia markkaa.
ILKKA AHTOKIVI
17.9.1999
Kotimaa -sivulle
|