Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Millaisia eväitä maaseutumatkailun kehittämiselle ensi vuosituhannella?



Maaseutumatkailun valtakunnalliselle kehittämiselle on maassamme asetettu mittavat tavoitteet vuoteen 2005 mennessä.


Ympärivuotista majoitustilaa myydään silloin 25 viikkoa nykyisen 10 sijasta. Alan vuotuinen liikevaihto kasvaa 1,5 miljardiin markkaan eli nykyiseen verrattuna lähes kymmenkertaiseksi ja maaseutumatkailu antaa lähes 5 000 henkilötyövuotta nykyisen arviolta 2 000 sijasta.

Tällaisia visioita on maaseutumatkailun teemaryhmällä, joka on viimeksi kuluneiden neljän vuoden aikana ohjannut asiaa valtakunnallisesti. Teemaryhmä toimii maaseutupolitiikan yhteistyöryhmän alaisena.

Tärkeimpänä tehtävänä on maaseutumatkailun strategian ja toimintaohjelman laatiminen. Koska alasta ei ollut saatavissa kattavaa tietoa, käynnistettiin tilastohanke.

Tällä haavaa on talletettu tiedot lähes 2 000 yrityksestä. Niissä on noin 43 000 vuodepaikkaa ja 5 700 mökkiä. majoituspalveluja yrityksistä tarjoaa 93, ateriapalveluja 43 ja erilaisia ohjelmapalveluja 62 prosenttia.

Kalastukseen, soutuun ja melontaan sekä vaellukseen ja hiihtoon liittyviä ohjelmia on tarjolla ylivoimaisesti eniten.

Suurimmat ulkomaiset kävijäryhmät yöpymisvuorokausissa mitaten tulevat Saksasta, Venäjältä, Sveitsistä, Virosta, Espanjasta, Ranskasta, Hollannista, Ruotsista ja Italiasta. Pääasiallinen käyttäjäkunta - runsaat 80 prosenttia - on kuitenkin kotimaista.

Kehittämisen eväinä nähdään ennen kaikkea luontaisten voimavarojen hyödyntäminen, vastuullisen matkailun periaatteiden noudattaminen sekä tuotteiden ja palvelujen korkea laatu.

Lisäksi kiinnitetään huomiota selkeään työnajakoon yrityskohtaisen, alueellisen ja valtakunnallisen kehittämistyön välillä, tutkimuksen tehostamiseen ja saatujen tulosten hyödyntämiseen.

Keinoina ovat mm. yrittäjien osaamisen parantaminen, kouluttajien, neuvojien, hankevetäjien ja päättäjien osaamisen lisääminen, teemapohjainen yhteismarkkinointi tehokkaine jakelu- ja varausjärjestelmineen sekä yhteistyö muun matkailun ja muiden elinkeinojen kanssa.

STT-MH
17.9.1999


Kotimaa -sivulle