Tietotekniikan osaamista kohennettavaTietotekniikan tulo opetuskäyttöön on paljon vaativampi muutos kuin koskaan on jaksettu uskoa. Tämän hetken haasteena ylitarkastaja Matti Sinko opetusministeriöstä pitää vahvaa panostusta tietotekniikan pedagogisen ja teknisen osaamisen kohentamiseen. ComNed'99 -konferenssin järjestelytoimikunnan puheenjohtajana toimiva Sinko näkee edessä kovan ponnistelun paikan, jotta tieto- ja viestintätekniikan koulutus saataisiin ajan tasalle jo investoituja laitteita hyödyntämään. Kansainvälinen tietotekniikan opetuskäytön konferenssi ComNed'99 alkoi maanantaina Hämeenlinnassa.
Hän sanoo Suomen olevan maailman kärkimaita
tietotekniikan opetuskäytössä sekä teknisesti että
pedagogisesti. Hän uskoo varsinkin nopean kehityksen olevan siihen syynä. Tosin laitteitakaan ei ole tarpeeksi ja verkostoituminenkin on vielä uusi asia. Elektronisessa muodossa olevaa materiaalia ei Suomessa juuri vielä ole. Asiasta ei ole innostunut bisnesmaailmakaan. Matti Sinkon arvion mukaan kestää vielä yhden sukupolven verran ennen kuin uusi asia on läpikotaisin omaksuttu. Viivettä hän pitää tosin myös hyvänä. Tuolloin matkan varrella karsiutuu pois sellaista, joka ei ole kestävää.
Opettajat tarvitsevat täydennyskoulutustaSuomalaisesta opettajakunnasta 20-30 prosenttia ilmoittaa hallitsevansa tietotekniikan pedagogisesti ja teknisesti. Samanaikaisesti 67 prosenttia opettajista katsoo tarvitsevansa tietotekniikan lisäkoulutusta. Matti Sinko pitää tärkeänä opettajien koulutuksen eriytymistä. Ajankohtaista hänen mielestään on nyt etä- ja lähiopetuksen kehittäminen ajankohtaiseksi verkkojen ollessa jo kunnossa. - Suomen kodeissa on paljon tekniikkaa. Nyt pitäisi miettiä, miten näitä koulun ulkopuolisia resursseja voidaan käyttää. Lisäksi olisi luotava mahdollisuudet, että oppilaitosten tekniikkaa voitaisiin käyttää myös iltaisin, perää Sinko. Hämeenlinnan viisipäiväisessä konferenssissa parillesadalle tieto- ja viestintätekniikan asiantuntijalle julkistetaan suomalainen arvio, mitä hyötyä tietotekniikasta on opetuskäytössä. Eduskunnan toimeksiannosta Sitran rahoituksella tehdyn arvion perusteella opetusministeriö käynnisti viime syksynä uuden strategian laadinnan vuosille 2000-2004. Strategiaa käydään läpi yli 30 maan asiantuntijan voimin.
STT-IA |
AJASSA -SIVULLE