Venäjän vaikeudet rokottivat Primalcoa

Alko-Yhtiöiden viimeinen tulos 503 miljoonaa



Alko-Yhtiöiden viime vuotta leimasi konsernin pilkkomisen odottelu, mutta myllerrysten keskellä varsinainen liiketoiminta pyöri kohtuullisesti.


Kotimaassa tuotteet kävivät hyvin kaupaksi, etenkin viinit nostivat suosiotaan. Ulkomailla harmaita hiuksia aiheuttivat Venäjän ongelmat, mutta Yhdysvaltoihin vienti veti sutjakasti.

- Konsernin jakautuminen teetti työtä, mutta normaali operatiivinen toiminta menestyi hyvin näistä myrskyistä huolimatta, pääjohtaja Ilkka Suominen kertoi.

Suominen haki joulukuussa eläkkeelle ja johtaa jakautumisen yhteydessä syntynyttä Altia Groupia siirtymäkauden ajan huhtikuun puoliväliin saakka. Hän asettui kokoomuksen ehdokkaaksi kesällä pidettävissä Euroopan parlamentin vaaleissa.

Perjantaina julkistetussa Alko-yhtiöiden viimeisessä tilinpäätöksessä Alko-Yhtiöiden rahoituserien jälkeinen tulos kohosi 48 prosenttia 503 miljoonaan markkaan. Liikevaihto supistui 13 prosenttia 3,2 miljardiin markkaan.

Liikevaihdon notkahdus selittyy Arctian hotelli- ja ravintolatoimintojen myynnillä ruotsalaiselle Scandicille. Varatoimitusjohtaja Veikko Kasurisen mukaan vertailukelpoinen liikevaihto kasvoi kahdeksan prosenttia.

Suominen laskee valtiolle kertyneen Arctian liiketoimintojen myynnistä kaikkiaan noin 900 miljoonan markan voitot.

Tähän lukuun sisältyy valtiovarainministeriön hallussa oleva Scandicin 20 prosentin osakepotti, jonka arvo torstain päätöskurssilla laskettuna oli runsaat pari sataa miljoonaa markkaa. Lisäksi valtiolle jäi miljardin arvoiset kiinteistöt.

- Vaikka Arctialle kertyi tappiovuosia niin valtiolle irtosi lopulta huikea myyntivoitto, kun kirjat pantiin kiinni, Suominen korosti.

Hänen mukaansa Arctian 90-luvun tappiot jäävät noin kymmenesosaan saaduista myyntivoitoista. Scandicin hallituksessa istuva Suominen toteaa myös ruotsalaisten olevan kauppaan tyytyväisiä.

Venäjällä ongelmia yllin kyllin

Alkoholijuomien tuotantoa ja vientiä harjoittavan Primalcon liikevaihto pysyi toissa vuoden tasolla 1,1 miljardissa. Sitä vastoin liikevoitto supistui peräti 62 prosenttia 53 miljoonaan markkaan.

Tosin toissa vuonna Primalco kirjasi myyntivoittoja 50 miljoonan edestä. Vastaavasti viime vuonna Primalco teki Venäjän ongelmien vuoksi saman suuruiset alaskirjaukset.

Kasurisen mukaan lainsäädäntömuutokset tekivät Primalcolle mahdottomaksi harjoittaa tuotantoa Venäjällä. Näin yhtiö joutui pistämään itänaapurista hankkimansa tehtaan myyntiin.

Tehtaassa ehdittiin tehdä ainoastaan lonkeroa, koska lupaa väkevien valmistukseen ei herunut.
- Venäjä oli katastrofi. Tuotantotoiminnan riskit toteutuivat täysimääräisinä. Venäjä pysyy kuitenkin suunnitelmissamme, koska siellä on runsaasti erikoisosaamiseemme liittyvää kulutusta, Kasurinen lausui pilke silmäkulmassa.

Myös vienti Venäjälle kangerteli. Primalcon toimitusjohtajan Antti Keräsen mukaan itänaapurissa toimiminen on äärimmäisen vaikeaa.

- Vientimäärien kehitys riippuu täysin siitä, kuinka paljon venäläisiltä viranomaisilta saa ostettua viennin mahdollistavia veromerkkejä, Keränen korosti.

Jos Primalco kärsi Venäjällä takaiskuja niin vastaavasti Yhdysvalloissa menestys oli hyvä. Vienti jenkkeihin kaksinkertaistui. Tosin toissa vuosi jäi normaalia heikommaksi, mikä antaa kehityksestä hiukan liian ruusuisen kuvan.

Suominen kuitenkin korostaa, että vuoteen 1996 nähdenkin parannusta Yhdysvalloissa kertyi 30 prosenttia.

Viennin ja ulkomaan toiminnan osuus Alko-Yhtiöiden liikevaihdosta oli 15 prosenttia.

Alkolle tulossa uusia myymälöitä

Vähittäis- ja ravintolamyyntiä harjoittava Alko Oy teki viime vuonna liikevaihtoa 2,2 miljardia ja liikevoittoa 183 miljoonaa markkaa. Kummatkin lukemat paranivat aavistuksen verran. Alkon markkinaosuus Suomen vähittäismyynnissä pysyi entisellä tasollaan runsaassa 39 prosentissa.

Alko Oy:n toimitusjohtaja Reijo Salmi kertoo yhtiön lanseeraavan parin seuraavan vuoden aikana 10-15 uutta myymälää nykyisten 260:n jatkoksi.

Suurissa taajamissa on luvassa viinipainotteisia myymälöitä, kasvukeskusten markettien yhteydessä puolestaan painottuu valikoiman laajuus. Lisäksi Alkossa kaavaillaan joitakin uusia viinakauppoja maaseudun taajamiin.

Alkoholijuomien kulutus kasvoi Suomessa viime vuonna 1,6 prosenttina. Puhtaana alkoholina meni seitsemän litraa jokaista suomalaista kohti. Eniten eli 45 prosenttia nousi siiderien kulutus.

Väkevien juomien myynti kasvoi kaksi ja viinien kuusi prosenttia. Sen sijaan oluiden myynti laski hieman.

Vuoden alussa Alko-Yhtiöt jakaantui kolmeen osaan. Vähittäismyyntiketju Alko Oy jäi sosiaali- ja terveysministeriön alaisuuteen. Tuotantoa ja vientiä harjoittava Primalco sekä tukkumyyntiin ja jakeluun keskittyvä Havistra kuuluvat uuteen Altia Groupiin, joka siirtyi kauppa- ja teollisuusministeriölle.

Kiinteistöjen ja osakkeiden hallintayhtiönä toimiva Arctia Oy liitettiin valtiovarainministeriön alaisuuteen.

STT-IA
19.2.1999


TALOUS -SIVULLE