Yhteispohjoismaisen helikopterihankinnan tarjouspyynnöt kymmenelle valmistajalle



Yhteispohjoismaisen helikopterihankinnan tarjouspyynnöt on lähetetty kymmenelle helikopterivalmistajalle eri puolille maailmaa. Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan yhteinen projektitoimisto odottaa niihin vastauksia 12. maaliskuuta mennessä.


- Tarjouspyynnöt ovat budjetäärisiä, ja ne sisältävät myös vaatimuksia. Keskustelut kopterivalmistajien kanssa aloitetaan niiden pohjalta maaliskuun puolivälissä Tukholmassa, ja ne kestävät kolmisen viikkoa, kertoi yhteispohjoismaisen hankinnan apulaisprojektipäällikkö, everstiluutnantti Karl Gustav Storgårds.

Mukana ovat edelleen kaikki ne helikopterivalmistajat, joiden kanssa suomalainen helikopterihankinnan projektihenkilöstö keskusteli jo viime syksynä kansallista hankintaa suunnitellessaan.

Neljä pohjoismaata kaavailee yhdessä "yli viidenkymmenen" sotilashelikopterin ostamista. Tämän mennessä on puhuttu yhteensä 60-90 kopterista. Julkisuudessa esiintyneissä tiedoissa hankinnan maakohtaiset maksimit ovat olleet Suomelle ja Ruotsille kummallekin 30 konetta sekä Norjalle ja Tanskalle kummallekin 15 konetta.

Pohjolaan etsitään raskasta tai keskiraskasta helikopteria. Sen on sovittava taktisiin joukkojenkuljetuksiin, sukellusveneiden etsintään ja pelastustehtäviin. Mahdollisesti kopterin on myös pystyttävä laskeutumaan fregatin kannelle.

Suomalaisten valinnat

Suomalainen helikopterihankinnan projektihenkilöstö asetti viime syksynä loppusuoralle seuraavat kuusi helikopterien valmistajaa:

EH-Industries (Britannia), joka tarjoaa yhdessä brittiläisen GKN Westalandin ja italialaisen Agustan kanssa uutta, jo tuotannossa olevaa EH-101-kopteria. Sitä valmistetaan sekä Britanniassa että Italiassa.

Amerikkalainen Boeing, jonka Chinookin eli CH-47:n sopivuutta suomalaiset tutkivat syksyllä myös Yhdysvalloissa. Kaksiroottorisen kopterin perusratkaisu on ollut käytössä jo pitkään. Sen uusin tyyppi on kuitenkin rungoltaan, ohjaamoltaan ja laitteiltaan moderni.

Sikorsky (Yhdysvallat), jonka valmistamista koptereista suomalaisia kiinnostaa etenkin Black Hawk, mutta myös valmistajan uusin kopteri S-92, joka teki ensimmäiset koelentonsa vasta jokin aika sitten.

Rosvoorouzhenia (Venäjän valtionyhtiö), jonka edustamista helikoptereista sopisivat suomalaisten joukkojenkuljetuksiin mm. Mi-17. Koneesta löytyy myös länsimaista elektroniikkaa. Toisiavenäläisvalmisteisia kopterivaihtoehtoja ovat Kamovin kopteriversiot Ka 19/21.

NH-Industries (Ranska), jonka uusin kopteri NH-90 on prototyyppi ja näillä näkymin sarjatuotannossa ensi vuosituhannella, mahdollisesti vuosina 2003-2004.

Eurocopter (Ranska), jonka valmistama Super Puman sotilasversio Cougar kiinnostaa suomalaisia myös huollon kannalta - huolletaanhan Rajavartiolaitoksen Super Puma -koptereita jo nyt Kuoreveden Hallissa, jonne kaavaillaan myös jatkossa suomalaisten koptereiden huoltoa ja päätukikohtaa.

Neljä muuta valmistajaa

Yhteispohjoismaisen helikopterihankinnan tarjouspyyntö lähti lisäksi neljälle muulle helikopterivalmistajalle.

Amerikkalainen Bell sai nyt uuden tarjouspyynnön, vaikka se ilmoitti Suomen kansallisen hankinnan yhteydessä vetäytyvänsä siitä. Konetyyppinä on Bell 412.

Tarjouspyyntö lähetettiin niin ikään amerikkalaiselle Kaman Aerospace Internationalille, joka valmistaa pienehköä Sea Sprite -helikopteria.

Kopteritarjousta pyydettiin vielä japanilaiselta Kawasakilta, joka valmistaa amerikkalaisen Boeingin lisenssillä Vertol-helikopteria. Ruotsalaisilla on ennestään käytössä näitä kaksiroottorisia koptereita. Ne sopivat mm. sukellusvenetorjuntaan. Kone on ulkonäöltään pitkälle samannäköinen kuin Chinook, mutta pienempi.

Myös puolalaiselta helikopterivalmistajalta tiedustellaan mahdollisuutta yhteispohjoismaiseksi kopteriksi. BZL-Swidnik valmistaa pienikokoisia Sokol-kuljetuskoptereita.

STT-MH
19.2.1999


POLITIIKKA -SIVULLE