Suomalaisyritykset panostavat Kiinaan



Suomalaiset vientiyritykset aikovat panostaa yhä vahvemmin Kiinan markkinoille. Tuoreen kyselyn mukaan jo puolella Kiinan kauppaa tekevistä yrityksistä on maassa oma toimipiste ja joka kymmenennellä yhteisyritys. Tämän vuoden aikana joka viides aikoo avata Kiinassa uuden toimipisteen, useimmiten myyntikonttorin tai yhteisyrityksen.


Kiinan valuutan yuanin mahdollista devalvaatiota yritykset pitävät uhkana viennin kehitykselle. Toisaalta siitä olisi kyselyn mukaan jopa hyötyä niille suomalaisyrityksille, joilla on jo Kiinassa sijaitsevia tuotantolaitoksia; niiden vientikilpailukyky kolmansiin maihin kohentuisi. Suomen viennin Kiinaan arvioitiin tänä vuonna kasvavan jopa lähes kolmanneksella.

Tamperelainen Netpoint International on haastatellut selvitystään varten yli 70 Kiinan kauppaa harjoittavaa suomalaista vientiyritystä. Yli puolet vastanneista oli alle 250 miljoonan markan liikevaihtoa pyörittäviä pk-yrityksiä. Toimialat jakautuivat laajasti mm. elektroniikka-, laivanrakennus-, elintarvike-, tekstiili-, paperi-, kemian- ja metsäteollisuuteen.

Tyypillinen Kiinaan etabloituja on selvityksen mukaan tehnyt aktiivista Kiinan-kauppaa jo 2-5 vuotta. Uutena piirteenä voidaan pitää sitä, että nyt myös Nokian kaltaisten suuryritysten alihankkijat ovat innostuneet perustamaan tuotannollista toimintaa Kiinaan.

Jättimarkkinoille kannattaa pyrkiä

Netpoint Internationalin mukaan kyselystä henkii hyvin optimistinen tunnelma Kiinan kaupan kehityksen suhteen. Kiinan vakaan talouskehityksen jatkumiseen uskotaan ja maan jättimäisiä markkinoita pidetään alueena, jossa pienestäkin markkinaosuudesta kannattaa taistella.

Kasvavia mahdollisuuksia avaa mm. se, että kiinalaisten kulutustottumukset alkavat länsimaistua, perinteisen kiinalaisen lääketieteen rinnalle haetaan länsimaisia käytäntöjä ja elintarvikekaupan siirtyminen toreilta kauppakeskuksiin lisää ajanmukaisten elintarvikepakkausten kysyntää, yritykset arvioivat.

Kaakkois-Aasian maiden ongelmat ovat kuitenkin lisänneet yritysten varovaisuutta. Mahdollisen devalvaation lisäksi vastaajat mainitsivat viennin uhkina mm. mahdolliset tullitariffien, lakien, asetusten ja niiden tulkintojen muutokset.

Oikean yhteistyökumppanin ja todellisten päättäjien löytämistä Kiinasta vastaajat pitivät vaikeana. Lisäksi yritysten on vaikea löytää toimihenkilöitä, jotka voivat sitoutua oleskelemaan Kiinassa huomattavasti tavallista kahden vuoden komennuskautta kauemmin.

Osa yrityksistä mainitsi ongelmaksi myös erityisesti Kiinan markkinoille sopeutetun tuotemalliston puuttumisen.

STT-IKK
19.2.1999


TALOUS -SIVULLE