Viikon pelidemo: Delta Force



Rainbow Six osoitti, että toimintastrategiapelit pärjäävät, vaikka pelin ideana ei olekaan pelkkä silmitön räiskintä. Delta Force jatkaa samaa linjaa.


Novalogicin Delta Force (18 Mb) jatkaa samaa linjaa Rainbow Sixin kanssa. Erona vain on se, että Delta Forcessa taistelut käydään ulkona maastossa.

Pelaaja toimii viidestä miehestä koostuvan joukkueen johtajana ja demossa pitäisi poistaa päiviltä parikymmentä Meksikolaista huumemafian jäsentä solassa olevasta tukikohdasta. "Juostaan keskelle taistelutannerta ja ammutaan kaikki pahat pojat" - Rambo-tyyli ei toimi DeltaForcessa.

Tällä tyylillä ja siksakkia juoksemalla voi päästä näkemään jopa ensimmäisen pahan jätkän hiusten värin, ennen kuin itseltä henki pakenee.

Pelissä pärjäämisen edellytyksenä on käyttää maastoa hyväksi ja pitää selustaa silmällä koko ajan. Demon pelaaminen otettiin uusiksi useammin kuin kerran, sillä Enrico pääsi selän taakse rynnäkkökiväärinsä kanssa.

Varusteita on mukana ja niitä tulee myös käyttää. Kiikarit ovat äärimmäisen näppärät paikantaessa vihulaisia. Aseista mukana on veitsi lähitaisteluja varten, Colt 45 vara-aseena, sekä tienraivaajana M4-rynnäkkökivääri kiikaritähtäimellä.

M4:llä voi ampua sekä sarjoina, että yksittäisiä laukauksia. M4:ään saa myös kranaatinheittimen, jolla voi harventaa miehistöä ja kulkupelejä. Kranaateilla ampuminen ei ole tarkkaa, joten ne sopivat lähinnä huvitteluun.

Ammuksia kannetaan mukana rajoitettu määrä, eikä niitä saa kentältä lisää kerättyä. Coltin kuteja on kaksi seitsemän luodin lipasta, M4:ään 23 lipasta 30 luotia per lipas. Kranaatteja on 35 kpl.

Pelatessa tiheää ja jännittynyttä tunnelmaa voi melkein käsin koskea. Tarkimmalla grafiikan tasolla, 640x480 resoluutiolla, ympäristö näyttää sopivan hyvin pelin teemaan. Parakit, vartiotornit sekä riippusillat ovat näyttäviä.

Ja kun kourallinen vihollisia löytää piilopaikkasi, on ilma täynnä lentävää luotijonoa. Myös rynnäkkökiväärin suuliekki sekä kranaattien räjähdykset ovat rekvisiittana onnistuneita.

Grafiikan näyttävyydestä putoaa heti puolet pois, jos joutuu käyttämään pienempiä resoluutioita kuin mainittu 640x480. 512x384 tarkkuudella voi vielä pelata, mutta siinäkin jo näkyy objektien reunojen sahalaitaisuutta, pikselöitymistä.

Äänet tukevat hyvin peliä, ampiaiset pörräävät ympärillä ja harakat rääkyvät puissa. Äänien parasta antia on kuitenkin aseiden laulanta.

Coltin laukauksen kimakka kajahdus kaikuu pitkin solaa, rynnäkkökiväärin miehekäs mylvintä täyttää ympäristön. Luodit vinkuvat korvan vierestä mennessään, ja ympärille pläjähtelee joka puolelta luoteja.

Meksikaanon saadessa osuman, hän kiroaa sinut alimpaan helvettiin omalla äidinkielellään ja sen jälkeen esittää yhden miehen performanssin kuolemasta. Ei se kuolema outo ole johtajacommandollekaan. Enkelikuoron kutsu käy kahdesta, viimeistään kolmesta osumasta.

Laitteistovaatimukset ovat aika inhimilliset. P166, 32 Mb RAM. Suositus menee P2:den puolelle 64 megalla muistia. Itselläni Delta Force pyöri 640x480 tilassa P233 MMX:llä, 64:llä Mb RAMia, ja ATIN 4 Mb näytönohjaimella muuten hyvin, mutta kiikaritähtäimen ollessa käytössä, sen sivu- tai pystysuuntainen liike oli nykivää.

Tuntuu oudolta, että nykypäivänä peli ei tue 3D-kiihdytystä. Delta Force ei jostakin syytä tue 3D-kortteja, vaikka niillä saataisiin minimilaitteiston rimaa vielä pikkuisen alaspäin.

MIKA KULMALA
19.3.1999


AJASSA -SIVULLE