Viron perusrakenteet kuntoon 22 miljardilla kruunulla



Viron liikenneväylien saattaminen EU:n vaatimusten mukaisiksi vaatii vuoteen 2006 mennessä noin 22 miljardia kruunua (runsaat 8 mrd mk), arvioi liikenneministeri Raivo Vare.


Valtio kykenee osallistumaan kustannuksiin noin 5-6 miljardilla kruunulla. Loppuja odotetaan EU:n eri lähteistä ja yksityisiltä sijoittajilta.

Tänä vuonna paikallisten bussien, johdinautojen ja raitiovaunujen uudistamishankkeet vaativat yli 400 miljoonaa kruunua. Summa kasvaa Varen mukaan neljän vuoden kuluessa liki 200 miljoonalla kruunulla.

Kulut tulisi kattaa suurimmalta osin paikallisin varoin, sillä valtion osuuden on neljän vuoden aikana laskettu kasvavan tämän vuoden 118 miljoonasta vain 180 miljoonaan kruunuun.

Loppuunajettua kalustoa

Erityisesti Viron linja-autokanta alkaa olla loppuun käytettyä. Busseista noin 60 prosenttia on poistettava käytöstä vuoteen 2002 mennessä ja korvattava ne 180 uudella bussilla.

Tänä vuonna uusien bussien hankkimiseen menee noin sata miljoonaa ja valtion budjetissa on vain 35 miljoonaa kruunua. Vaihtoehtoina Varen mukaan ovat joko kuljetuspalvelujen heikentäminen tai lippujen hintojen nostaminen.

Moottoritie rakenteille

Pitkään kaivattu moottoritiehanke Tallinnan ja Tarton välille on viimeinkin käynnistymässä. Valtio hyväksyi kiistellyn moottoritien väyläsuunnitelman ja seuraavana ovat vuorossa täsmennetyt projektisuunnitelmat.

Niiden läpiviemisen on laskettu vievän noin puolitoista vuotta. Varsinaisiin rakennustöihin päästäneen ensi vuoden loppupuolella. Viiden vuoden päästä valmistuva tie on Tallinnasta puoliväliin eli Mäoon saakka nelikaistainen moottoritie ja sieltä Tarttoon kaksikaistainen maantie.

Hankkeen kokonaiskustannukset ovat kaksi miljardia kruunua. Rahoituksessa noudatetaan Viron infrastruktuurin rakentamisessa sovellettua kustannusjakoa: neljäsosa kuluista katetaan valtion budjetista ja loput ulkomaisella lainarahalla.

STT-MH
19.3.1999


ULKOMAAT -SIVULLE