Virtuaalikoulu Helsinkiin?



Helsinkiin rakennellaan kaikessa hiljaisuudessa aivan uutta koulua: virtuaalikoulua, joka tarjoaisi lisää valinnaisuutta, uutta aineistoa ja uudenlaisia oppimistapoja niin yksittäisille oppilaille kuin kokonaisille opetusryhmillekin.


Virtuaalikoululle kaavaillaan jopa omia opettajia ja omaa hallintoa aina todistuksenanto-oikeutta myöten, kertoo opetusviraston tietotekniikkaprojektin päällikkö Jukka Kasvi.

Oikeaa koulua ja opettajaa virtuaalikoulu ei tietenkään korvaisi, vaan kyse on perinteisen opetuksen täydentämisestä.

Jos suunnitelmat toteutuvat, virtuaalikoulu sijoitetaan kaupungin Mediakeskuksen alaisuuteen.

Eriyttämistä ja uusia aineita

Virtuaalikoulussa voisi esimerkiksi opiskella aineita, joita oman koulun valikoimaan ei kuulu. Se saattaisi myös tukea oppilaiden eriyttämistä: vaikkapa kaikki kaupungin matikkahirmut voitaisiin koota luokka-asteittain samaan aikaan koneidensa ääreen.

Virtuaaliopetusta kehittävä erityissuunnittelija Rami Saariaho haluaa kuitenkin tietotekniikan palvelevan kaikkia oppilaita, heikompia yhtä lailla kuin lahjakkaimpia. Virtuaalikoulu onkin vain opetuksen kehys, johon voidaan rakentaa kaikenlaisille oppilaille sopivaa tekemistä.

Itse järjestelmä on niin helppokäyttöinen, että opettajatkin oppivat ongelmitta käyttämään sitä puolessatoista tunnissa, kertoo Saariaho tyytyväisenä.

Uutta tekniikkaa luokkaopetukseen

Virtuaalikoulu sopii täydentämään tavanomaista luokkatyöskentelyä. Kokeiluvaiheessa esimerkiksi pohjoishelsinkiläisten ala-asteiden oppilaita on sen avulla ohjattu tutkimaan Vantaanjoen elämää, ympäristöä ja historiaa.

Kokeiluun osallistuneet oppilaat tekivät ensi ryhmissä kenttätyötä opettajaharjoittelijoiden johdolla. Ryhmät kirjasivat tuloksensa tutkimushankkeen omalle sivulle, jossa muiden kokeilukoulujen oppilaat saivat tutustua niihin ja kysellä verkon kautta lisätietoja tekijöiltä.

Kysymykset innostivat lapsia hakemaan lisätietoja vaikkapa löytämistään hyönteisistä ja jatkamaan näin tutkivaa oppimistaan.

Myös opettajat pääsivät verkossa seuraamaan koko hankkeen edistymistä yli koulurajojen. Tietoverkko osoittautuikin opettajanhuonetta hedelmällisemmäksi keskusteluympäristöksi. Koneen välityksellä rakentavaa kritiikkiä on helpompi jakaa kuin kasvokkain.

Opettaja aina tarpeen

Myös virtuaalikoulussa aivan elävä opettaja kantaa viime kädessä vastuun opetuksesta ja oppilaistaan. Hän suunnittelee ja valvoo oppilaiden työskentelyä, sillä kasvattajana kone ei voi ihmistä korvata.

Verkon kautta opettajan asiantuntemus voidaan kuitenkin saada laajempaan käyttöön. Yksittäiset oppilaatkin ilmoittautuvat virtuaaliopetukseen tietylle opettajalle, jonka kanssa pidetään opintojen mittaan yhteyttä vaikkapa omalla keskustelupalstalla.

Oppilaan työt muodostavat virtuaalikoulussa oman kansionsa, jota voi lukea ja täyttää Internetin kautta niin kotona, koulussa kuin kirjastossakin.

Opetusvirastossa kaavaillaan, että virtuaalikouluun saataisiin kiertävä opettajakunta kaupungin tavallisten koulujen opettajista.

Halukkaat pääsisivät näin pitämään omasta työstään muutaman välivuoden ja kokeilemaan uuden tekniikan mahdollisuuksia opetuksessa sekä oppimateriaalin jalostamisessa.

STT-IA
19.3.1999


AJASSA -SIVULLE