Polttoaineiden hinnan nousua halutaan padota veron alennuksilla
Vaatimukset polttoaineiden veron alentamiseksi kiihtyvät sitä mukaan, kun raakaöljyn maailman markkinahinta nousee. Polttoaineiden hinnasta valtaosa on veroa.
Maanantaina raakaöljy nousi uusimpaan
huippuunsa sitten Persianlahden sodan. Nousun
odotetaan jatkuvan. Samalla myös
lopputuotteiden kuten bensiinin ja dieselin hinnat
pysyvät nousussa.
Erityisen huolissaan polttoaineiden hinnan
noususta ovat kuorma-autoilijat. Myös kuluttajien
kipukynnys alkaa olla koetuksella, kun bensiinin
litrahinta lähentelee monilla paikkakunnilla
6,50:tä markkaa.
Venäjän kaupan romahduksen vuoksi runsaat
tuhat autoa jäi ilman itäkuljetuksia, sillä
kuljetukset naapuriin hoituvat nyt 400-450
autolla.
Kilpailu kotimaan ja Keski-Euroopan kuljetuksista
oli jo entuudestaan kiivasta.
Suomen kuorma-autoliitto esittikin maanantaina
valtiovarainministeri Sauli Niinistölle, että
dieselveroa tiputettaisiin samalle tasolle kuin
muissa EU-maissa. Tämä tietäisi 33 pennin
leikkausta dieselin litrahintaan.
Liitto ei ole ensi kertaa asialla tänä vuonna, sillä
jo kesällä tehtiin samanlainen aloite. Niinistö ei
ole tähän mennessä lämmennyt asialle.
Kuorma-autoliiton viestintäpäällikkö Juha
Norppa-Rahkola muistutti, että
ammattiliikenteessä bussi- ja taksiyhtiöt ovat
voineet siirtää osan polttoaineen hinnan
korotuksista hintoihinsa, koska liikenneministeriö
on kohottanut alan taksoja.
- Kuorma-autoliikenteessä tällaisia taksoja ei ole
ollut 90-luvun alun jälkeen, hän huomautti.
"Nousu vaikuttaa
koko teollisuuteen"
Kuorma-autoilijat muistuttavat, että alan
kustannusten nousu on koko Suomen teollisuuden
ongelma, sillä 60 prosenttia kuorma-autojen
kuljetuksista on teollisuudelle.
Liiton laskelmien mukaan dieselöljyn hinta on
noussut 25 prosenttia vuoden alusta.
Kokonaiskustannuksiin tämä on tuonut 2,5-7,5
prosenttia.
- Autoa kohden lisäys on 20 000-90 000 markkaa,
Norppa-Rahkola sanoi.
Myös öljy- ja kaasualan keskusliitossa on
keskusteltu polttoaineveron alentamisesta, mutta
toimitusjohtaja Jarmo Nupposen mukaan virallista
esitystä asiasta ei ole tehty.
Hän muistutti, että bensiinin jatkuva hinnan
nousu vaikuttaa tuntuvasti jo inflaatiolukuihin.
Myös eräät taloustieteilijät ovat korostaneet, että
bensiiniveron alentamista tulisi harkita yhtenä
suhdannepolitiikan täsmäaseena.
Nupponen myönsi, että veron alennuksella
helpotettaisiin myös alan yritysten näkymiä.
Hänen mielestä polttoaineveroa pitäisi pudottaa
useampia kymmeniä pennejä, jotta sillä olisi
vaikutusta.
- Kun raakaöljyn hinta oli 10 dollarin tuntumassa,
bensalitra oli 1 markka plus verot. Nyt se on lähes
2 markkaa plus verot, hän selvitti.
Nupponen katsoo, että mallia voitaisiin ottaa
Italiasta. Siellä veron alennukselle on 60 päivän
määräaika, jonka jälkeen tilanne katsotaan
uudelleen.
- Myös meillä pitäisi saada perusteellinen
keskustelu asiasta aikaan, hän sanoi.
Bensiinin hinta seuraa viiveellä raakaöljyn hintaa.
Liiton tuoreimman katsauksen mukaan 95
oktaanisen bensiinin keskihinta oli tämän kuun
puolivälissä 6,22 markkaa. Tämän vuoden alussa
oltiin noin 5,15 markassa.
Monin paikoin ollaan jo 6,40 markan tuntumassa.
Niinistöllä ei
uutta sanottavaa
Veroasioista vastaa Niinistön näkemyksiin
tuoreimmatkaan vaatimukset eivät pure.
Maantaina hänellä ei ollut uutta sanottavaa
asiaan.
Valtiovarainministeriössä virkamiehet korostivat,
ettei ministeriössä valmistella polttoaineveron
alentamista.
- Se on puhtaasti poliittinen kysymys,
neuvotteleva virkamies Irmeli Virtaranta tähdensi.
Lokakuun loppuun mennessä valtio oli kerännyt
polttoaineista veroa lähes 11 miljardia markkaa.
Sen päälle tulee 22 prosentin arvonlisävero.
STT-IA
22.11.1999
Talous -sivulle
|