Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Viikon pelidemo: Homeworld



Kun reaaliaikastrategiapeli siirretään painovoiman ulottumattomiin avaruuteen, saadaan peliin monta mielenkiintoista ominaisuutta.


Relic Entertainmentin toteuttama ja Sierran markkinoima uunituore avaruusstrategia tottelee nimeä Homeworld.

Lyhennettynä Homeworldin tarina on, että rauhaa rakastava kansa on karkotettu avaruuden takahikiään ja muistot kotikonnuista ovat jo kauan aikaa sitten unohtuneet.

Ikivanha kartta löydetään ja se kertoo tien kotiin. Käsistään kätevä poppoo rakentaa aluksen, jolla koko kansakunta pääsisi kotomaahan. Matka on kuitenkin järkyttävän pitkä, joten yhteisellä päätöksellä rikotaan pyhää valaa, ja käyttöön otetaan Hyper-Drive aikapoimu-ajo. Tätä ei toinen lahko katso suopeasti ja heti kohta ollaankin keskellä sotaa.

Pelissä pelaaja on komentaja, jonka tarkoituksena on saattaa emäalus turvallisesti kotiin. Pelaaja on vastuussa kaikesta pelin edetessä. Tämä asema tuo peliin mukavaa macho-meinikiä.

Emäaluksessa voidaan rakentaa lisää aluksia, kunhan vain krediittejä löytyy. Alukset maksavat 30-700 paikallista valuuttaa, ja sitä saadaan keräämällä avaruudesta. Lisäaluksia todella tarvitaan, sillä viholliskansa osallistuu kiitettävällä ahkeruudella avaruusromun synnyttämiseen.

Täydellisessä pelissä on yli viisikymmentä erilaista alusta, jaettuna kummankin kansan kesken. Pelaaja voi valita kumman kansan hän yrittää kotiuttaa. Alusten ulkonäkö eroaa kummallakin ryhmällä, mutta teknisesti ne ovat samanlaisia.

Demossa voidaan pelata tehtävät läpi vain Kushan-kansan puolella. Eri aluksien lukumäärä on rajoitettu demossa viiteen. Tämä on riittävä määrä, kun demossa ei pääse syntymään megataisteluja.

Valuutta demossa on alkuun vain 750 verran, joten kannattaa hieman miettiä miten sen tuhlaa. Lisää valuuttaa voikin keräillä heti emäaluksen viereltä.

Ensimmäisen skenaarion aloitustehtävänä on kerätä lisää valuuttaa. Tämän jälkeen, tai aikana voidaan käydä ammuntaharjoituksissa, kohteena vihulaisen alukset. Ne on tuhottava muodostelmasta tai koko systeemi menee uusiksi.

Parin ammuntaharjoituksen jälkeen on rakennettava alus, jolla voidaan siirtää objekteja emäalukseen. Seuraavaksi pelaaja pääsee siirtymään Hyper-Drivellä lähemmäksi kotia. Hyper-hypyn jälkeen suoritetaan vielä yksi tehtävä ja demon peli osuus on suoritettu.

Demon peliosuus loppuu hieman yllättäen kesken, mutta jo näissäkin tehtävissä nähdään pelin koko kauneus.

Ihan kylmiltään ei tehtäviin tarvitse lähteä, sillä myös demo sisältää perusteellisen harjoitusmoodin sisältäen alusten ohjaamisen, taistelemisen, uusien yksiköiden rakentamisen sekä liikkumisen. Harjoitus kannattaa käydä läpi, sillä itse pelaaminen on tämän jälkeen paljon helpompaa.

Ainakaan demossa ei toimintonäppäimiä ole kuin muutama ja suurin osa toiminnoista tehdään hiirellä. Toimintoihin rutinoituu hyvinkin nopeasti.

Pelin grafiikka on yksityiskohtaista ja efektit näyttäviä. Avaruudessa kolmiulotteisuus on kotonaan ja aluksia pystyykin tutkimaan kaikista suunnista. Taistelutilanteissa tämä luo haastetta, sillä vihollinen voi hyökätä mistä suunnasta tahansa.

Pelin äänissä on sitä niin sanottua munaa. Bassovoittoiset efektit ja kuorolaulu taustalla. Ei voi vaatia enempää.

Laitteistovaatimukset: Minimi P2 233 Mhz, 32 Mb RAM, Win 95/98/NT, DirectX 6.1, 4 Mb näytönohjain 16-bittisillä väreillä ja DirectX yhteensopivuudella sekä 16-bittinen DirectX yhteensopiva äänikortti.

Suositus: P2 350 Mhz, 64 Mb RAM, Win 95/98/NT, DirectX 6.1, 12 Mb 3D-näytönohjain, sekä 16-bittinen DirectX yhteensopiva äänikortti.

Homeword on erittäin onnistunut avaruussimu, jonka helpolla pelattavuudella, haasteellisuudella ja näyttävyydellä pestään monta muuta reaaliaikastrategiapeliä.

MIKA KULMALA
19.11.1999


Ajassa -sivulle