Elektroniselle kaupalle ennustetaan hurjaa kasvua lähivuosina
Neuvotteluja sähköisestä kaupankäynnistä jatketaan
Onko sähköinen kaupankäynti tavara- vai palvelukauppaa? Tämä on yksi niistä kysymyksistä, jotka Maailman kauppajärjestön WTO:n jäsenmaiden on ratkaistava neuvotteluissa sähköisen kaupan kansainvälisistä pelisäännöistä.
Nopea tietoverkkojen kehitys yhdessä suurten
taloudellisten odotusten kanssa luovat kasvavia
paineita sähköistä kaupankäyntiä koskevan
kansainvälisen sopimuksen solmimiseksi.
Vielä ei sopimuksesta ole neuvoteltu, mutta
neuvottelujen pohjaa alettiin kartoittaa Maailman
kauppajärjestössä jo vuosi sitten. WTO:n Seattlen
kokouksessa kauppaministerit päättävät uuden
kauppaneuvottelukierroksen aloittamisen lisäksi
myös siitä, aloitetaanko järjestön puitteissa
neuvottelut sähköisestä kaupankäynnistä.
Toistaiseksi ei neuvottelujen aloittamisesta ole
päätöstä. Varsinainen sähköisen kaupan
WTO-sopimus jää siksi myöhempien neuvottelujen
varaan. Sen sijaan on todennäköistä, että
Seattlessa WTO:n jäsenmaat päättävät jatkaa
sähköisen kaupan nykyistä tullivapautta
neuvottelujen ajaksi.
Sähköistä kaupankäyntiä koskevan sopimuksen
tiellä on vielä monia ratkaisemattomia ongelmia,
joita WTO on kartoittanut työryhmissä.
Taloudelliset panokset ovat markkinatutkijoiden
mukaan suuria. Sähköinen kaupankäynti johtaa
selvästi kaupan helpottumiseen ja kasvuun ja
siksi sitä halutaan sopimuksella helpottaa.
Kaupalla hurja kasvuvauhti
Useimmat arviot sähköisen kaupankäynnin
kehityksestä päätyvät erittäin nopeaan
markkinoiden kasvuun, kertoi erikoistutkija Mika
Purra ulkoministeriön kauppapoliittiselta
osastolta. Varovaisimmatkin arviot ennakoivat
kaupan vähintäänkin kymmenkertaistuvan viime
vuoden 31 miljardista dollarista vuoteen 2002
mennessä.
- Tässä kuussa järjestetyssä WTO:n seminaarissa
Global Information Infrastructure Commission
ennusti sähköisen kaupankäynnin markkinoiden
nousevan vuoteen 2003 mennessä 1 000 miljardiin
dollariin, kun mukaan lasketaan infrastruktuuri ja
tavaratoimitukset, kertoi Purra.
Luku vastaa hänen
mukaansa WTO:n arvioita. Hurjempiakin
kasvuennusteita esitettiin.
Purran mukaan arviot vaihtelevat suuresti ja tässä
vaiheessa on vaikea sanoa niistä mitään varmaa.
Kyse on niin uudesta ja dynaamisesta
kaupankäynnin muodosta, että tarkkojen
ennusteiden tekeminen on vain hypoteettista,
hän totesi.
Sähköisen kaupan kasvu on parin viime vuoden
aikana ollut huimaavan nopeaa sekä
Yhdysvalloissa että Euroopassa. Jo kolmannes
EU:n alueella toimivista yrityksistä on ottanut
käyttöön sähköisessä kaupankäynnissä
käytettäviä ohjelmistosovelluksia.
- Vaikka EU:n arvioidaan olevan Yhdysvaltoja 18
kuukautta jäljessä yrityksiltä yksityisasiakkaille
suuntautuvassa kaupassa, on EU:lla selvä
etumatka yrityksiltä yrityksille suuntautuvassa
sähköisessä kaupankäynnissä, totesi Purra.
Millainen sopimus sähköiselle kaupalle?
WTO:n valmistelutyön aikana keskeisiksi
ongelmiksi ovat Purran mukaan osoittautuneet
sähköisen kaupankäynnin luokittelu ja kysymys
sähköisesti toimitettujen tuotteiden
tullittomuudesta.
Luokittelussa on kyse siitä,
kuuluuko sähköinen kaupankäynti palvelu- vai
tavarakaupan säännöstön eli GATT- vai
GATS-sopimuksen piiriin. Avoimen luokittelun
vuoksi WTO:n työryhmän johtopäätökset ovat
jääneet varsin yleiselle tasolle.
Luokittelu tavarakaupaksi vapauttaisi Purran
mukaan sähköistä kauppaa enemmän kuin
GATS-sopimus. Jos GATT kattaisi myös
virtuaalituotteet, niin GATS-sopimuksessa olevat
suosituimmuutta koskevat erivapaudet eivät pätisi
virtuaalituotteiden osalta.
EU:ssa onkin katsottu,
että sähköisen kaupankäynnin luokittelu
tavarakaupaksi ei mahdollistaisi samanlaista
audiovisuaalisten palvelujen suojaa kuin minkä
palvelukauppasopimus EU:lle sallii.
Osa EU-maista maista pitää ns. virtuaalituotteita
palveluina, sillä esimerkiksi filmit, uutiset,
musiikki, pelit ja multimedia-tuotteiden sisältö
luokitellaan palveluiksi. Suuri osa WTO:n
jäsenmaista pitää järjestön mukaan
GATS-sopimusta sopivana myös verkoissa
myytävien virtuaalipalvelujen kauppaan.
- Niillä ei ole fyysistä olemusta. Tavaran
puuttuessa tuotteen palveluluonne on tämän
näkemyksen mukaan ainoa oleellinen tekijä.
Virtuaalituotteen pitkäaikainen pysyvyys ei tee
niistä tavaroita, katsovat GATS-luokituksen
kannattajat, totesi Purra.
Luokittelu määrää sääntelyn tason
Luokituksen valinta on merkittävä, koska
sopimukset eroavat eräiltä keskeisiltä osilta
toisistaan. GATT-sopimus sisältää
suosituimmuutta koskevan yleisen velvoitteen,
kun GATS-sopimuksessa suosituimmuus riippuu
siitä, mitä erityisiä sitoumuksia jäsenvaltio on eri
sektoreilla tehnyt.
GATT-sopimus sisältää määrällisten rajoitusten
asettamista koskevan yleisen kiellon, kun GATS
sallii määrälliset rajoitukset silloin, kun
jäsenvaltio haluaa asettaa markkinoillepääsyä
koskevia rajoituksia. GATT sallii myös tullien
asettamisen tuonnille siellä, missä jäsenvaltio ei
ole sitonut tullejaan nollaan. GATS puolestaan ei
yleisesti noteeraa tulleja tai verokysymyksiä.
GATT käsittelee rajan yli tapahtuvaa
tavarakauppaa. GATS kattaa sen lisäksi
kaupallisen läsnäolon vieraan toimivallan alueella
ja luonnollisten henkilöiden liikkumisen osana
kauppaa.
GATS:n osalta keskeistä on sen
teknologianeutraalin luonteen tunnustaminen. Jos
todettaisiin, etteivät audiovisuaalisiin palveluihin
tehdyt sitoumukset päde palveluihin Internetissä,
ei mikään estäisi WTO:n jäsenmaita toteamasta,
että nykyiset sitoumukset rahoitus-, asiantuntija-,
tele- ja opetuspalveluissa eivät päde, kun ne
toimitetaan Internetin välityksellä, huomautti
Purra.
Sähköiseen kaupankäyntiin liittyy lukuisia
muitakin avoimia kysymyksiä. Erityisesti
sähköisessä muodossa olevan tuotteen osalta
ongelmalliseksi ovat nousseet verotus, tullit,
kuluttajansuoja, yksityisyyden suoja,
tekijänoikeudet ja kysymys siitä, minkä maan
tuomiovallan piirissä kauppaa käydään. Verotus
on kuitenkin suljettu WTO:n työohjelman
ulkopuolelle.
STT-MH
19.11.1999
Talous -sivulle
|