Muut lehdet keskiviikkona 24.11.1999
Katsaus lehtien pääkirjoituksiin keskiviikkona 24.11.1999
Keskisuomalainen epäilee Tarja Halosen mahdollisuuksia toiselle kierrokselle
Sosialidemokraattien presidenttiehdokkaan Tarja Halosen gallup-lukujen
laahaaminen puolueen peruskannatuksen alapuolella käy SDP:n kunnian
päälle. Kun tilanne samalla on osoitus siitä, että vasemmistolainen
vaihtoehto ei kansalle nyt kelpaa, se huolestuttaa porvarien
puristuksessa olevia sosialidemokraatteja myös yleispolitiikan tasolla.
Ammattiliittojen keskusjärjestön SAK:n kokouspäätöksellä käynnistetty
Halosen tukikampanja on julkisuudessa vastaanotettu jonkinmoisella
ihmetyksellä. Järjestö, jonka jäsenistön mielipidekirjo tänä päivänä
kattaa koko poliittisen kentän, sitoo nyt joukkonsa massana SDP:n
pyrkimysten tueksi. Vaikka SAK:n patistus oli kainostellen kiedottu
vapaaehtoisuutta korostaviin kehotuksiin keskusjärjestön
kenttäorganisaatiolle, samaan tapaan kuin vasemmistoliitonkin vastaavassa
puoluepäätöksessä, päämäärästä silti ei ole epäselvyyttä. SAK tahtoo
maahan vasemmistolaisen presidentin.
Muut vaaleissa mukana olevat ehdokkaat taustaryhmineen kampanjoivat
voimalla koko Suomen presidenttiydestä, kaiken kansan yhteisestä
keulakuvasta. Tarja Halosen profiloituminen selkeästi puoluekentän
vasemman laidan vaihtoehdoksi ei välttämättä ole eduksi tässä vaalissa,
jossa kansalaisten äänestyspäätökset enimmältään perustuvat muuhun kuin
ehdokkaan sijaintiin puoluekartalla.
Näistä presidentinvaaleista on ainakin tähänastisten mielipidemittausten
mukaan muodostumassa sosialidemokraateille raskas arvovaltatappio.
Edellinen SDP:n ehdokas, nykyinen tasavallan presidentti Martti Ahtisaari
nauttii laajasta kansansuosiosta ja kansainvälisestä arvostuksesta, mutta
ei nyt ole käytettävissä. Paavo Lipposen johdolla laadittu vaalistrategia
on viemässä lopputulokseen, jossa puolueen ehdokas karsiutuu jo
ensimmäisen kierroksen jälkeen.
SAK:n tulo auttamaan avutonta ja presidentinvaalimasennuksesta kärsivää
puoluetta tuskin tilannetta kovinkaan suuresti korjaa. Tietysti Tarja
Halosen kannatusluvut nousevat, kunhan EU-kiireiden työllistämä
ulkoministeri ehtii tosissaan mukaan kilpaan, mutta yli kymmenen
prosentin rytkäystä, jota nyt tarvittaisiin muiden etumatkan umpeen
kuromiseksi, tuskin muutamana jäljellä olevana viikkona gallupeihin
tulee.
Jos Halonen putoaa loppukilpailusta, se on tavallaan vahinko
presidentinvaalien perimmäisen olemuksen kannalta. Toisen kierroksen
äänestysvilkkaus nousisi varmasti korkealle tasolle, jos vastakkain
tällöin olisi kaksi selkeästi toisistaan poikkeavaa vaihtoehtoa,
esimerkiksi porvarillinen-vasemmistolainen ehdokas. Edellisten vaalien
kaltaista asetelmaa nyt tuskin kuitenkaan toiselle kierrokselle syntyy,
vasemman laidan voimien yhdistämisestä huolimatta.
Kainuun Sanomat syyttää Halosen organisaatiota likasankokampanjasta
Tarja Halosen on syytä pitää uhoavat SAK:laiset kurissa, jos hän mielii
saada myös muiden kuin vasemmistolaisten ääniä.
Tarja Halosen vaalikampanja on lähtenyt yskähdellen käyntiin. Demarit ja
vasemmistoliittolaiset odottavat, että nousu alkaa nyt, kun sekä SAK:n
valtuusto että SDP:n puoluevaltuusto ovat ilmaisseet hänelle selkeän
tukensa.
Demarien puoluekoneisto nilkuttaa pahasti, sillä Halosen kannatus on
jämähtänyt 17 prosentin tuntumaan, paljon SDP:n puoluekannatusta
alemmaksi. SAK:lta odotetaankin nyt vahvaa vetoapua.
Maamme suurin palkansaajien keskusjärjestö on ollut SDP:lle korvaamaton
tuki jo vuosia. Ahtisaaren suosio uhkasi kuusi vuotta sitten notkahtaa,
mutta käänne saatiin aikaan, kun SAK masinoitiin hänen taakseen.
Viime eduskuntavaaleissa SDP säilyi nipin napin maan suurimpana puolueena
hyvin paljolti SAK:n tuen voimin. Työreformilla pelottelu sai
palkansaajademarit suunnistamaan uurnille, vaikka alun perin näytti, että
SDP kärsii nimenomaan kannattajiensa poisjäännistä.
SAK on jäsenliittoineen perinteisesti tukenut molempien
vasemmistopuolueiden ehdokkaita myös taloudellisesti. Viime ja
tämänkertaisissa presidentinvaleissa tuki on huomattavasti tavanomaista
näyttävämpää.
Monet ovatkin jo ehtineet kysellä, onko oikein, että ay-liike käyttää
kaikilta jäseniltään keräämiään rahoja vain yhden ehdokkaan tukemiseen.
SAK:n omien selvitystenkin perusteella sen jäsenkunnassa SDP:n ja
vasemmistoliiton kannattajilla on vähemmistö. Sitä paitsi näihin
talkoisiin osallistuvat välillisesti kaikki veronmaksajat, sillä
tukimarkat kootaan verovapaista varoista.
Toisaalta, jos ay-liike jatkaa Halosen puolesta kampanjointiaan sillä
tyylillä, joka lanseerattiin SAK:n valtuuston kokouksessa, tuesta saattaa
olla ehdokkaalle enemmän haittaa kuin hyötyä. Valtuuston keskustelussa
Halosta mainostettiin aseeksi, jolla "tempaistaan porvaria vaaleissa
päähän".
Niin SAK:n kuin SDP:nkin kokouksissa alennuttiin tyhjentelemään
likasankoja kilpailevien ehdokkaiden niskaan. Kokouksessa vihjailtiin
jopa yleislakosta, jota ei tule, jos Halonen valitaan. Valtuuston
demaripuheenjohtaja oli luvannut, että jos Halonen valitaan, hänelle ei
käy kuten Urho Kekkoselle vuonna 1956. "Yleislakkoa ei SAK silloin
aloita." Jos heitto oli tarkoitettu vitsiksi, se osoittaa sangen
omituista huumorintajua.
Alatyylinen nimittely ja luokkakantaisten kauhukuvien maalaaminen
kostautuu. Ei näet riitä, että omat joukot saadaan kammettua Halosen
taakse niin, että hän pääsee toiselle kierrokselle. Jos Halonen mielii
presidentiksi, hän tarvitsee myös porvarien, sitoutumattomien ja
keskustalaisten ääniä. Niitä voi olla vaikea saada likasankokampanjoilla.
Keskustan Esko Aho, RKP:n Elisabeth Rehn ja kokoomuksen Riitta Uosukainen
ovat suhtautuneet Halosen kampanja-avaukseen "ei pidä provosoitua"
-tyylillä. Sen sijaan kokoomuksen puheenjohtajan sappi näyttää
kiehahtaneen. Sauli Niinistö on vaatinut Halosta sanoutumaan selkeästi
irti SAK:n valtuuston puheista. Se saattaisi olla viisasta, jos hän
mielii koko kansan presidentiksi.
Satakunnan Kansa pohtii hallituksen suosion syitä
Kansalaisten käsitys Paavo Lipposen kakkoshallituksesta on säilynyt viime
aikoina suurin piirtein ennallaan. Sanomalehti Kalevan säännöllisin
väliajoin teettämän kyselyn mukaan yli 40 prosenttia suomalaisista on
tällä hetkellä tyytyväisiä hallitukseen. Luku on sekä meikäläisissä
oloissa että kansainvälisissä vertailuissa melko korkea.
Mairitteleva tyytyväisyystaso selittyy tietysti osittain sillä, että
hallituksella on poikkeuksellisen leveä pohja. Osa gallupvastaajista
tulee luultavasti ottaneeksi tahallaan tai alitajuisesti myös poliittista
kantaa arvioidessaan hallituksen saavutuksia.
Tutkimusten painavinta antia ovatkin yleensä tapahtuneet muutokset. Nyt
julkistetussa mittauksessa tyytyväisyys hallitukseen on hivenen kasvanut
heti vaalien jälkeisestä tilanteesta, ja mielenkiintoisinta on, että
kasvun näyttävät aiheuttaneen nimenomaan opposition kannattajat. Viime
keväänä heistä vain 17 prosenttia antoi hallitukselle myönteisen
vastauksen. Nyt tämä osuus on 29 prosenttia.
Itse pääministerin suosio ei muuten näytä olevan likikään yhtä korkealla
kuin koko hallituksen.
Tyytyväisyyttä hallitukseen on pitänyt yllä ennen kaikkea talouden
pitkään jatkunut nousukausi. Lamavuosien ahdistavasta leikkauspakosta on
vähitellen irtauduttu, valtionvelkaa on päästy lyhentämään ja työllisyys
on kohentunut. Suomen talouspolitiikan saavutukset ovat tulleet
kiistattomina esiin monissa kansainvälisissä vertailuraporteissa.
Myös varsinaisilta poliittisilta skandaaleilta, jotka värittivät etenkin
Lipposen edellisen hallituksen lopputaivalta, on nyt säästytty.
Suurimpia viimeaikaisia ärsytystekijöitä kuten optiomiljoonia ja eräiden
palvelujen heikentymisuhkia ei ole voitu sälyttää ainakaan pääosin
hallituksen vastuulle.
Viiden puolueen sateenkaarikokoonpano on nyt jatkanut samalla
poliittisella päälinjallaan jo viidettä vuotta, mutta kasvojen
kulumisilmiötä tai eväiden loppumisen tuntua ei ole ilmaantunut.
Hallituspuolueiden eduskuntaryhmissä oli ajoittain viime vaalikaudella
paljon suurempaa paineiden purkamistarvetta kuin nyt.
Jonkinlaista hermoilua kuitenkin aina esiintyy. Esimerkiksi pääministeri
joutui juuri puoluevaltuustonsa kokouksessa kuuntelemaan tuttua marinaa
siitä, kuinka kenttäväki on tyytymätöntä "kokoomuksen jyräämään"
hallituspolitiikkaan ja kuinka alkaisi olla jo "politiikanteon aika".
Miksi haikailla vanhanaikaista siltarumpupolitiikkaa ja kärsiä
äänestäjänpelkoa, kun suoraselkäinen vastuunkanto näyttää tuottavan
historiankirjoittajankin silmissä hienoa tulosta?
Pohjalainen tarkastelee NATO-jäsenyyttä
Ehdokas Elisabeth Rehnin olisi luullut olevan tyytyväinen, kun pääsi
jollain tavalla kiemurtelemaan aiemmista puheistaan, jotka oli helppo
tulkita vaatimukseksi liittyä Natoon niin nopeasti kuin mahdollista.
Hupenevat kannustusluvut lienevät saaneen Rehnin toisiin aatoksiin. Hän
palasi aiheeseen ja ilmoitti Bosnia-tehtävissä hankitulla syvällä
rintaäänellä, että päätös on tehtävä viimeistään vuonna 2002, jolloin
Nato järjestää seuraavan huippukokouksensa.
Rehn vaati samalla, että hallituksen pitäisi viipymättä selvittää Nato-
jäsenyyden edut ja haitat. Tukea tuli rkp:n puheenjohtajalta,
puolustusministeri Jan-Erik Enestamilta, mutta muu hallitus ei ole
hötkyillyt.
Nato ei ole jättänyt ultimaatumia. Kaikki merkit viittaavat siihen, että
jos Suomen tapainen maa kolkuttelee ovelle, kolkuttajalle avataan.
Rehnin kovimmat kilpailijat Uosukainen, Halonen ja Aho tyytyvät Lipposen
hallituksen kantaan, jonka mukaan jäsenyyttä ei suljeta keinovalikoiman
ulkopuolelle, mutta toistaiseksi riittää, että pysytään odottavalla
kannalla ja jatketaan yhteistyötä eri muodoissa.
Presidenttiehdokkaiden ei kannata muuta mieltä ollakaan, sillä uusi
perustuslaki rajaa presidentin valtuuksia myös ulko- ja
turvallisuuspolitiikassa.
Presidentti johtaa yhteistyössä hallituksen kanssa, mutta niin, että
kansallista turvallisuutta koskevatkin päätökset tehdään hallituksen
valmistelun ja esitysten pohjalta.
Presidentin täytyy nauttia todella runsaasti arvovaltaa, että hän pystyy
käännyttämään hallituksen omalle kannalleen, jos ja kun se poikkeaa
hallituksen näkemyksistä.
Nato-jäsenyys on luonnollisesti vähintäänkin kaksipiippuinen juttu.
Positiivista olisi se, että voisimme tukeutua Naton apuun ja tukeen
silloin, kun meitä vastaan hyökätään. Meidän ei tarvitsisi myöskään
odottaa eteisessä, kun Natossa tehdään päätöksiä, joihin me
rauhankumppaneina ja EU:n jäseninä joudumme joka tapauksessa sopeutumaan.
Miinuspuolelle tulee vastaavasti merkintöjä mm. siitä, että sitoutuisimme
antamaan omia joukkojamme ja kalustoamme kaikkiin Nato-operaatioihin.
Nato on myös suurvaltapolitiikan väline, ei vain alueellinen
järjestyksenpitäjä, ja siksi saattaisi hyvinkin syntyä tilanteita, joissa
Suomea vaaditaan mukaan tehtäviin, joita kansalaiset eivät miellä riskien
arvoisiksi.
Väheksyä ei pidä sitäkään, että Suomen itärajasta tulisi samalla Naton ja
Venäjän välinen raja.
Ulkopuolisina yhteistyökumppaneina päätämme joka kerta itse, mihin
Nato-johtoisiin operaatioihin osallistumme.
Jäsenyys Euroopan unionissa saattaa johtaa kuitenkin tilanteeseen, jossa
jäsenyyden ja ei-jäsenyyden välinen ero kutistuu veteen piirretyksi
viivaksi - tai vieläkin olemattomammaksi - samaan tapaan kuin kävi sisä-
ja ulkopolitiikalle Urho Kekkosen presidenttikaudella.
Suuret EU-maat kyllästyivät Kosovon kriisin aikana siihen, että kaikessa
jouduttiin tukeutumaan Yhdysvaltain voimaan. Unionin omaa
kriisinhallintamekanismia halutaan nyt kehittää nopeammin kuin tähän asti
oli suunniteltu.
Ranskan, Saksan ja Britannian mielestä EU:lla pitäisi olla jo parin
vuoden päästä omat kriisinhallintaan kykenevät joukot. Amsterdamin
sopimus sitoo ainakin periaatteessa jäsenmaita osallistumaan
kriisinhallintaan.
Suomen odotetaan puheenjohtajamaana valmistelevan kriisinhallinnan
kehittämisestä pohjapaperia jo EU:n joulukuussa pidettävään
huippukokoukseen. Sellainen varmasti Helsingissä syntyykin, mutta kovin
konkreettista tuskin saadaan vielä aikaan.
Liittoutumattomien EU-maiden Suomen, Ruotsin ja Itävallan kannalta on
ratkaisevaa, miten eurooppalaisten Nato-maiden järjestön WEU:n
sulauttaminen unioniin toteutetaan.
Järjestön entinen pääsihteeri Jose Cutileiro uskoo, että kriisinhallinnan
päätöksentekorakenteiden hiominen ja testaaminen vie vuoteen 2004 asti.
Jos hän on oikeassa, voimme jatkaa nuoralla tanssia vielä ainakin viisi
vuotta
Koonnut: TK
24.11.1999
Muut lehdet -sivulle
|