Merenkulusta palvelukierroksen vaikein kysymys?
Palvelukaupan uudet neuvottelut alkavat ensi vuonna
Maailman kauppajärjestön WTO:n jäsenmaat aloittavat ensi vuonna uudet neuvottelut kansainvälisen palvelukaupan vapauttamisen jatkamisesta.
WTO:n kauppaministerit päättävät
marras-joulukuun vaihteessa Seattlen
ministerikokouksessa, missä muodossa
neuvotteluja käydään ja tulevatko ne osaksi
mahdollista uutta kansainvälisen kaupan
monenkeskistä neuvottelukierrosta.
Palvelukaupan neuvottelut alkavat WTO:ssa siitä
riippumatta, pystytäänkö Seattlessa sopimaan
uuden kattavan neuvottelukierroksen
aloittamisesta vai ei.
Tämä johtuu siitä, että
Uruguayn kierroksen sopimuksissa sovittiin uudet
neuvottelut sekä palveluista että
maatalouskaupasta aloitettavaksi vuoden 2000
alkuun mennessä.
Ennakkoon uuden kierroksen vaikeimmaksi
aiheeksi on arvioitu maatalouskaupan
vapauttaminen. Palvelukaupan laajasta kentästä
löytyy kuitenkin vaikeita ongelmia, jotka
saattavat pahimmassa tapauksessa estää myös
palvelukaupan neuvottelujen etenemisen uudella
kierroksella.
Palvelukaupan neuvottelujen suurimmaksi
kompastuskiveksi voi hyvin muodostua
Yhdysvaltain huippuprotektionistinen
merenkulkupolitiikka.
Kunnon riidan ainekset
saattavat piillä myös audiovisuaalisten tuotteiden
kaupan vapauttamisessa, jossa ongelmana on
erityisesti Ranskan intohimoinen halu suojella
omaa audiovisuaalista teollisuuttaan.
Neuvotteluaiheiden kirjossa on lukuisia vaikeita
ongelmia. Useimpia niistä voidaan
kauppaneuvottelijoiden mukaan kuitenkin pitää
"tavanomaisina" neuvottelukysymyksinä.
Neuvottelut voivat olla vaikeita, mutta niihin ei
etukäteen arvioiden liity ylipääsemättömiä
poliittisia ongelmia.
Neuvottelujen pohja
Uruguayn kierrokselta
Palvelukauppa otettiin WTO:n monenkeskisen
kauppajärjestelmän osaksi vasta Uruguayn
kierroksella solmitulla palvelukaupan
GATS-sopimuksella.
Palvelusopimus ei ole yhtä
syvä ja kattava kuin tavarakaupan sopimukset. Se
sisältää myös lukuisia poikkeuksia WTO:n
perusperiaatteisiin kuuluvan
suosituimmuuskohtelun myöntämiseen muille
jäsenmaille.
Uuden palvelukierroksen neuvottelujen pohjan
muodostaa GATS-sopimus. Lähtökohtana on
markkinoiden avaamisen jatkaminen, sitoumusten
syventäminen, sopimusten kattavuuden
lisääminen ja keskeneräisten asioiden
neuvotteleminen loppuun.
Neuvottelujen aiheet ulottuvat rahoituspalveluista
perustelepalveluihin, tavaramerkeistä kuljetuksiin
ja rakennuspalveluista turismiin ja matkailuun.
Merkittävän uuden palvelukaupan alueen
neuvotteluihin tuo palveluteknologian ja
sähköisten tietoverkkojen kehitys ja nopea
kansainvälistyminen.
Globalisaation myötä tavara- ja palvelukauppa
sekä rahoitus ovat kietoutuneet yhä tiukemmin
yhteen. Jo nyt tuotanto, palvelut, informaatio ja
rahoitus ovat käytännössä kaikki yhdessä osa
maailmanmarkkinoilla toimivan yrityksen
markkinoimia tuotteita. Tulevaisuudessa niiden
erottaminen on entistä vaikeampaa.
Kaikilla maailmankaupan osapuolilla on tästä
syystä voimakas kiinnostus nopeasti kasvavien
palvelumarkkinoiden avaamiseen ja
hyödyntämiseen. Palvelut näyttelevät myös
keskeistä osaa elintärkeässä teknologian siirrossa
ja globaaleissa suorissa sijoituksissa.
USA kaatoi aiemmat
merenkulun neuvottelut
Merenkulun kuljetukset ovat yksi kansainvälisen
palvelukaupan vanhimmista alueista. Se kuului
myös osana Uruguayn kierroksen
palveluneuvotteluihin, mutta merikuljetusten
avaamisesta ei neuvotteluissa pystytty sopimaan.
Neuvotteluja jatkettiin kierroksen yli ja ne oli
määrä päättää vuonna 1996, mutta hanke raukesi
USA:n vastustukseen.
Yhdysvallat ei ollut valmis tekemään tarjousta
omien markkinoidensa avaamisesta, mikä johti
muidenkin tarjousten vetämiseen pois. Syynä
Yhdysvaltain haluttomuuteen oli maan vahvasti
protektionistinen merenkulkupolitiikka. Voidaanko
neuvotteluja jatkaa uudella kierroksella riippuu
ratkaisevasti Yhdysvaltain valmiudesta.
Toistaiseksi USA ei ole ilmoittanut mistä se on
halukas neuvottelemaan.
Yhdysvallat on niin sanotulla Jonesin lailla
sulkenut sisäiset merikuljetusmarkkinansa
kokonaan ulkopuolisilta.
USA sääntelee myös
valtamerikuljetuksia lukuisilla erilaisilla
lastinjakomääräyksillä. Maa tukee
merenkulkuelinkeinoa ja telakkateollisuutta sekä
taloudellisesti että suojelemalla ja markkinoita
säätelemällä.
USA:n protektionistinen merenkulkupolitiikka johti
WTO:n merikuljetussopimuksen lisäksi
käytännössä myös OECD:ssä neuvotellun
kansainvälisen telakkatukisopimuksen
kaatumiseen, sillä Yhdysvaltain hallitus on
jäädyttänyt sopimuksen käsittelyn.
Suuret laivanrakentajat Etelä-Korea, Japani ja
Euroopan unioni ovat hyväksyneet OECD:n
sopimuksen, joka estäisi kilpailua vääristävien
telakkatukien maksamisen. Yhdysvaltain
haluttomuus hyväksyä sopimusta johtunee siitä,
että tukien kieltäminen pakottaisi sen
muuttamaan merenkulkupolitiikkaansa muutenkin.
EU:lla omia ongelmia
av-tuotteiden kaupassa
Euroopan unionin kannalta palveluneuvottelujen
poliittisesti herkin ongelma liittyy
audiovisuaalisten tuotteiden kaupan
vapauttamiseen.
Kiista viivytti EU:n omien
neuvottelutavoitteiden hyväksymistä
kuukausikaupalle ja se on leimahtanut esiin
kansainvälisissä kauppaneuvotteluissa moneen
otteeseen.
Audiovisuaalisten tuotteiden kaupan
vapauttamista on vastustanut erityisesti Ranska.
Se perustelee markkinoiden sääntelyn jatkamista
ja rajoituksia kansallisen kulttuurin
suojelemisella.
Pääosin Ranskan vastustus kaatoi viime vuonna
valmiiksi neuvotellun OECD:n monenkeskisen
investointisopimuksen, jota EU olisi kipeästi
tarvinnut.
Nyt EU haluaa investoinnit osaksi uutta
neuvottelukierrosta, mutta Yhdysvallat vastustaa
sitä. Ilmeisesti USA laskee, että se saa itselleen
paremmat tulokset kahdenkeskisillä
neuvotteluilla.
Oman lisävärinsä av-kiistaan tuo nopeasti
kehittyvä sähköinen kaupankäynti. Teknisen
kehityksen myötä kulttuuri- ja viihdeteollisuuden
tuotteiden kauppa ja jakelu saattaa lähivuosina
muuttua ja kasvaa ennakoimattomalla tavalla.
Tätä kautta palvelukaupan ongelmat heijastuvat
myös käynnissä oleviin neuvotteluihin sähköisestä
kaupankäynnistä.
Euroopan unioni ei ole kieltäytynyt
neuvottelemasta audiovisuaalisen kaupan
vapauttamisesta, vaikka tällaisia tietoja välillä
näkyykin julkisuudessa. Lokakuun lopussa
hyväksymissään tavoitteissa WTO-kierrokselle
EU:n neuvosto ilmoitti olevansa valmis
neuvotteluihin myös tällä alueella.
Palvelukaupan arvo
1 290 mrd dollaria
Maailman palvelukaupan arvo oli WTO:n
kauppatilaston mukaan viime vuonna 1 290
miljardia dollaria. Kaupan arvo oli todennäköisesti
tätä suurempi, sillä palvelukaupasta ei ole
käytettävissä yhtä kattavia tilastotietoja kuin
tavarakaupasta.
Palveluviennin arvo oli viime
vuonna kolmannes tavaraviennin arvosta.
Palvelukaupan suurin viejä ja tuoja on Euroopan
unioni, jonka palvelujen kaupan arvo oli
suuruusluokaltaan karkeasti 45 prosenttia koko
palvelukaupan arvosta.
Maittain tarkastellen
palvelukaupan suurin viejä ja tuoja oli
Yhdysvallat. Sen palveluviennin arvo oli WTO:n
tilastojen mukaan viime vuonna 233,6 miljardia
dollaria ja tuonnin arvo 161,5 miljardia dollaria.
STT-IA
19.11.1999
Talous -sivulle
|