Verkkouutiset

Sisältö
Index
Pikauutiset
Pääkirjoitus
Politiikka
Talous
Ulkomaat
Kotimaa
Kolumnit
Ajassa
Ajanviete
Päivän sää
TV-ohjelmat
Arkisto
-------------

Viikon äänestys







Yhdysvaltain posti pohtii uusia kilpailukeinoja



Tulevaisuuden amerikkalainen postimies saattaa tuoda kotiovelle vaikkapa puhtaat pyykit pesulasta, pyydetyn vuokravideon tai jopa jakaa sähköpostiviestejä. Yhdysvaltain postilaitos miettii kuumeisesti, kuinka maan postipalvelu pysyy nykyisessä kilpailutilanteessa hengissä.


Posti väittää, että uusia palvelumuotoja tarvitaan, sillä tietokoneaika horjuttaa pahasti perinteisen postin valta-asemaa.

Sähköpostin lisääntymisen sanotaan vievän postin asiakkaita, sillä nykyään tavaraa tilataan yhä enemmän suoraan kotipäätteeltä ja onnittelukortitkin voi lähettää tietokoneen välityksellä.

Postilaitoksen mielestä sen tuloja vähentää eniten elektronisen rahaliikenteen yleistyminen. Noin kolmannes Yhdysvaltain postin tuloista saadaan laskunmaksuliikenteestä.

Valtaosa amerikkalaisista joutuu käyttämään postipalveluja laskujen maksussa, sillä laskut maksetaan postittamalla shekki maksun saajalle. Jokaiseen maksukuoreen on liimattava 33 centin (noin 1,80 markan) postimerkki.

Tietokoneen välityksellä maksaminen alkaa kuitenkin pikkuhiljaa yleistyä ja automaattiveloitukset ovat nyt mahdollisia. Myös verovirasto laittaa nykyään palautukset pyydettäessä suoraan pankkitilille eikä postita shekkiä.


Kilpailijat huolissaan

Postin toimintaa on jo yritetty tehostaa lisäämällä aukioloaikoja, osa konttoreista on nykyään auki lauantain lisäksi myös sunnuntaina. Lajittelua on nopeutettu ja jonoja konttoreissa pyritään lyhentämään palvelua tehostamalla.

Nykyisessä kilpailutilanteessa halutaan ottaa käyttöön kuitenkin kovempia keinoja.

Postin uudistamista miettineet ovat esittäneet esimerkiksi, että jokaiselle Yhdysvaltain taloudelle annettaisiin sähköpostiosoite vaikkei talossa tietokonetta olisikaan. Posti toimittaisi sähköiset viestit perille normaalilähetysten tapaan.

Postimiehen laukussa saattaa olla vastaisuudessa myös muutakin kuin perinteisiä lähetyksiä. Posti on miettimässä erilaisten palveluiden lisäämistä toimenkuvaansa - jopa ruokaostosten ja kukkalähetysten kotiinkuljetusta.

Tämä on saanut kilpailijat, erityisesti UPS:n ja FedExin tapaiset jättimäiset lähettiyhtiöt varpailleen. Niiden mielestä postin pitää pysyä perinteisellä alallaan ja pitää näppinsä erossa niiden liiketoimista eli erikoisjakelusta.

Lähettiyhtiöiden mielestä postilla on liikaa kaikenlaisia etuja, joita se nauttii liittovaltion alaisena laitoksena. Postilla on jo yksinoikeus ykkösluokan postiin, se ei maksa myöskään yhtiö- eikä kiinteistöveroja - kilpailutilanne on siis epäreilu.


Postiuudistus vireillä

Yhdysvaltain perinteinen postilaitos on ollut toiminnassa jo 224 vuotta ja tilastojen mukaan se on ehdottomasti maailman suurin.

Laitos käsittelee noin 40 prosenttia maailman postiliikenteestä, sillä on palveluksessaan yli 775 000 työntekijää ja postia jaetaan 130 miljoonaan osoitteeseen kuutena päivänä viikossa.

Posti on pysynyt viime vuosina hyvin taloudellisesti omillaan, se ei ole saanut tukea verodollareista sitten vuoden 1982.

Voitot ovat kuitenkin pienentyneet vuosi vuodelta ja postin omien laskelmien mukaan laitos saattaa menettää jopa 30 prosenttia eli noin 17 miljardia dollaria (noin 96 miljardia markkaa) tuloistaan lähivuosina.

Postin edustajat väittävätkin, että postipalvelut säilyvät vain tekeillä olevan laajan postiuudistuksen myötä. Uudistus sallisi postin kuljettaa muutakin, kuin perinteisiä lähetyksiä.

Posti voisi myös ryhtyä kilpailemaan hinnoilla, laitos voisi tarjota erilaisia alennuksia yksityisille suurasiakkaille.

Perinteisen postitoiminnan ulkopuolelle meneviä liiketoimia varten pitäisi kuitenkin perustaa erillinen sisaryhtiö. Uudistuksen puoltajien mielestä ilman rajuja uudistuksia koko laitos liukuu ennenpitkää kaupallisten kilpailijoiden käsiin.

Yksityiset jakelufirmat ovat kuitenkin valmiina kiivaaseen taisteluun uudistusten vesittämiseksi. Ne eivät luota postin omiin laskelmiin, ja yhtiöiden mukaan jonkun ulkopuolisen konsultin pitäisikin tarkistaa postin laskelmat tietokoneajan vaikutuksista palvelujen kysyntään.

Lähettiyhtiöt sanovat, että 80-luvulla telefaxit yleistyivät ja puhelumaksut laskivat, mutta silti postin kirjelähetysten määrä kasvoi.

STT-IA
19.11.1999


Ulkomaat -sivulle