Äklöt Jukka-veljekset tv-tähtiä USA:ssa



Yhdysvalloissa riehuu Jukka-kuume. Suomalaismiehen etunimi on valjastettu Music TV:n humoristiseen mainoskampanjaan, jonka tähtihahmoina nähdään neljä fiktiivistä veljestä kaukana sivistyksestä.


Tv-mainoksissa Jukka-nimiset velikullat esittelevät kaljamahojaan ja painivat alusvaatteissaan tuvan lattialla. Vanhin veljeksistä on Big Jukka, kaksi keskimmäistä ovat molemmat nimeltään Middle Jukka ja nuorin tuntee nimen Little Jukka.

Suomea ei maana tai kansallisuutena mainita erikseen, vaikka mainospätkissä voikin kuulla suomen kieltä.

Amerikkalainen viikkolehti New York Observer on kiinnittänyt tv-juorupalstallaan huomiota "kamalan näköisiin" veljeksiin, jotka lehden tietojen mukaan esittävät suomalaisia.

Mainokset kuvattu Ruotsissa

- Tarkoituksemme ei ole ollut hyökätä suomalaisia vastaan, kommentoi lehdessä Music TV:n (MTV) markkinointiosaston apulaisjohtaja Allan Broce.

- Mainosten tapahtumamiljöö on vain haluttu sijoittaa maantieteellisesti etäälle Pohjois-Amerikasta, selvittää samassa lehdessä Jamie Barrett, kampanjan suunnittelusta vastaava taiteellinen johtaja.

Music TV -kanavaa vitsikkäästi markkinoivan kampanjan tekeminen maksoi 27,5 miljoonaa markkaa. Fallon McElligott -yhtiön suunnittelemat mainokset on kuvattu - tottahan toki - Ruotsissa.

Päähenkilöitä näyttelevistä henkilöistä yksi on ruotsalainen ja kolme suomalaista, tietää New York Observer. Aiemminhan ruotsalaiset ovat kertoneet Pekka-vitsejä toopeista suomalaisista, nyt osansa saa Jukka.

Jukka-mainoskampanjaan voi tutustua sekä Internetissä että Yhdysvaltain pääuutiskanavilla parhaaseen katseluaikaan iltaisin kello 18-24.

Jukka-julisteita New Yorkissa

Tv-kampanjan lisäksi jakelussa on Jukka-ilmaispostikortteja ja kaupungilla (New Yorkissa) näkyy paikoin Jukka-julisteita, kertoo ulkoasiainsihteeri Tuula Yrjölä Suomen pääkonsulinvirastosta New Yorkista.

- Itse asiassa New Yorkin nuoremmanpuoleinen suomalaisväestö on niin innostunut Jukista, että on tilannut Jukka-t-paitoja MTV:ltä, tietää Yrjölä.

New York Observer -lehti (levikki 55 000) kyseli Yrjölältä Suomen edustuston kommentteja ilmeisenä tarkoituksenaan saada aikaan juttua pienen kansakunnan suivaantumisesta epäasialliseen mainontaan.

- Lehden toimittaja ei liene ollut tyytyväinen saamaansa neutraaliin reaktioon, koska on otsikoinut jutun Finns attack MTV (Suomalaiset hyökkäävät MTV:tä vastaan), huomioi Yrjölä.

STT-IKK
2.7.1999


AJASSA -SIVULLE