ATK-kirjallisuuden ABC



ATK-kirjallisuudesta saa hyvän tuen opeteltaessa käyttämään uusia ohjelmia tai harrastettaessa muita aihealueita tietotekniikan saralla.


Tietotekniikkakirjallisuus voidaan jakaa neljään eri ryhmään. Opaskirjat sisältävät esim. ohjelman tai käyttöjärjestelmän ominaisuudet, näppäinoikotiet, järjestelmävaatimukset ym. yleiset asiat. Myös erilaiset sanastot, joita käytetään kirjassa on yleensä koottu aakkosjärjestykseen oman osaansa.

Oppaisiin on sisällytetty ohjeita ohjelman eri toiminnoista, varoituksia mahdollisista ei toivotusta tapahtumista sekä vinkkejä aiheeseen liittyvästä lisämateriaalista. Opaskirjat ovat yleensä vain yhdelle ohjelmaversiolle tarkoitettuja.

Vaikka ohjelman uusi versio on hyvin pitkälle samanlainen kuin vanhempi versio, on uudessa uusia tai paranneltuja toimintoja, jotka eivät ole mukana kirjassa. Tämän vuoksi onkin syytä hankkia aina käytettävälle ohjelmaversiolle kirjoitettu kirja.

Ohjelmointikirjat ovat ohjelmoijan tukena sovelluksien suunnittelusta aina valmiiden ohjelmien testaukseen ja virheiden paikallistamiseen. Ohjelmointikirjat sisältävät yleensä kaikki ohjelman käskyt ja virheilmoitukset aakkosjärjestyksessä. Myös esimerkkejä eri käskyjen käytöstä on mukana.

Erilaiset erikoismerkit, niiden selitykset ja käskyjen kirjoitusmuodot (pienellä, isolla) ainakin tulisi olla mukana kirjassa, mieluummin omassa osiossaan. Myös suurin osa ohjelmointikirjoista käsittelevät vain yhtä ohjelmaversiota.

Pelikirjat sisältävät satojen, jopa tuhansien eri pelien esittelyt, joko aakkosjärjestyksessä, tai formaatin mukaan. Huijauskoodit ovat erottamaton osa pelikirjoja.

Huijauskoodeilla päästään jatkamaan peliä jonkin vaikean kohdan yli. Pelissä esiintyvien esineiden, kuten aseiden ym. listaus ja esittely on kirjoissa mukana. Laitevaatimukset olisi hyvä olla pelin esittelyn yhteydessä.

Aina jäljessä

Pelikirjat eivät ole kauan ajan tasalla. Uusia pelejä ilmestyy niin taajaan, että olisi mahdotonta sisällyttää kaikki uudet pelit heti myös kirjaan. Myös pelien päivitykset saattavat tuoda peliin uusia toimintoja tai esineitä, joita ei vielä kirjan julkaisuhetkellä ollut olemassa.

Näistä tosiasioista huolimatta pelikirjoista saa tietoa ja hyötyä muiden kirjojen lailla. Voihan niistä löytää jo unohdettuun peliin sen pienen vinkin, jolla peli vihdoin päästään pelaaman loppuun asti.

Laitekirjat esittelevät laitteistoa niin menneiltä vuosilta, kuin nykypäivästäkin. Kirjoissa on omat osiot kaikille tietokoneiden laitteille, komponenteille, sekä oheis- ja lisälaitteille.

Laitekirjoissa saatetaan mennä hyvinkin syvälle jonkin komponentin tai laitteen toimintaan ja siten saadaan paremmin käyttäjä ymmärtämään laitteen toimintaa.

Laitekirjat sisältävät yleensä kattavan lyhenne- ja sanasto-osion. Joissakin tapauksissa myös pieni sanakirja on mukana, josta voi suomentaa vieraskieliset, yleensä englanninkieliset sanat sekä lyhenteet.

Laitekirjoja vaivaa sama tauti kuin pelikirjoja, eli laitteistot kehittyvät niin hurjaa vauhtia, ettei kehityksen perässä yksinkertaisesti voi pysyä. Eivät laitekirjat silti mitään historiankirjoja ole.

Näiden lisäksi löytyy lukuisia muita tietotekniikkaa käsitteleviä kirjoja. Yleensä niissä keskitytään kertomaan tai ennustamaan tulevaisuuden tietotekniikkaa. Nämä kirjat voisi luokitella jo viihde- tai kertomakirjallisuuteen.

Ennen kirjakauppaan ryntäämistä kannattaa ottaa selville käytettävän ohjelman nimi ja -versio, sekä laitteiston kokoonpano. Useilta eri kustantajilta löytyy samaa aihetta käsitteleviä kirjoja, joten kannattaa tutkia useamman kustantajan kirjoja ja vertailla niiden sisältöä.

Kirjojen sisältöä vertailtaessa on hyvä kiinnittää huomiota eri aihealueiden sijaintiin kirjassa, eli onko kaikki saman aiheen tiedot samassa osassa, vai onko ne ripoteltu ympäri kirjaa ilman minkäänlaista järjestystä.

Mitä enemmän kirjassa on kuvia esim. kuvaruutuukaappauksina ja niiden selityksiä, sen havainnollisempaa ja helpompaa on luettu asia sisäistää. Ilman kunnollista sisällysluetteloa kirjan käyttö on hankalaa ja hyöty ohjelman käytön tukena vähenee.

Myös kirjan mukana tulevaan lisämateriaaliin kannattaa tutustua ennen ostopäätöstä. Kirjan mukana tulee yleensä joko levyke tai CD ROM. Näistä löytyy esimerkki- ja apuohjelmia, online-ohjeita sekä mahdollisesti sanastoja, sanakirjoja tms.

Aina ei kannata ostaa kirjaa, sillä kirjastoista löytyy nykyään kattava valikoima erilaisia ATK-kirjoa. Kirjoja voi myös tilata eri kirjastoista, jos omasta kirjastosta sitä ei satu löytymään. Kirjan voi ensin lainata ja tutustua siihen rauhassa. Jos kirja vaikuttaa hyvältä, niin sen voi ostaa itselle, jolloin se on aina saatavilla tarvittaessa.

MIKA KULMALA
20.8.1999


AJASSA -SIVULLE