Yhdysvaltain virvoitusjuomajätit taistelevat koulusopimuksista



Rahaongelmien kanssa kamppailevat amerikkalaiskoulut ovat saaneet avokätisiä ystäviä. Markkinaosuuksista verisesti taistelevat virvoitusjuomajätit Coca-Cola ja Pepsi maksavat koulupiireille ruhtinaallisesti sopimuksista, jotka takaavat merkille yksinoikeuden alueen koulujen virvoitusjuomamyyntiin.


Tällaisia sopimuksia on solmittu ympäri Yhdysvaltoja viime vuoden aikana melkoisesti. Tilastojen mukaan jo 150 koulupiiriä on päättänyt liittoutua jommankumman virvoitusjuomavalmistajan kanssa.

Vuosi sitten tällaisia sopimuksia oli vain viitisenkymmentä. Yleensä virvoitusjuomayhtiö maksaa koululle tietyn rahasumman, sen lisäksi vuosimaksun ja usein kaupan päälle tulee vielä erilaisia oppilaille myönnettäviä stipendejä.


Sopimuksista miljoonien lisätulot

Denverissä Coloradossa osavaltiossa Pepsi maksoi kaupungin kouluille lähes 6 miljoonaa dollaria (34 miljoonaa markkaa) viiden vuoden sopimuksesta.

Sopimuksen mukaan koulujen juoma-automaateissa on tästedes yksinomaan Pepsin tuotteita ja yhtiön tuotemerkki on selvästi näkyvissä kouluilla. Yleensä sopimus sitoo myös koulujen varainkeräyksiä. Vanhempainyhdistyksen myyjäisissä ja muissa koulun tapahtumissa on myytävä yksinomaan "oman merkin" tuotteita.

Toisessa Coloradon koulupiirissä Coca-Cola voitti vastaavan tarjouskilpailun ja maksoi siitä 8 miljoonaa dollaria (45 miljoona markkaa). Koulut suunnittelevat käyttävänsä rahat urheiluvälineisiin, soittimiin ja muihin kalliisiin välineisiin, joihin niillä ei olisi muuten varaa.

Texasissa jotkut suuret koulupiirit ovat saaneet yli kymmenen miljoonan dollarin arvoisia sopimuksia.


Kaupallisuutta paheksutaan

Monet muutkin koulupiirit muun muassa Floridassa ja Marylandissa ovat solmineet tai ovat harkitsemassa sponsorisopimuksia suurten yhtiöiden kanssa. Niitä puolustellaan rahan tarpeella.

Valtion ylläpitämät koulut joutuvat yleensä turvautumaan varainkeräyksiin saadakseen esimerkiksi uusia tietokoneita tai kirjoja.

Paikoin on kuitenkin päätetty torjua merkkisopimukset. Madisonissa, Wisconsinin osavaltiossa, koulupiiri ei halunnut enää uusia kolmen vuoden Coca-Cola-sopimustaan.

Vanhemmat ja koululautakunta eivät pitäneet sopimuksen mukanaan tuomasta kaupallisuudesta. Nuoria ei haluttu altistaa suoraan jonkun merkin mainonnalle. Samalla pelättiin, että ilmiö alkaa levitä ja muut yhtiöt seuraavat sponsoritarjouksineen perässä.

Jotkut koulupiirit ovat päättäneet myös ryhtyä vastustamaan tarjouksia. San Franciscossa koulupiiri päätti kieltää sopimukset kaikilta alueen kouluilta. Parikymmentä muutakin koulupiiriä ympäri Yhdysvaltoja on päättänyt torjua tarjoukset.

Virvoitusjuomajätit ovat markkinoineet tuotteitaan myös jakamalla erityisesti yläasteille ilmaisia juomia.

STT-IA
20.8.1999


TALOUS -SIVULLE