Kustannustoiminta jäämässä Talentumissa kakkoseksi

Interaktiivinen Satama matkalla maailman huipulle



Talentumin kaksivuotias tytäryhtiö, Internet-konsultointiin painottunut Interaktiivinen Satama ei pidä kynttiläänsä vakan alla. Tavoitteena on olla pian alan muutaman vahvan eurooppalaisen toimijan joukossa, ja ensimmäisiä maailmanlaajuisia asiakkaita havitellaan jo ensi vuodelle.


- Kymmenen vuoden päästä maailmassa on Internet-konsultoinnin alalla 5-10 globaalia hyvin suurta yritystä, kyse on vain siitä ketä ja minkä nimisiä ne ovat. Me olemme päättäneet lähteä tähän kisaan mukaan, toteaa Talentumin toimitusjohtaja Harri Roschier rauhallisesti.

Talentum päättikin kesällä panostaa vahvasti Sataman kansainväliseen laajentumiseen. Roschier selvittää, että meneillään olevassa ensimmäisessä vaiheessa Satama avaa omia toimistoja ja ostaa ulkomaisia yrityksiä rahalla.

Laajentuminen Saksaan on jo täydessä vauhdissa, ja muutamaa kauppaa valmistellaan paraillaan. Tänä vuonna on tarkoitus päästä myös Britannian ja Yhdysvaltojen markkinoille.

- Kun maksamme rahalla, omistus ei laimene. Emme luovu omistusosuuksista toisin kuin jotkut toiset yhtiöt, jotka ovat lähteneet fuusioihin, Roschier selittää. Talentum on budjetoinut Sataman laajentamiseen tänä vuonna 70-100 miljoonaa markkaa, mitä summaa Roschier pitää edelleen sopivana.


Voitolliseksi parin vuoden päästä

Toinen laajennusvaihe alkaa ensi vuonna, ja silloin rahaa tarvitaan paljon enemmän. Interaktiivinen Satama on tarkoitus listata Helsingin pörssiin 15 kuukauden sisällä, minkä jälkeenkin Talentumilla olisi niukka osake-enemmistö yhtiöstä. Toisen aallon yrityskaupoissa lienee jo mukana myös osakkeita.

Roschierin esittelemä kalvo ei meinaa riittää Sataman suunnitelluille kasvuluvuille. Vision mukaan Sataman markkina-arvo kasvaa yhtiön tälle vuodelle arvioimasta 600 miljoonasta markasta 2,1 miljardiin markkaan vuonna 2001, jolloin myös tulos kääntyisi positiiviseksi.

Liikevaihdon kasvu liikkuisi sadan ja kahden sadan prosentin välillä, kunnes tasaantuisi vuodesta 2002 alkaen.

Interaktiivisen Sataman toimitusjohtaja Heikki Rotko nyökyttelee päätään huimille suunnitelmille.
- Luvut ovat realistisia, jopa järkevän maltillisia ennemmin kuin yltiöpäisiä, hän sanoo.
- Kasvua pitää vain pystyä generoimaan ja hallitsemaan.


Kustannustoiminta vielä tuottavampaa

Vielä ainakin tänä ja ensi vuonna Internet- ja uusmediapanostukset kuitenkin painavat emoyhtiö Talentumin tulosta selvästi.

Interaktiivinen Satama teki tammi-kesäkuussa kansainvälistymisen takia 0,8 miljoonaa euroa tappiota, ja koko Internet- ja uusmediapuolen tappio oli 3,4 miljoonaa euroa. Toimialan liikevaihto kolminkertaistui samaan aikaan 4,4 miljoonaan euroon.

Kovasti kohkatusta, ja loppujen lopuksi kolme kuukautta myöhästyneestä WOW! -verkkopalvelustakin tuli kuluja ennakoitua enemmän. WOW!:n toiminta ei tyydytä Talentumia vieläkään, joten sen tulo maksulliseksi siirtyy suunnitellusta ensi viikosta.

Talentumin perinteinen kustannustoiminta kasvatti alkuvuoden liikevoittonsa liki kolmeen miljoonaan euroon, joten koko konsernin liikevoitto pääsi sentään nollille.

Rahoitustuotot nostivat Talentumin tuloksen 3,5 miljoonaan euroon, mikä on kuitenkin alle puolet viime vuoden vastaavan kauden 8,9 miljoonan euron tuloksesta. Tulos osaketta kohti kutistui 0,17 euroon vertailukauden 0,4 eurosta samalla kun konsernin liikevaihto kasvoi 25,9 prosenttia 25,5 miljoonaan euroon.

Vaikka lehtien kustantaminen paransi kannattavuuttaan, selvä käänne koko konsernin painotuksessa on jo nähtävissä. Internet-toimintojen osuus Talentumin liikevaihdosta oli alkuvuonna vain reilut 17 prosenttia, mutta Internet- ja uusmediatoimialan henkilökunnan määrä ylitti jo kustannustoiminnan henkilöstön.

STT-MH
20.8.1999


TALOUS -SIVULLE