Kuluttajajärjestö punnertaa paremman palvelun puolesta

Tunnin jonotus tietää satasen laskua pankille



Oletko tuskastunut toivottoman pitkiin pankkijonoihin? Hyvä, sillä nyt et ole yksin. Kuluttajat-Konsumenterna -yhdistyksen mielestä on jo syytä ryhtyä toimeen.


Perjantaista alkaen jaossa on lomakkeita, joilla voi laskuttaa pankkia esimerkiksi menetetystä työajasta, peruuntuneesta tapaamisesta tai vain yleisestä harmista. Lomakkeen alareunassa on ilmoitusosa, jolla voi kertoa myös yhdistykselle, mitä pankkia on laskuttanut ja paljonko.

Yhdistys luottaa valittamisessa joukkovoimaan. Tätä nykyä pankkiasiakkaat jupisevat vain itsekseen eikä yksittäisillä valituksilla ole merkitystä.

Kuluttajat suosittaa, että lomake täytettäisiin 15 minuutin odottelun jälkeen. Halvimmillaan hinta on 25 markkaa korkeintaan 19 minuutin jonotuksesta. Mikäli jonotus kestää 20-34 minuuttia, voi laskuttaa viisikymppisen, 35-49 minuutista 75 markkaa ja yli 50 minuutin jonotuksesta satasen.

Tätä suuremmankin laskun voi toki ojentaa. Yhdistyksessä ei tosin uskota, että laskuttaminen sinänsä tuottaisi juurikaan tulosta.

Idea kampanjalle löytyi kuluttajien yhteydenotoista. Viime syksynä yhdistys seurasi satunnaisesti jonotusaikoja Helsingissä. Pisimmillään jonotusaika oli keskustassa 94 minuutta; tämän lisäksi useat asiakkaat kääntyivät jo ovelta.

Lomake ei ole pelkkä protesti

Palautetta aiotaan kerätä vuodenvaihteeseen saakka.
- Sitä tulee joko vähän tai aivan hirveästi, kuluttajasihteeri Kaisa Pannimaa-Pätsi yhdistyksestä uumoilee.

Hänen mielestään postia pitäisi saada melko paljon, jotta yhdistys voisi aloittaa neuvottelut pankkien kanssa ja perustella vaatimuksensa selvillä faktoilla.

Laskutuslomake ei siis ole pelkkä protesti, vaan asioihin yritetään oikeasti vaikuttaa.
- Esimerkiksi kymmenen minuutin jonotuksen jälkeen palvelumaksu voisi olla pienempi. Jokin järkevä käytäntö täytyy saada, Pannimaa-Pätsi sanoo.

Lomakkeita on jaossa joka puolella Suomea. Pääkaupunkiseudun ulkopuolella jakamisesta huolehtii Rahoitusalan ammattiliitto, joka koostuu entisistä pankkitoimihenkilöistä. Vastauskortin postimaksu on valmiiksi maksettu.

Pääkaupunkiseudulla lomakkeita saa Helsingissä Kaivokadulla, Hakaniemessä Paasivuorenkadulla ja Itäkeskuksessa sekä lisäksi Espoon Tapiolassa ja Vantaan Tikkurilassa.

Mikäli lomakkeet jäävät saamatta, niitä voi kysellä suoraan yhdistyksestä Helsingistä tai tulostaa sen Internetistä osoitteesta www.kuluttajat-konsumenterna.fi. Kotisivuilla projektin etenemistä aiotaan seurata muutenkin.

STT-IA
21.5.1999


AJASSA -SIVULLE